کارشکنی عجیب راه‌آهن به نفع ترکیه و افغانستان تمام شد!
نوشته شده توسط : onlinetabliq

کارشکنی عجیب راه‌آهن به نفع ترکیه و افغانستان تمام شد!
رضایی در گفتگو با خبرنگار اطلاعات تشریح کرد: قطار اول ترانزیت کالا از افغانستان پس از ۱۴ روز معطلی از مرز حرکت کرد و به تهران رسید، اما تخطی راه آهن از انجام تشریفات کمرگی در خواف باعث شد بلافاصله ادامه سیر تا ترکیه میسر نشود و دو روز دیگر نیز قطار اول در تهران متوقف شد. 

وی افزود: دومین قطار نیز در دو هفته گذشته آماده است، تا از ایستگاه روزنک در عمق ۶۰ کیلومتری خاک افغانستان، حرکت کند و به خواف برسد و به قطار قبلی ملحق شود، اما علی رغم هماهنگی ها و مذاکرات که نماینده ویژه رییس جمهور و نماینده ویژه وزیر راه با مدیرعامل راه آهن انجام دادند و با وجود گرفتن موافقت اولیه کنسرسیوم برای تحویل لوکوموتیو، تا کنون، راه آهن شرق از تحویل لوکوموتیو به کنسرسیوم خودداری کرده و قطار دوم نیز متوقف مانده است. 

وی با بیان اینکه این قطار مسیر خواف تا مشهد و سپس از تهران تا تبریز را طی می کند، افزود: قطار اول یک اردیبهشت به مرز ایران رسید و دو هفته متوقف شد و روز ۱۴ اردیبهشت باید در راه آهن خواف، تشریفات انجام و پلمپ می شد، اما راه آهن بدون پلمپ بار را به تهران انتقال داد که باعث تاخیر در حرکت به سمت ترکیه شد. 

 

مقالات دیگر:

ظروف کرایه ظفر

*قطار دوم ترانزیت افغانستان در مرز متوقف است

رضایی گفت: قطار دوم نیز از ۳۰ فروردین در مرز متوقف شده، چون لوکوموتیو دوم را راه آهن تحویل نداده است. 

وی دلیلی که راه آهن برای این توقف ها اعلام کرده نقص خطوط ریلی ذکر و افزود: خط نواقص دارد و تا ده سال دیگر ممکن است این خط به بهره برداری کامل نرسد اما به شکل معمول خطوط داخل کشور نقص دارند و در حال تعمیر و نگهداری هستند و این بهانه را نمی شود پذیرفت. 

وی تاکید کرد: در پاسخ باید گفت؛ بحث فنی خطوط با راه آهن افغانستان و معاونت ساخت وزارت راه است پس در حالیکه، توسعه و بهره برداری خطوط به راه آهن مربوط نمی شود، در این بخش مسئولیت نیز با راه آهن نیست پس بهانه ی قابل قبولی نیست.

مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی، ممانعت راه آهن از عبور قطار ترانزیتی افغانستان از مسیر ریلی ایران را در تناقض با منافع و امنیت ملی دانست و معتقد است در صورت عدم همکاری راه آهن، کشورمان در بدست آوردن «آخرین کریدور» بازنده خواهد بود. 

رضایی، اهمیت ترانزیت ریلی از افغانستان را تشریح کرد و گفت: با توجه به اینکه خط ریلی ایران افغانستان، نه به عنوان خط ریلی مشترک دو کشور، بلکه به عنوان کریدور ریلی، افغانستان را از طریق ترکیه به اروپا متصل می کند، وزارت راه و شهرسازی به آن، نگاه ویژه ای داشت و با دستور رئیس جمهور این کریدور باید به بهره برداری می رسید تا نشان دهیم این کریدور تحریم ناپذیر است.

وی توضیح داد: با تصمیم وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت انجام امور برون‌مرزی در کریدور خواف – هرات، توسط کنسرسیوم با موفقیت انجام شد تا با قید فوریت و اهمیت عملیاتی شود. 

رضایی تاکید کرد: بهره برداری از این کریدور موضوع منافع و امنیت ملی است؛ چرا؟ چون ایران در شرایط رقابت کریدورها قرار دارد و دشمنان ایران در تلاش برای حذف کشورمان از مسیرکریدورهای منطقه ای و بین المللی هستند. 

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی تصریح کرد: با توجه به رقابت کریدورها در منطقه، کریدور خواف هرات از خاک ایران با دستور ویژه رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه افغانستان می تواند از طریق ترکمنستان به اروپا راه پیدا کند؛ تاکید کرد: ایران در کریدور شمال به جنوب و شلمچه، بصره نیز مشکلات دارد، در مبادلات با ترکمنستان نیز محدودیت وجود دارد و با وجود رقابت کریدورهای دیگر در منطقه، این موقعیت جدید را نباید از دست بدهیم. 

وی افزود: اگر همکاری نشود در این آخرین کریدور، بازنده جمهوری اسلامی ایران است و کریدورهای لاجورد و گوادر پاکستان این فرصت را از ایران خواهند گرفت. 

وی یادآور شد: مکاتبات متعدد از جانب دستگاه‌های دولتی با راه‌آهن صورت گرفته و فروردین ماه اعلام شد که کنسرسیوم بنا بر اعلام استانداری خراسان رضوی، قطار را وارد کشور خواهد کرد و مرزبانی و گمرک هم آن را تایید کرده اند و بی اطلاعی راه آهن دلیل قابل قبولی نیست.

رضایی گفت: ادامه ممانعت راه آهن ایران از بهره برداری از این کریدور به منزله تیری برتابوت جایگاه ترانزیت کشورمان است.

به گفته رضایی، کریدور هرات خواف می‌تواند تجارت یک‌سویه ایران و افغانستان را به یک تجارت دوسویه تبدیل کند.

منبع:اطلاعات انلاین





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 153
|
تعداد امتیازدهندگان : 49
|
مجموع امتیاز : 49
تاریخ انتشار : شنبه 22 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: