نوشته شده توسط : onlinetabliq

به گزارش برنا، علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در پیامی درگذشت عبدالوهاب شهیدی را تسلیت گفت.

در متن پیام علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ برای عبدالوهاب شهیدی آمده است:

 

پیش ساز تو من از سِحر سخن دم نزنم

 

که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم

ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست

 

تا من از راز سِپهرت گرهی باز کنم

 

باید افسوس خورد و صد افسوس، استاد گرانقدر عبدالوهاب شهیدی  نیز بار سفر ببست و برفت... یاد ایشان همچون آثارش تا ابد زنده خواهد بود.

 

« فقدان بزرگ مرد موسیقی ایران استاد شهیدی  استاد عود و آواز که از جمله چهره های تاثیرگذار در موسیقی ایران بود باعث تاسف و تاثر شدید اهل هنر شد.

 

او تمام زندگیش تلاش و دقت و وسواس در موسیقی اصیل و ردیف بجا مانده از میراث‌داران موسیقی کهن و آموزش به شاگردان بود. دستی توانا در نواختن و فکری سنتی در اصالت تاریخی آهنگ و نغمه و صدایی رسا و شیواداشت و  شخصیت هنری شکل گرفته در مکتب اسماعیل‌خان مهرتاش در جامعه هنری باربَد که هم زیباپسند بود و هم سختگیر باعث‌شد آثار ماندگاری را برای مردمان این سرزمین به یادگار بگذارد.

 

این استاد موسیقی و آواز ایرانی معتقد بود که هر خوانندهٔ آواز باید نواختن دست‌کم یک ساز را به‌خوبی بیاموزد. او که نوازندهٔ چیره‌دست عود نیز بود، در طول حیات هنری‌اش آهنگهای فراوانی ساخت و با شرکت در بیش از ۲۳۰ برنامه، از پرکارترین هنرمندان حاضر در برنامهٔ موسیقی «گلها» رادیو بود.

 

وی از شروع زندگی موسیقائی‌اش به شکلی تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنت‌های آن راه پیمود و  آثاری ماندگاری از آوازهای محلی و فولکلور  و تصنیف های قدیمی نظیر آثار عارف قزوینی را حفظ و احیا کرد.

 

این مصیبت را به جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گویم و برای هنرمند برجسته از درگاه خداوند سبحان علو درجات و برای بازماندگان او صبر و سلامتی مسئلت دارم. روحش شاد و یادش گرامی باد.»

مقالات دیگر: آموزش تار شهرک گلستان



:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

بسیاری از منتقدان ادبی بر این باورند که رابطه مستقیمی بین سبک نوشتاری ویرجینیا وولف و موسیقی‌دانان معاصر وجود دارد؛ علاقه وولف به موسیقی، سال‌ها پس از مرگ وی کشف شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر و منتقد انگلیسی بود که به واسطه آثار برجسته‌ای نظیر "خانم دالووی"، "به سوی فانوس دریایی" و "اتاقی از آن خود" به شهرت جهانی دست یافت. تقریباً ۸۰ سال از زمان مرگ او گذشت تا منتقدان به این واقعیت دست یابند که وولف با الهام از موسیقی‌های آن زمان، تکرار و دگرآوایی را در نوشته‌های خود منعکس کرده است. در واقع علاقه بیش از حد این بانوی فرهیخته به موسیقی، او را به کاربرد کلماتی تخیلی، به سبکی بسیار متفاوت با ادبیات زمان خود سوق داده بود. به عنوان مثال وولف نوشته‌های روزانه خود را شبیه به تمرینات یک نوازنده پیانو می‌داند و مطالعاتش را فرآیندی برای کوک نوشته‌هایش فرض می‌کند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی شهرک گلستان

نقش موسیقی در زندگی ویرجینیا وولف

وولف از کودکی پیوند عمیقی با موسیقی داشت و در زمان جوانی، دست کم سه تا چهار بار در هفته در کنسرت‌ها شرکت می‌کرد. درست مانند بسیاری از زنان هم‌ عصر خود، پیانو و خوانندگی را در مراکز آموزشی فرا گرفته بود، اما به شنوندگی بیش از اجرا علاقه نشان می‌داد. وی در خاطرات روزانه‌اش، بارها از علاقه خود به موسیقی کلاسیک، به خصوص از آثار هنرمندانی نظیر موتزارت، باخ، بتهوون و واگنر سخن به میان آورده بود با این حال از گوش دادن به سایر سبک‌های موسیقی نیز لذت می‌برد.

وولف در مسیر سفر خود به کشورهای دیگر مانند انگلستان، اسکاتلند و قاره اروپا، اغلب موسیقی محلی گوش می‌کرد اما در سالن‌های موسیقی، مایل به تماشای موسیقی‌های طنزگونه و میهن‌پرستانه بود. نویسنده فمینیست انگلیسی در انتشارات خود که آن را با همسرش لئونارد وولف اداره می‌کرد، بارها به نشر مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر، آهنگسازان مشهور و کتاب‌هایی در وصف موسیقی پرداخته بود. شناخت وی از موسیقیدانان، منتقدان موسیقی و خوانندگان آن زمان باعث شده بود، موسیقی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی وولف باشد.

نوشته‌های ویرجینیا وولف آیینه‌تمام‌نمای موسیقی معاصر

سبک نوشتاری وولف با الهام از موسیقی

نوشته‌های وولف از سه ویژگی خاص فمینیستی، صلح‌طلبی و وطن‌پرستی برخوردار بود که به ادعای بسیاری از منتقدان ادبی، این خصیصه‌ها برگرفته از عشق این نویسنده به موسیقی بوده است. قواعد اجتماعی پیرامون آموزش موسیقی، اجرا و آهنگسازی آن زمان، در نوشته‌های وولف به گونه‌ای منعکس شده که از یک سو سبکی طنزگونه به نوشته‌ها بخشیده و از سوی دیگر، انتقادات نویسنده از نابرابری آن زمان بین زنان و مردان در دسترسی به آموزش موسیقی، به تصویر کشیده شده است.

 

وی در اولین رمان خود یعنی "سفر به بیرون" از موسیقی برای به چالش کشیدن انتظارات جامعه مبنی بر نقش‌های متفاوت زنان و مردان در هنر و موسیقی بهره گرفته است. قهرمان این رمان زنی است که در نواختن موسیقی بسیار بی‌مهارت عمل می‌کند با این حال قصد دارد خود را هم‌ردیف با بتهوون بداند.

شواهد حاکی است که موسیقی سبک خلاقانه نوشتاری وولف را نیز تحت تأثیر قرار داده است به عنوان مثال به اعتقاد بسیاری از منتقدان ادبی، وولف در رمان معروف خانم دالووی که زندگی اجتماعی قهرمان داستان را با یک سرباز آسیب‌ دیده در جنگ مورد مقایسه قرار می‌دهد و سپس پیوندی عمیق بین آن‌ها ایجاد می‌کند، از فوگ‌های موسیقی الهام گرفته است. فوگ یک ساختار موسیقیایی کنترپوانتیک است که در دو یا چند صدا و بر اساس یک درونمایه یا سوژه ساخته می‌شود. سوژه در ابتدا معرفی و تعریف شده سپس مجدداً در تمامی قطعه بارها باز نوازی، تقلید و تکرار می‌شود. این تکرار و توالی هر بار در درجه و گام‌های متفاوتی بیان می‌شود.

وولف بارها در خاطرات روزمره خود نوشته بود که واژگان بسیار کمی برای انتقال مفهوم موسیقی در نوشته وجود دارد، با این حال، همیشه تلاش کرده بود اثری از موسیقی در رمان‌های خود بر جای بگذارد.



:: بازدید از این مطلب : 379
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰
انتخابات 1400
حوزه/ عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.
 
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضایی از پژوهشگران حوزه علمیه اصفهان طی یادداشتی مروری بر خودتحریمی‌های جریان غربگرا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ داشته است که بدین شرح است:
 
    
 
الف. سردمداران جریان غیرانقلابی در طول ۸ سال گذشته تلاش داشتند تا با لاپوشانی کم‌کاری‌ها و با کتمان سوء مدیریت خود در عرصه داخلی،  تمام نابسامانیهای اقتصادی را بر گردن تحریمهای ظالمانه آمریکا انداخته ، با بزرگنمایی تحریم و ضریب دادن به آن،  خود را از تیغ تیز نقد افکار عمومی خلاصی بخشند.
 
اکنون که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ به سر میبریم، طیف مزبور تلاش دارد با توسل به مذاکرات وین، اقدام به تنفس مصنوعی دادن به جنازه متعفن برجام کرده، باز هم نوک پیکان مشکلات را به خارج از مرزهای ایران حواله داده، و این بار در وین آلمان به دنبال کلید حل مشکلات اقتصادی بگردد.
 
 فهرستی طولانی از بی‌عملی و سوءمدیریت‌ لیبرال‌های ایرانی و اشرافیت مدعی اعتدال و اصلاحات را می‌توان برشمرد که هیچ ربط و نسبتی با مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا نداشته، و ثابت میکند که ریشه حقیقی نابسامانی های اقتصادی کشور همین خودتحریمی‌ها و خیانت (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی مدیران ناکارآمد، نفوذزده، منفعت طلب، رانت خوار، حقوق نجومی بگیر، برجام زده و بیگانه از روحیه جهادی است. دانستن این موارد بطور ویژه در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بر هر شهروند ایرانی ضروری می‌نمایاند.
 
    
 
ب. نمونه هایی از این دست بی تدبیری‌ها و خود تحریمی‌های داخلی که نتیجه ضعف عملکرد مدیران دولتی است را در زیر مشاهده فرمائید تا با بصیرت و آگاهی بیشتری در پای صندوق های رای حاضر شوید و بدانید که چرا باید کاندیدای جریان انقلابی را بر کاندیدای جریان غیرانقلابی ترجیح داد.
 
      
 
۱. عدم اهتمام دولتمردان نسبت به رونق دهی به تولید کشور در حوزه پیشران‌های اقتصادی (نظیر بخش مسکن، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و نظایر آن) که در کوتاه‌مدت می‌تواند میلیون‌ها شغل ایجاد کند و رکود تورمی را مهار نماید.
 
   
 
۲.  اصرار بر تحمیل رکود به بخش مسکن به مدت حداقل پنج سال بویژه در زمان مدیریت جناب آقای آخوندی؛ در حالی که اهتمام به این بخش می‌توانست ضمن مهار نقدینگی سرگردان، چرخ اقتصادی حدود هزار شاخه صنعت را به گردش درآورده، در تیراژ میلیونی اشتغال آفرینی کرده، و در کنار تامین نیاز ضروری مردم، ترمز تورم را کشیده و بیکاری را کم‌رنگ نماید.
 
    
 
۳.کوتاهی دولت در اصلاح نظام بانکی، پولی و مالی تورم‌ساز؛ سوءمدیریت در حوزه نقدینگی و رساندن آن از ۴۳۰ هزار میلیارد به رقم افسانه‌ای سه هزار هزار میلیارد تومان!
 
    
 
۴. واگذاشتن امنیت کسب و کار و تولید، در معرض تاخت و تاز دلالان، سفته بازان، واردکنندگان اجناس لوکس تشریفاتی، قاچاقچیان و فرصت طلبان نفوذی
 
     
 
۵. کوتاهی و عدم قاطعیت در مقابل اقتصاد زیرزمینی چند صد هزار میلیاردی و فرار مالیاتی حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومانی.
 
     
 
۶. فرار دولتمردان از شفافیت و حذف سامانه‌های شفافیت‌ساز مانند «ایران‌کد و شبنم» که مسیر قاچاق به داخل و خارج را می‌بست و می‌توانست صدها هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به ارمغان داشته باشد. جالب اینجاست که بعد از حدود هفت سال سیر غلط، در اواخر سال گذشته میگفتند می‌خواهیم در مورخ ۹/۹/۹۹ از سامانه جامع تجارت رونمایی کنیم!
 
    
 
۷. اهمال در کنترل قاچاق و واردات بی‌رویه، موجب گردید که ده‌ها میلیارد دلار درآمد ارزی کشور به هدر رفته، و بطور غیر مستقیم موجب از بین رفتن صدها هزار فرصت شغلی گردد.
 
    
 
۸. اقدام دولت در حذف کارت سوخت تا حدود دو سال پیش، که موجب قاچاق ۱۴۴ هزار میلیارد تومانی سوخت در طول چهار سال و سپس تحمیل بحران امنیتی به کشور در آبان ۹۸ گردید.
 
    
 
۹. واگذاری برخی مناصب مهم دولتی بدون رعایت شایستگی به نورچشمی‌ها و اطرافیان فعال در ستادهای انتخاباتی
 
    
 
۱۰.  فساد ده‌ها هزار میلیارد تومانی در واگذاری برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها به آقازاده ها و وابستگان حزبی و حامیان تبلیغاتی ، تحت عنوان فریبکارانه "خصوصی سازی" (نظیر کشت‌وصنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز، هپکو اراک، آلومینیوم المهدی، پالایشگاه کرمانشاه و...).
 
   
 
۱۱. ده‌ها هزار میلیارد تومان اختلاس (به قول خودشان: عدم بازپرداخت بدهی‌های کلان) در برخی بانک‌ها، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی و...
 
    
 
۱۲. ناکارآمدی و بی‌ثباتی مدیریتی مانند پنج ماه بی‌وزیر گذاشتن وزارت راهبردی صمت، یا بی‌سفیر گذاشتن سفارت ایران در چین.
 
    
 
۱۳. تعطیلی دیپلماسی اقتصادی نسبت به برخی کشورها و مناطق دنیا.
 
     
 
۱۴. بی‌سر و سامانی شرکت‌های دولتی (و بعضا زیان‌ده) که ۷۵ درصد کل بودجه را به خود اختصاص داده‌اند اما کمترین بازدهی و بیشترین هدررفت بودجه‌ای را دارند.
 
    
 
۱۵. انحراف ۶۸ درصدی از احکام بودجه و اجرا نکردن ۱۸ درصد دیگر ؛ همچنین انحراف ۷۴ درصدی از اهداف خصوصی‌سازی حداقل به میزان ۱۱هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان (بنابر گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات).
 
    
 
۱۶. پول پاشی و حراج ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی در کمتر از دو ماه.
 
    
 
۱۷. قبول و اجرای مخفیانه ۳۷ خواسته FATF که به لو رفتن برخی مجاری دور زدن تحریم و انسداد آنها منتهی شد.
 
مقالات دیگر: سمساری مشیریه


:: بازدید از این مطلب : 430
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 18 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

اقتصادی رکنا: رئیس سازمان صمت البرز گفت: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش رکنا، رامین ربیعی روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در جمع خبرنگاران پیرامون نظارت بر بازار لوازم خانگی تصریح کرد: بازرسی سازمان صمت و اتاق‌های اصناف مکلفند ضمن رصد و پایش مستمر بازار محصولات لوازم خانگی، نسبت به کنترل و نظارت ویژه بر زنجیره تولید تا مصرف نظارت نموده و هر گونه تخلف را در کوتاه ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار دهند. همچنین سازمان صمت البرز ضمن هماهنگی با سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی و سایر مراجع قضایی، پرونده‌های متشکله را در موعد مقرر مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

مطالب مرتبط:سمساری در لویزان

ربیعی افزود: با توجه به دستورالعمل‌های ارسالی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کلیه واحدهای تولید و عرضه در زمینه تولید لوازم خانگی مخصوصا کالاهای پرمصرف شامل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و ... باید اقدام به درج شناسه بر روی کالا نموده و از عرضه کالای بدون شناسه خودداری نمایند؛ همچنین رعایت درصد سود قانونی، فروش کالا با فاکتور رسمی و ارائه گارانتی برای تمامی کالاهای خصوصا در بخش لوازم خانگی اجباری و الزامی است.

وی توضیح داد: در استان البرز با توجه به حضور چند برند مطرح لوازم خانگی رصد این تولیدات از درب کارخانه تا انبار و فروشگاه‌ ها صورت می‌گیرد و در صورت افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از نرخ مصوب، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان صمت البرز ادامه داد: واحدهای صنفی ذیربط از جمله نمایندگی‌های رسمی فروش ملزم به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمت‌های اعلامی در سامانه www.۱۲۴.ir هستند و با هرگونه تخلفی همچون گرانفروشی، احتکار، امتناع از عرضه و ... به شدت برخورد خواهد شد.

ربیعی درباره کم و کیف طرح ویژه نظارت و بازرسی در حوزه لوازم خانگی اظهار کرد: در این طرح، اتاق های اصناف نیز مکلفند ضمن هماهنگی با بازرسی صمت استان البرز با اعمال نظارت جدی و مؤثر بر واحدهای عرضه کننده صنفی، موضوع الزام رعایت قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ توام با درج قیمت و شناسه کالا روی محصولات را به تمامی فروشندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ابلاغ نموده و رصد و پایش در این زمینه را در اولویت نظارت‌های خود قرار دهد.

وی با اشاره به نظارت بیش از پیش بر روی عمده فروشان و بنکداران لوازم خانگی تاکید کرد: طرح تشدید بازرسی و برخورد با تخلفات گرانفروشی علی‌الخصوص در بخش نمایندگی‌ها و عاملین توزیع کل، بنکداران و عمده فروشان لوازم خانگی به شدت در حال پیگیری است و بنکداران و فروشگاه‌های لوازم خانگی، ملزم به ثبت موجودی خود در سامانه جامع انبارها هستند و در صورت هرگونه اهمال و کم کاری باید عواقب آن را نیز پذیرا باشند.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تولیدی لوازم خانگی که کالاهایی با قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتر به بازار عرضه نمایند در دریافت مواد اولیه تولید در اولویت خواهند بود.

دبیر ستاد تنظیم بازار استان البرز در ادامه بیان کرد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مجوز افزایش قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی توسط سازمان حمایت نسبت به بهمن ماه سال ۹۷ صادر شده و بازرسین ما با هرگونه افزایش قیمت خارج از ضوابط و مجوز صادر شده برخورد جدی خواهند داشت.

 

خریداران لوازم خانگی حتما به نکات زیر توجه کنند

ربیعی از شهروندان خواست به دور از خریدهای هیجانی قبل از خرید لوازم خانگی به سایت www.۱۲۴.ir مراجعه نمایند و در ادامه تاکید کرد: عرضه کالا با قیمت‌های بالاتر از قیمت ثبت شده در سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود. در این سامانه قیمت‌ها به تفکیک برند درج شده و برای توزیع‌کنندگان خرد و عمده قابل استناد است.



:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد/ یک رستوران‌دار: بر سر دوراهی مانده‌ایم ؛ بمانیم یا ببندیم

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند گفت: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی در ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند.همین امر باعث شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

 

اگرچه بازگشایی مشروط آنها و صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها  با ظرفیت کنترل‌شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی   خبر خوبی برای صاحبان این شغل است اما به گفته آن‌قدر مشکلات بر روی‌هم انباشت شده که این اتفاق خوب خیلی به چشم نمی‌آید.

 

بر سر دوراهی مانده‌ایم

 

حسین حقیقت مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مشهد به ایلنا گفت: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رأی به تعطیلی تالارها ندهند.

 

او عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند، زیرا بعید می‌دانم تالارها مانند گذشته با استقبال مردم روبرو شود.همین موضوع  ما را بر سر دوراهی گذاشته که آیا دوباره آنها را راه‌اندازی کنیم یا خیر.

 

او بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری تالارها و پرداخت حقوق نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود افزود: تعداد زیادی از تالار‌داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد هستند اما صاحبان ملک  قبول نمی‌کنند.

 

امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌ها  مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 

او بیان می‌کند: نزدیک یکسال  است که کار نکردیم،   ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه تنها هیچ کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.

 

منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس نمی‌دهد

 

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.

 

ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعداد زیادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

 

حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

 

او اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌

 

او  بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ساعت ۷ عصر به بعد برگزار می‌شود افزود:  این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌ تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده  و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مرددند.

 

 محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی

 

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه  در حال حاضر  مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد: وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.

 

محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.

 

او گفت:  طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.

 

باباخانی افزود: از سوی دیگر با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.

 

گزارش: محمدعلی میرشکار

 

مقالات دیگر: تشریفات مجالس شمال تهران



:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

هانیه تقی‌زاده : در سال‏های اخیر که تحریم‏های همه‏جانبه اقتصاد کشور را با بحران مواجه کرده، توجه به صنایع تولیدی غیرنفتی می‏تواند امیدها را برای رونق مجدد اقتصاد کشور زنده کند. تامین سرمایه از طریق عرضه سهام شرکت در بورس روشی است که همواره هم برای فعالان صنایع تولیدی و هم فعالان بازار سرمایه جذابیت دارد. ورود شرکت‏های بیشتر به بازار سرمایه کشور، می‏تواند گستره و تنوع فرصت‏های سرمایه‏گذاری را بهبود بخشد و درعین‏حال فرصتی کم‌ریسک برای تامین سرمایه پروژه‏های توسعه‏ای در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک آرمان» به‏عنوان یکی از شاخص‏ترین شرکت‏های تولید لوازم‏خانگی کشور که سبد کاملی از انواع لوازم‏خانگی با برندهای اسنوا، دوو و بُست را تولید می‏کند، قرار است به‏زودی سهام خود را در فرابورس عرضه کند. اکنون تعداد شرکت‏های تولیدکننده لوازم‏خانگی فعال در بازار سرمایه کشور انگشت‏شمار است و ورود گروه‏های تولیدی شاخصی مانند انتخاب الکترونیک، می‏تواند به حضور هرچه قدرتمندتر گروه لوازم‏خانگی در بازار سرمایه کشور کمک کند. صنعت لوازم‏خانگی را می‏توان از جمله صنایع سودآور به‏حساب آورد؛ ازآنجاکه اکنون بسیاری از محصولات لوازم‏خانگی تولید کشور همپای رقبای خارجی در حال پیشرفت هستند، جذب سرمایه‏هایی که موجب توسعه هرچه سریع‏تر خطوط تولید این شرکت‏ها شود، می‏تواند روند رشد آنها را بیشتر کند و درعین‏حال سهامداران را نیز منتفع کند.

مقالات بیشتر:سمساری در وحیدیه

 برنامه عرضه ۱۰درصدی سهام شرکت

در هفته‌های پایانی سال ۹۹، گروه صنعتی انتخاب از احتمال ورود خود به فرابورس خبر داده بود. محمدحسین فهیمی، مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان»، در پاسخ به این سوال که اکنون شرکت در چه مرحله‌ای از ورود به فرابورس است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: تصمیم ورود شرکت تولید لوازم‌خانگی انتخاب به فرابورس ایران، تقریبا دو سال پیش‌ گرفته شد. در این راستا پس از انجام مشاوره‌های متعدد در زمینه ورود شرکت به بازارهای مالی، باهدف تشکیل یک هلدینگ تولیدی بزرگ، تصمیم به تجدید ساختار عملیاتی و مالی شرکت گرفته شد؛ تا بتوانیم سهام شرکت را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم‌خانگی کشور در فرابورس عرضه کنیم. فهیمی می‌افزاید: پس از اجرای پروژه تجدید ساختار، فرآیند پذیرش سهام در فرابورس آغاز و در زمستان سال ۱۳۹۹ موافقت هیات پذیرش فرا بورس با پذیرش سهام شرکت جلب شد. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک پیش‌بینی می‌کند که در آینده بسیار نزدیک، نماد معاملاتی این شرکت در فرابورس درج ‌شده و شرکت برای عرضه اولیه سهام آماده خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیات پذیرش فرابورس، در روز عرضه اولیه باید ۱۰درصد از سهام این شرکت معادل یک‌میلیارد سهم به عموم عرضه شود. با توجه به اینکه ارزش‌گذاری سهام شرکت در دست انجام است، هنوز قیمت عرضه سهام مذکور مشخص نیست. مدیرعامل این شرکت تاکید می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های گسترده سودآوری و افق مثبت پیش‌روی این صنعت، در تلاشیم عرضه سهام به قیمتی منصفانه انجام شود تا بتواند نظر مثبت فعالان بازار سرمایه را جلب کند.

فهیمی در تشریح تاثیرات تامین مالی انجام‌شده از طریق ورود به بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای توسعه فعالیت شرکت، ورود به حوزه‌های جدید تولید لوازم‌خانگی و همچنین اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولیدات فعلی، بخشی از منابع حاصل از عرضه سهام برای تامین نقدینگی موردنیاز اجرای برنامه‌ها و تامین سرمایه در گردش شرکت‌ها، مجددا به شرکت‌های گروه تزریق خواهد شد. بدیهی است تزریق نقدینگی مزبور، نیاز شرکت‌ها به اخذ تسهیلات بانکی را کاهش داده و موجب افزایش انعطاف‌پذیری مالی شرکت خواهد شد. وی امیدوار است توسعه هر چه بیشتر از محل منابع داخلی، موجب کسب بازده بیشتر برای سهامداران شرکت شود.

 جزئیات تجدید ساختار انجام‌شده

یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر این گروه صنعتی تولید لوازم‌خانگی در راستای آماده‌سازی برای ورود به بورس را می‌توان تجدید ساختار آن دانست. اجرای پروژه تجدید ساختار این شرکت از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی آن ۱۱ شرکت فعال در زنجیره تولید لوازم‌خانگی به‌صورت عمودی ادغام شدند و شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک متولد شد. بر اساس اعلام مدیران این شرکت، با فراهم شدن این زمینه، اکنون این گروه صنعتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تولید لوازم‌خانگی کشور، در حال طی فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام در فرابورس است.

مدیرعامل «گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» در تشریح این اقدام می‌گوید: ایجاد هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان با انتقال سهام شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش، به «شرکت حایر آس» (که تا پیش از آن صرفا در زمینه تولید محصولات برودتی فعالیت می‌کرد) و تغییر نام شرکت مزبور از هلدینگ لوازم‌خانگی گروه انتخاب به نام «شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان» انجام شد. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت تولیدی در حوزه محصولات برودتی (انواع یخچال و فریزر)، سهامدار عمده ۲ شرکت تولید قطعات لوازم‌خانگی، ۴ شرکت تولید محصولات نهایی اعم از محصولات شوینده (ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی)، محصولات صوتی و تصویری، گازسوز (انواع اجاق‌گاز)، کولرگازی و لوازم‌خانگی کوچک (مایکروفر، هود و ...)، ۳ شرکت فروش، شرکت حمل‌ونقل و شرکت خدمات پس از فروش بوده و زنجیره کامل صنعت لوازم‌خانگی را در اختیار دارد. فهیمی می‌افزاید: در حال حاضر دو شرکت تولید قطعات، بخشی از قطعات موردنیاز محصولات شرکت‌های تولیدی را تامین می‌کنند. شرکت‌های تولیدی نیز محصولات خود را با مشارکت شرکت‌های فروش و از طریق شرکت حمل‌ونقل در سطح کشور توزیع می‌کنند. شرکت خدمات پس از فروش نیز وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده دارد.

در حال حاضر گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۸ هزار نفر و ایجاد اشتغال پایدار غیرمستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر، دارا بودن ۱۰ کارخانه در حوزه‌های مختلف صنعت لوازم‌خانگی با بیش از یک‌میلیون مترمربع فضای فیزیکی و برخورداری از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات در خطوط تولیدی، یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود. توجه به مسوولیت اجتماعی و ابعاد عمومی فعالیت صنعتی در سطح ملی همواره دغدغه مدیران گروه انتخاب بوده و در این راستا فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های  کارآفرینی، زیست محیطی و عام‌المنفعه انجام‌شده است.

منبع:دنیای اقتصاد



:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان

جایگاه برجسته قالیچه بلوچی خراسان در جهان 

ایسنا/خراسان رضوی عضو انجمن فرش ایران گفت: نام قالیچه‌های بلوچی خراسان در جایگاه جهانی فرش همواره درخشیده است.

 

عبدالله احراری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جایگاه و اهمیت قالیچه‌های بلوچی خراسان اظهار کرد: قالیچه بلوچی عنوانی است که به دست‌بافته‌های اقوام هفت گانه‌ای اقتباس می‌شود که حوزه‌ جغرافیایی تولید کننده آن را می‌توان سمت خواف، سرخس، طبس، فردوس، کوه سرخ، کاشمر، باخرز، تایباد و تمامی مناطق صالح‌آباد و  تربت‌جام دانست.

 

وی ادامه داد: اگرچه عنوان بلوچی به این قالیچه‌های زیبا داده شده، اما توسط هفت قوم مختلف اعم از سیستانی، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و تیموری بافته و روانه بازار می‌شوند.

 

عضو انجمن فرش ایران در خصوص ابعاد قالیچه بلوچی اضافه کرد: اندازه این دست‌بافته‌ها کوچک است و دراقع  بزرگ‌ترین سایز آن‌ها قالیچه بوده و باقی به صورت پادری، جاقاشقی، جامتکایی بالشت و حتی لحاف بافته می‌شوند و این کار در حال حاضر نیز کم و بیش ادامه دارد.                          

 

احراری در مورد رنگ این قالیچه‌ها بیان کرد: می‌توان این نوع قالیچه‌ها را در هفت رنگ دید اما معمولا بیشتر از پنج رنگ در بافت آن‌ها استفاده نمی‌شود. باید گفت که شمایل کلی قالیچه‌ها تیره بوده و عمده رنگ‌های مورد استفاده لاکی، سرمه‌ای، مشکی است که کمی نارنجی و سفید نیز در رنگ‌بندی آن‌ها به چشم می‌خورد. در قدیم رنگ‌ها با استفاده از مواد طبیعی ساخته می‌شده و در حال حاضر نیز بافندگانی که به اصالت توجه دارند از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند، اما در بیشتر مناطق از رنگ شیمیایی استفاده می‌شود.

 

وی گفت: معمولا لگار این قالیچه‌ها با موی بز بافته می‌شود و دلیل آن هم خاصیت ضد حشرات گزنده‌ای است که در آن وجود دارد و همچنین از نزدیک شدن عقرب و رتیل به قالیچه جلوگیری می‌کند.

 

عضو انجمن فرش ایران در خصوص طرح‌های استفاده شده در این قالیچه‌ها تشریح کرد: اغلب طرح‌های مورد استفاده در این قالیچه هندسی بوده و عشایر و اقوامی که سنی مذهب هستند بیشتر از نمادهای شاخ، گوش، برگ بیدی نماد درختان مختلف، نماد پرندگان مختلف و نگاره‌های مرغی که معمولا نماد آب و باران‌خواهی هستند، استفاده می‌کنند؛ اما اقوام شیعی مذهب همچون بهلولی‌ها که در قائنات و در حوالی باخرز زندگی می‌کنند از نگاره‌های لیلی و مجنون استفاده می‌کنند و یا نگاره‌های خشایارشاهی در قالیچه‌های این اقوام دیده می‌شود.

 

احراری خاطرنشان کرد: بازار این قالیچه بیشتر در کشورهای اروپایی است و بیشتر به لحاظ قیمت مناسبی که دارد و نقوش قالیچه‌ها که نماد فرهنگ و اجتماع این قوم است، مورد استقبال قرار می‌گیرند.

 

وی به کمرنگ شدن تولید این قالیچه‌ها و کاهش تعداد بافندگان آن اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل این اتفاقات روی آوردن بافندگان این اقوام به سمت تابلو فرش و استفاده از نقوشی که متعلق به فرهنگ این اقوام نبوده، است. گفتنی است که این عمل توسط تجاری صورت می‌گیرد که از مناطق دیگر می‌آیند و به دلیل بالا رفتن دستمزد بافندگان مناطق خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقالات دیگر: خریدار فرش



:: بازدید از این مطلب : 419
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

رکود در صنعت فرش دستباف| ‌فرش‌هایی که این روزها در کنج پستوها خاک می‌خورد / رقبا بازار فرش را از ایران ربودند

 

گروه استان‌ها ـ فرش دستباف خراسان جنوبی که روزگاری در آن سوی مرزها مشتری های پر وپاقرصی داشت، حال در این روزهای کرونایی حال ناخوشی دارد و کشورهای دیگر بازار رقابت را از ایران ربوده اند و فرش این منطقه و حتی فرش ایران روزهای خوشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند‌، به سراغ هرکدامشان که می‌روی حال و روز خوشی ندارند، دست‌های پر آبله و ترک خورده را نشان می‌دهند، دست‌هایی که در روزهای کرونایی بیشتر به سمت دار قالی و قالی بافی رفته است اما مزدش را دریافت نمی‌کند، چرا که در این روزهای کرونایی فرش‌های خوش رنگ و نقش دستباف که روزی آن سوی مرزها برایش سر و دست می‌شکستند امروز در کنج پستوی انبارها خاک می‌خورد و مشتری خوبی ندارد.

 

تنها دلالان هستند که با اندک قیمتی فرش را کاسب شده و راهی می‌شوند، در حالی که نبود بیمه درد مشترک بیشتر قالی بافان در خراسان جنوبی است دردی که سال‌های سال با آن دست و پنجه نرم کردند و با وجود انواع دردها و رنج‌ها اما همچنان در انتظار روزهای خوش برای این حرفه هستند.

 

اما دردشان تنها این نیست چرا که بازاریابی محصولات،گرانی مواد اولیهو رونق نداشتن فرش دستباف در این روزها هم بر گنجینه دردهایشان افزوده است.

 

 سابقه قالیبافی خراسان جنوبی به 600 سال قبل بر می گردد 

 

بدون شک سابقه قالیبافی در خراسان جنوبی، به سال‌های بسیار دور باز می‌گردد و مکان‌های قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا به حدود 600 سال پیش برمی‌گردد و رج به رج و نقشه به نقشه در این 600 سال گذشت تا به امروز رسیده است.

 

روزگاری فرش‌های این دیار بر سر زبان‌ها بود اما امروز حال و روز خوشی ندارند، دلشان از کرونا، تحریم‌ها و دلالان سخت گرفته است، هنر سر انگشتانشان در زیرزمین‌ها و انبارها خاک می‌خورد، هنری که در چند سال اخیر در بازارهای آمریکا و اروپا برایش سر و دست می شکستند، حال تنفس مصنوعی می خواهد.

 

اگر در چند سال گذشته گذرتان به برخی از روستاهای خراسان جنوبی به ویژه بخش مود و قهستان می افتاد صدای دل نشینی از کوچه کوچه‌های روستا به گوش می‌رسید صدایی که حکایت از تولید و آوای خوش زندگی داشت.

 

6 قرن است که هنرمندان خراسان جنوبی با هنر دیرینه فرش خو گرفته اند وبر تاروپود آن گره عشق می‌زنند، هنری که سینه به سینه تا به امروز ادامه یافته است، ارثی که نتیجه سرپنجه زنان  ومردان هنرمندی است که با آن نقش‌هایی از ریز ماهی گرفته تا لچک، ترنج و خشتی را بر تاروپود فرش می‌زنند تا چشم مردمانی را از خارج مرزهای این دیار به خود خیره کنند و آنها انگشت حیرت از این هنر ارزشمند را بر دهن گیرند.

 

 درآمدی چندانی نصیب قالی باف نمی شود 

بیشتر بخوانید:

قالیشویی سبلان

همه چیز درباره دندان مصنوعی

هرچند زمانی که این هنر در اوج بود بیشتر روستاییان خراسان جنوبی در کنار کار کشاورزی و دامداری از این طریق هم امرار معاش می کردند و برخی هم تنها به همین شغل اشتغال داشتند اما در چند سالی که رکود بر بازار فرش حاکم شده تعداد زیادی از روستاییان دیگر پشت دارهای قالی نمی‌نشینند زیرا درآمد چندانی از این راه نصیب آن‌ها نمی‌شود.

 

با  رکودی که بربازار فرش جهان و کشور و به تبع آن خراسان جنوبی حاکم است در حال حاضر شاهد رونق آنچنانی در این صنعت نیستیم.

روزگاری نه چندان دور هنر خراسان‌جنوبی با نام هنرهای اصیلی چون فرش قهستان و فرش مود همراه بوده است و تا همین امروز نیز یکی از افتخارات استان در حوزه هنر آوازه جهانی فرش دستباف دیار خاوران است، اما تنها افتخار کردن به آنچه داشته‌ایم برای آینده کفایت نمی‌کند بلکه اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی نیز همچنان بر هنر هنرمندان خراسان‌جنوبی در حوزه قالی و قالیچه و فرش ببالیم باید جویای مشکلات کسانی باشیم که با دستان پر توان خود بر تار و پود فرش نقش می‌زنند.

 

شاید وقت آن رسیده که فرش دستبافت استان هم همچون مسائلی مانند اشتغال، بی‌آبی و دیگر معضلات استانی جزو اولویت‌ها قرار گیرد پیش از آن‌که صدای بافتن آن برای همیشه به خاموشی سپرده شود.

 

 حال ناخوش فرش دستباف  

 

اکنون حال فرش دستباف خوب نیست، گویا افزایش تولید و کاهش تقاضا مشکلات دیگری را برای این روزهای کرونایی قالی بافان رقم زده است.

 

یکی از بافندگان فرش و تابلو فرش‌های دستباف در خراسان جنوبی نیز می گوید: طرح ریزه ماهی فرش خراسان جنوبی در دنیا حرف اول را می‌زند اما به آن توجهی نمی‌شود.

 

ملکی با بیان اینکه باید این هنر اصیل استان را به نسل‌های بعدی آموزش دهیم تا به فراموشی سپرده نشود، افزود: رونق دادن به این هنر هزینه‌های سنگینی ندارد و هر هنرمند با داشتن یک دار قالی در خانه هم می‌تواند فعالیت کند اما متاسفانه از سوی مسئولان توجهی به این رشته نمی‌شود.

 

وی بیمه را یکی از مشکلات اصلی در این حوزه عنوان کرد و افزود: متاسفانه چندین سال است که سهمیه برای بیمه قالیبافان در استان نداریم و  برای بافندگان قالی مزایای زیادی وجود ندارد ودرآمد آنها از این شغل پایین است که مسئولان باید به وضع اقتصادی افرادی که صنایع دستی را احیا می‌کنند رسیدگی کنند.

 

این بافنده فرش دستباف در استان ادامه داد: قالی‌ بافی مشکلات جسمی و بیماری‌هایی از درد دست و ضعیف شدن چشم، تا کمردرد و آرتروز را برای بیشتر فعالان در این کار به همراه دارد، بافنده فرش ادعای زیادی ندارد اما به او توجهی نمی‌شود،اگر به دنبال اشتغال برای جوانان هستیم این هنر در خراسان‌جنوبی می توانست برای ورود بسیاری از جوانان مطلوب باشد. 

 

 نبود صادرات و رکود بازار سبب انبار این هنر زیبا شد   

 

دیگر بافنده فرش دستباف در قهستان هم معتقد است که هنوز هم افرادی هستند که به دلیل نبود شغل دیگر با دستمزدهای کم قالی می بافند اما فرش‌هایی که در سال‌های گذشته بافته ایم هنوز بر روی دستانمان مانده است چرا که نبود صادرات و رکود بازار این هنر زیبا جایش در  انبار شده است.  

 

اکبری با بیان اینکه نسل جوان در این صنعت فعالیت ندارند و بیشتر بافندگان را افراد مسن تشکیل می‌دهند، افزود: روزهایی را سپری می‌کنیم که بافندگان فرش دستباف با کمترین درآمد، دارهای قالی را سر پا دارند در حالی که درآمدشان بسیار ناچیز است. 

 

به گفته وی فرش‌های تولیدی در بیشتر روستاها روی دستشان مانده است و با کمترین قیمت توسط دلالان خریداری می‌شود.

 

اما آنچه در این میان مطرح است اینکه وجود موانعی اعم از تحریم‌ها و قوانین داخلی مانند پیمان سپاری از یک سو و پا گذاشتن کرونا بر فرش استان از سویی دیگر بافندگان را در مضیقه قرار داده و امیدشان را برای ادامه کار کم رنگ کرده است.

 

 چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش 

 

بازار همچنان کساد است و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود، چشم‌ها در انتظار رونق دوباره خرید و فروش یکی از بهترین هنرهای دستی مردان و زنان این دیار است. روزها یکی پس از دیگری سپری می‌شود و قالی‌بافی منطقه مانند گذشته رنگ به خود نمی‌گیرد و آنچه از دارها باقی مانده فقط برای گذران زندگی برخی روستاییان است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند و در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت دارد که در حال حاضر کمتر از چهار هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

 توان تولید در هر مقدار که بازار طلب کند داریم 

 

محمد کامیابی مسک افزود:‌ به دلیل خشکسالی و کاهش کسب و کار‌های کشاورزی و دامداری و همچنین نبود صنعت بزرگ و اشتغالزایی در خراسان جنوبی، تقریبا در تمامی روستا‌های خراسان جنوبی، دار‌های قالی وجود دارد و ما توان تولید در هر مقدار هم که بازار طلبد کند داریم فقط باید با آموزش و ساماندهی بافندگان

تولید فرش دستباف را روز به روز تخصصی تر کنیم و بازار فروش و صادراتش را نیز رونق ببخشیم.

 

وی با بیان اینکه براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند، بیان کرد: هرچند این افزایش تولید فرش در وضعیت رکود بازار فروش، دغدغه بزرگی است چرا که آفت و رکود بر بازار فرش افزوده می.شود و تولید بسیار بالاتر از مصرف و صادرات است و اینها به ضرر بافنده است.

 

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گشته 190 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید شد که از نظر متراژ 10 درصد و از نظر ارزش 30 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است گفت: علت افزایش تولید فرش در استان شیوع کرونا است چرا که براثر شیوع این ویروس تعدادی از مردم بیکار و در زمینه تولید فرش فعال شدند.

 

کامیابی مسک افزود: آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نرسیده و سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد فرش تولیدی استان صادر شده است، مابقی در داخل کشور به فروش رسید یا روی دست تجار، واسطه‌ها و بافنده باقی مانده است و به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در 50 سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده است که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

 

 شناسایی بازارهای خارجی جدید 

 

وی تصریح کرد: همچنین ما در خراسان جنوبی طراح فرش نداریم و بافندگان همچون قدیم ذهنی می‌بافند و تنها 10 درصد تولیدات ما، به روز است و تحریم‌ها سبب شده تا فرش دیگر کشورها از جمله هند و پاکستان جایگزین فرش کشور ما در بازارهای جهانی شود.

 

وی که معتقد است دولت باید بازارهای خارجی جدیدی را برای عرضه فرش شناسایی کند تا فروش فرش رونق گیرد  به تحریم‌های آمریکایی و اروپایی اشاره کرد و گفت: پیش از این، صادرات فرش دستباف ایران و همچنین خراسان جنوبی چنان رونقی و نام و نشانی داشت.



:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور اعلام کرد: کلیه هنرمندان هنرصنعت فرش دستباف و صنایع دستی در کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان این اتحادیه سراسری بیمه می‌شوند.

عبداله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد: با همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان و هنرمندان صنعت فرش دستباف و صنایع دستی، به این اتحادیه واگذار شده و بیمه شدگان از خدمات و مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی مستمری و سایر خدمات بهره مند خواهند شد.

وی گفت: یکی از نیاز های برحق وقانونی  هر قالیباف اجرا و پوشش بیمه‌ای است که با عدم تامین بودجه مناسب از سال ۹۳ به بعد قالیبافان بدون حمایت بیمه بودند.

بهرامی ادامه داد: نداشتن پوشش بیمه باعث ر یزش بخش زیادی از فعالان این هنر صنعت و قالیبافان شده، چرا که پوشش بیمه اجتماعی در حفظ و استمرار اشتغال و امنیت شغلی نقش حائز اهمیتی دارد.

مقالات مرتبط:خریدار فرش شرق تهران

وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی توان پوشش جمعیت میلیونی قالیبافان را ندارد ، با عزم وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای حمایت از این قشر مولد، این ماموریت بزرگ به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر واگذار شد و در این راستا کارگزاری تخصصی بیمه اجتماعی قالیبافان نیز به اتحادیه سراسری تعاونیهای فرش دستباف ایران واگذار شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور ابراز داشت: واگذاری کارگزاری بیمه قالیبافان به اتحادیه مربوطه برای حمایت و بهره‌مندی کلیه قالیبافان و هنرمندان هنر صنعت فرش دستباف و صنایع دستی از مزایای عالی پوشش بیمه این صندوق ، همه ابزارهای و زیر ساختهای لازم را مهیا کرد تا متقاضیان به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای بتوانندثبت نام نموده و زیر چتر پوشش خدمات این صندوق بیمه‌ای قراربگیرند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور بیان داشت: بیمه شدگان از مزایای بازنشستگی، از کار افتادگی و مستمری که ۷۰درصد هزینه آن را دولت تقبل و پرداخت خواهد نمود، بهره مند خواهند شد، این اقدام حمایتی دولت در حفظ امنیت شغلی قالیبافان و استمرار تولید ملی کشور بسیار مهم و ارزش آفرین است.

خاطرنشان می شود، متقاضیان برای ثبت نام وبهرمندی از بیمه میتوانند مستقیما وارد سایت اتحادیه به نشانی اتحادیه فرش دستباف شوند و ثبت نام کنند ودر صورت نیاز با شماره‌های 02144252414- ۰۲۱۴۴۲۵۲۴۸۶   و

شماره واتساپ 09191240534 تماس حاصل کنند.

منبع:خبرگزاری فارس



:: بازدید از این مطلب : 391
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باور‌های گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه‌ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر.

شعار سال : سعید فلاح‌فر، دکترا پژوهش هنر در یادداشتی نوشت: بشر پیشتر، آنچنان که امروز، علاقه‌ای به تاریخ نداشت. اشیا و باورهای گذشتگان چنان که امروزه جاذبه‌های موزه ای پیدا کرده اند، ارجمند، ممتاز و قیمتی نبودند. سمساری‌ها محل آمد‌وشد فقرا بود، نه فرهنگیان و عتیقه بازها. زندگی در لحظه جاری بود مگر اندکی فخرفروشی در چند نسل از آبا و اجداد متاخر، نه دورتر. گذشته کهنه‌ای بود برای پشت سر گذاشتن و البته غیرقابل استفاده. زمان و فرسودگی چیزی را قیمتی‌تر از آن که بود نمی کرد. پتینه‌کاری هم معنا و جاذبه‌ای نداشت. اما در دهه‌های اخیر، خصوصا بعد از تحولات فکری و اجتماعی ناشی از جنگ جهانی دوم، بشر به ماترک گذشته و گذشتگان به عنوان میراث فرهنگی بی نظیر و تکرار نشدنی نگاه کرد. «تاریخ آگاهی» را لازمه تدوام پیش رونده زندگی می‌دانست.

 

به میراث گذشتگان افتخارآمیز نگاه کرد، گاهی بیش از آنچه لازمه تجربه و عبرت کاربردی باشد. مشاغل، دانش، نهادها و قوانین حفاظت از تاریخ و فرهنگ موروثی و اشیاء و ابنیه تاریخی شکل گرفتند و جهان برای آنچه وظیفه‌ای انسانی و مهم می‌پنداشت، متحد شد. جهانگردی مبتنی بر بازدید از یادگارهای تاریخی به همه طبقات اجتماعی سرایت کرد. حتی در این اصالت نوظهور، آن‌چنان افراط شد که بازار جعلیات هم رونق گرفت. عده ای کاسب تاریخ و گذشته شدند. عده‌ای برای خانواده کوچک خود هم میراث ساختگی خریدند. کشورها و دولت ها برای گذشته پروری، تا حد افسانه سرایی به رقابت مشغول شدند. موزه ها با تنوع موضوعی فراوان به مهمترین پایگاه های فرهنگی شهرها تبدیل شدند. در این رهگذر؛ باندهای بزرگ تجاری و مافیایی، تجارت های تازه ای آغاز کردند.

 

اما آیا این رویه برای همیشه باقی خواهد ماند؟ آیا برای نسل های آتی هم مثل این نسل، شکل گذشته یک شهر و معماری های خارج از گردونه ی روز آن اهمیت خواهد داشت؟ آیا قدمت یک تابلوی نقاشی یا کاسه و کوزه و اسلحه قدیمی، عامل ارزش بیشتر مالی شیء و اثر خواهد شد؟ آیا آیندگان حاضر می‌شوند بخشی از رفاه و راحتی زندگی و ذهن خود را به خاطر خرید یا حفظ یک اثر تاریخی به زعم ایشان ناکارآمد، مصرف و قربانی کنند؟ آیا در مقابل آنچه هستند یا باید باشند، به گذشته و درازای تاریخی خود ارج می نهند؟ آیا سرعت تحولات تاریخی، با انگیزه و امکان صیانت و حفظ همه مقاطع این تحولات تناسبی خواهد داشت؟ آیا موزه‌ها در نگهداری از آثار امروزین، به عنوان گذشته‌ای برای فردا، اهتمام خواهند کرد؟ آیا نیروهای خلاق اجتماعی آینده، باور دارند برای زندگی روز یا طراحی معماری کاربردی، ساخت اسباب زندگی روزمره یا جهان بینی روز، به سوابق چندهزار ساله نیازی هست؟ مثلا ساخت یک ابزار الکترونیکی پیشرفته چه لزومی به دانش و تجربه ناقص چند قرن پیش دارد؟ آیا در قرون بعدی همچنان حفاظت از تاریخ، پدیده‌ای مترقی و خردورزانه شمرده می‌شود؟ آیا کنجکاوی برای آگاهی از گذشته در نسل های بعدی هم به قوت اکنون باقی می ماند؟ تاریخ و دستاوردهای تاریخ برای آیندگان چه تعریفی می تواند داشته باشد؟ آیا آیندگان زحمات حفاظتگران امروزی را محترم می شمارند و یا آن را کاری عبث، خرافه آمیز، متعصبانه، از سر کهنگی و دور از عقلانیت می دانند؟ آیا رفتارهای احتمالا اغراق آمیز امروز، موجب روی گردانی و تنفر آیندگان خواهد شد؟

 

بسیاری از ارزش‌ها به مرور زمان و همراه با تحولات اجتماعی و فکری تغییر ماهیت داده‌اند و چه بسا به یک ضدارزش تبدیل شده‌اند. آیا توجه و گرایش به حفظ تاریخ به تدریج مشمول چنین سرنوشتی خواهد شد؟ آیا بشر دوباره به روزمرگی پیشین خود و فرایند نوین تاریخ گریزی باز می‌گردد؟ آیا حافظه بشری از تاریخ و علاقه به تاریخ اشباع خواهد شد؟ آیا مدرنیسم و پس از آن، بازتعریف خواهد شد؟

 

علی‌رغم تایید و تاکید همه اهل فن و اتفاق نظر احتمالی فرهنگیان، به نظر می رسد که نشانه های موجود تردیدهایی جدی برای پاسخ صریح این سئوال ایجاد کرده‌اند. اگر به آینده (همچنان که به گذشته علاقه مندیم) اعتقاد داشته باشیم، وقت آن رسیده تا به این سئوالات و نشانه‌های تردید، دور از تعصب، پیش فرض‌ها و پاسخ‌های بدیهی امروزی فکر کنیم. پیش از آن که ناگهان دچار وضعیتی دور از ذهن شده باشیم.

مقالات دیگر: سمساری مرزداران



:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 4 ارديبهشت 1400 | نظرات ()