نوشته شده توسط : onlinetabliq

شیراز- ایرنا- کاشی هفت رنگ با نقش‌های گل وبته و پرنده و فرشته، بخشی ازمعماری درون و بیرون خانه‌ها وبناهای شیراز بود که اینک در قاب‌های کوچک برخی بناها نمود دارد؛ کتابی درباره این هنر روانه بازار شده است.

هادی سیف در کتاب" آن از قصه خواب پرواز فرشتگان" با عنوان فرعی شیراز میعادگاه رنسانس هنرهای مردمی ایران به موضوع کاشیگری و کاشی نگاری یا کاشی هفت رنگ پرداخته است.

نویسنده در آغاز این کتاب در نوشته‌ای طولانی که به نظر می‌رسد مقدمه باشد با نثری سنگین و آمیخته با خیال و واقعیت و خاطره به انگیزه‌های خود برای نگاشتن این اثر پرداخته است.

مقالات بیشتر:بهترین گلفروشی شهرک غرب

هادی سیف نوشته است: اول بار نام خالق مجلس کاشی هفت رنگ جنگ رستم و دیوسفید را از زبان حاج باقر جهانمیری شنیدم اوکه در یکی از دیدارهایش با پدر در موزه با بیانی از سر قدرشناسی اعتراف کرد اگر در روزگار بنای ارگ کریمخان، نقاش و کاشی پزی به حق استاد کار چون خدا بیامرز آقا بهرام کاشی پز همت به خرج نمی‌داد در نقاشی مجلس باشکوه نبرد رستم و دیو سفید برای نصب بر سردر ارگ کریمخان و رستم دستان را با چنان جلال و شکوهی به جنگ با دیو سفید نمی‌فرستاد حاشا که نقاشی بر کاشی های هفت رنگ در شیراز ما به چنین جایگاهی می‌رسید.هیهات که قدر خودش و خاندان کاشی پزش ناشناخته ماند.

در بخش دوم کتاب، نویسنده با همان نثر پرتکلف به زندگی آقا بهرام کاشی پز و معاصرانش همچنین به شرح کاشیکاری در بناهای مهم شیراز پرداخته  است.

در پشت جلد کتاب آمده است: در اثر حاضر با مدد از نقل راویان و رهروان صادق و شریف ، نقش کارساز و ماندگار هنرمندان گمنام عابد و عاشق شیراز، خاندن کاشیگر و کاشی نگار(مروجان نقاشی بر کاشی های هفت رنگ) به راهبری استاد آقا بهرام شیرازی خالق مجالس باشکوه نبرد رستم با دیو سفید بر سر در ارگ کریمخانی در برپایی رنسانس هنرمای مردمی ایران در قرن چهاردهم هجری موردبررسی، نقد و شناسایی قرار گرفته است.   

این کتاب را انتشارات روزنه و سازمان فرهنگی،اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز منتشر کرده اند.

کتاب دارای عکس هایی سیاه و سفید از کاشیکاری و بناهای مشهور شیراز است.   



:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 88
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

در قالب عاشقانه هایی متفاوت؛

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی ۱۹ تیر منتشر می شود

اولین آلبوم رسمی امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ روز نوزدهم تیر در قالب ۲۲ قطعه متفاوت و کمتر تجربه شده پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عظیمی خواننده موسیقی پاپ کشورمان روز نوزدهم تیر سال جاری اولین آلبوم رسمی خود با نام «سیب هوس» را توسط شرکت «ترانه شرقی» به تهیه کنندگی محسن رجب پور در دسترس شنوندگان قرار خواهد داد.

 

پیش‌فروش آلبوم «سیب هوس» که پس از ۱۳ سال حضور این خواننده در عرصه موسیقی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد، در قالب ۲۲ قطعه به ۲ صورت فیزیکی و دیجیتالی برای داخل و خارج کشور از شنبه ۱۲ تیر آغاز شده و از روز شنبه ۱۹ تیر نیز در دسترس علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود.

 

بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است یک مراسم رونمایی ویژه و نشست رسانه ای با حضور دست اندرکاران آلبوم برگزار شود که تاریخ و ساعت و جزییات برگزاری این رویداد طی روزهای آینده از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

 

گروه تولید کننده آلبوم درباره این مجموعه موسیقایی توضیح داده اند:

 

آلبوم «سیب هوس» ترکیبی از قطعات جدید و پرمخاطب امیر عظیمی است که فضای ویژه موسیقی او را دربردارند؛ فضایی که متکی بر ترانه‌های عاشقانه متفاوت و پر از تصاویر بدیع و ملودی‌های منحصربه فرد اوست.

 

امیر عظیمی برای حفظ چنین فضایی در آلبوم، عموم آهنگ‌ها را خود ساخته و در تعدادی از قطعات، از هنرِ همکارانی همچون میلاد بابایی و شاهین شیخی بهره برده است.

 

وی در بخش ترانه نیز غزل‌ترانه‌ها و اشعار زیبایی از امید صباغ‌نو، علیرضا آذر، میلاد موسوی، سهیل حسینی ، شاهین شیخی و هیراد حاتمی را اجرا کرده است. این در حالی است که تنظیم قطعات آلبوم «سیب هوس» را بهنام میرزایی، هومن نامداری، آرین میلیکیان،علی تیرداد و نعیم مسچیان انجام داده‌اند.

مقالات دیگر: آموزشگاه موسیقی غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

تصاحب خیابان‌ها و پیاده‌روهای بهارستان توسط سمساری‌ها 

گروه استان‌ها - طرح ساماندهی صنوف مزاحم در شهرستان بهارستان به‌منظور بهبود امنیت مردم و زیبایی شهر آغازشده اما با توجه به تعداد زیاد این صنوف پایان این معضلات نیاز به‌سرعت و دقت بیشتر و همچنین همکاری دستگاه‌های متولی را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، داستان تلخ صنوف مزاحم و آلاینده بهارستان که نمایشگاهی از انواع اجناس نو و مستعمل را در معابر عمومی ایجاد کرده موجب شده که شهروندان بهارستانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود که سهولت در رفت‌وآمد است بی‌بهره باشند.

 

این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها تا به حال مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده و جدای از ترافیک و هدر رفتن وقت، به دلیل سد معبر تاکنون شاهد تصادفات زیادی در این محدوده بوده‌ایم.

گروه استان‌ها - طرح ساماندهی صنوف مزاحم در شهرستان بهارستان به‌منظور بهبود امنیت مردم و زیبایی شهر آغازشده اما با توجه به تعداد زیاد این صنوف پایان این معضلات نیاز به‌سرعت و دقت بیشتر و همچنین همکاری دستگاه‌های متولی را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، داستان تلخ صنوف مزاحم و آلاینده بهارستان که نمایشگاهی از انواع اجناس نو و مستعمل را در معابر عمومی ایجاد کرده موجب شده که شهروندان بهارستانی از ابتدایی‌ترین حقوق خود که سهولت در رفت‌وآمد است بی‌بهره باشند.

 

این‌گونه مشاغل و کسب‌وکارها تا به حال مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده و جدای از ترافیک و هدر رفتن وقت، به دلیل سد معبر تاکنون شاهد تصادفات زیادی در این محدوده بوده‌ایم.

مقالات دیگر: سمساری شهران


:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 76
|
تعداد امتیازدهندگان : 28
|
مجموع امتیاز : 28
تاریخ انتشار : شنبه 12 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

«پشتکار» مهم‌ترین رمز کارآفرینی است

«پشتکار» مهم‌ترین رمز کارآفرینی است

ایسنا/قزوین یک کارآفرین گفت: اوایل فعالیتم در منزل کار می‌کردم و حتی اتاق اضافی برای قرار دادن چرخ خیاطی در آن نداشتم اما عزم خود را جزم کردم و مشغول به کار شدم. بسیاری از افراد همزمان با من در عرصه خیاطی مشغول به کار شدند اما به دلیل نداشتن پشتکار آن را رها کردند.

 

حبیبه حسینی قاضی لوئی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۹۰ فعالیت خود را با چرخ خانگی شروع کردم و پس از تلاش‌های بسیار به مرور زمان تعداد چرخ‌ها را به ۱۵ چرخ رساندم و در حال حاضر هشت نفر در کارگاهم مشغول به کار هستند.

 

وی ادامه داد: کسی که کسب و کاری را شروع می‌کند باید سختی‌های زیادی را متحمل شود، من خودم با چرخ خیاطی خانگی فعالیت خود را آغاز کرده و به کمک برادرم یک چرخ صنعتی خریداری کردم و طی شبانه‌روز تنها ۵ ساعت استراحت می‌کردم و بقیه زمان‌ها را مشغول به خیاطی بودم.

 

این بانوی کارآفرین خاطرنشان کرد: اوایل فعالیتم در منزل کار می‌کردم و حتی اتاق اضافی برای قرار دادن چرخ در آن نداشتم اما عزم خود را جزم کردم و مشغول به کار شدم. بسیاری از افراد همزمان با من در عرصه خیاطی مشغول به کار شدند اما به دلیل عدم پشتکار آن را رها کردند. البته از مزایای مشاغل خانگی می‌توانیم به حضور بانوان در منزل و رسیدگی به امورات آن اشاره کنیم.

 

وی تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از صفر شروع کنند در چنین وضعیت اقتصادی نباید از اطرافیان خود انتظار کمک داشته باشند بلکه باید خودشان دست روی زانو گذاشته و بلند شوند.

 

 حسینی اشاره کرد: دو ماه نخست سال تولید خوبی نداشتیم به همین دلیل در پرداخت اجاره کارگاه با مشکل مواجه شدیم و در کنار آن نیز در پی خاموشی‌ها مجبور می‌شویم دست از کار بکشیم، اگر مسئولین تسهیلاتی به عنوان سرمایه در گردش پرداخت کنند در مواقعی که با کاهش درآمد مواجه می‌شویم می‌توانیم از این سرمایه برای ادامه فعالیت استفاده کنیم.

 

وی گفت: در حال حاضر چند نفر نیز در منازل خود مشغول به خیاطی هستند؛ درآمد ماهانه دوزندگان بستگی به سرعتشان دارد اما به طور متوسط دوزندگان در ماه بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

این بانوی کارآفرین در پایان سخنانش یادآور شد: اگر کسی بخواهد کاری را یاد بگیرد از آموزش دریغ نکرده و تجربیات خود را به افراد با انگیزه منتقل می‌کنم تا پس از مدتی مستقل شده و خودشان مشغول به کار می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، این مصاحبه در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و معرفی پیشرانان توانمند استان صورت پذیرفت. کارفرمای این طرح ملی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و جهاددانشگاهی مجری این طرح است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات تکمیلی به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

مقالات دیگر: آموزش آنلاین خیاطی



:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

هفته پژوهش76/همراه با نمایشگاه ایران‌ساخت؛

رؤیای جراحی از راه دور به حقیقت پیوست

دانشمندان ایرانی موفق به طراحی و تولید روبات جراحی شده‌اند که امکان عمل جراحی لاپراسکوپی از راه دور را برای جراحان فراهم می‌کند. این روبات ویژگی‌هایی دارد که باعث برتری آن در برابر نمونه آمریکایی شده است.

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روبات جراح سینا که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته و تجاری‌سازی شده است. این روبات دو قسمت دارد که یک قسمت در اختیار جراح و قسمت دیگر در اتاق عمل قرار می‌گیرد و امکان جراحی از راه دور را فراهم می‌کند. هر حرکتی که جراح روی روبات اول انجام دهد، روبات دوم روی بیمار کپی می‌کند.

 

اشکان معشوری، کارشناس فنی این شرکت دانش‌بنیان، در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: روبات جراح سینا یک سیستم تله‌سرجری یا سامانه جراحی از راه دور است که عمل جراحی لاپراسکوپی انجام می‌دهد. با استفاده از این روبات جراح می‌تواند در اتاق عمل حضور نداشته باشد. یکی دیگر از کاربردهای این روبات در عمل جراحی‌های طولانی مدت است. در این عمل‌ها جراح برای مدت زیادی سرپاست و خسته می‌شود اما استفاده از روبات جراح می‌تواند این فرایند را آسان‌تر کند.

 

روبات جراح سینا علاوه بر جراحی از راه دور، مزیت‌های دیگری نیز برای جراحی به ارمغان می‌آورد. برای مثال لرزش‌های دست جراح را حذف می‌کند و می‌تواند حرکت‌های دست جراح را کوچک کند، پزشک در جراحی یک گره بزرگ می‌زند و روبات یک پنجم یا یک دهم آن را کپی می‌کند. بدین‌ترتیب این روبات می‌تواند حرکاتی که هیچ وقت در مقیاس دست انسان قابل انجام نیست را به‌راحتی انجام دهد. همچنین دقت عمل این روبات‌ها بسیار بالاست.

 

معشوری بیان کرد: نسخه قبلی روبات سینا که در سال 1392 ساخته شد، در عمل جراحی کیسه صفرای یک گوسفند استفاده شد که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود. دستگاه فعلی نمونه پیشرفته‌تر است که در بیمارستان شریعتی و بیمارستان سینا نصب و راه‌اندازی شده است. البته مجوزهای انجام عمل جراحی روی انسان آن هنوز صادر نشده است. تاکنون با این روبات عمل جراحی روی انسان انجام نشده است.

 

وی افزود:  اتصال دستگاه روبات جراح و دستگاه کنترل‌کننده از طریق کابل LAN صورت می‌گیرد چراکه تأخیری ندارد و «پینگ» (سرعت رفت و برگشت داده) آن یک است. اگر از وای‌فای استفاده شود امکان تأخیر وجود دارد که بسیار خطرناک است. روبات جراح سینا نوعی روباتیزه شدن عمل جراحی لاپراسکوپی است.

 

روبات جراح داوینچی که نمونه آمریکایی روبات جراح سینا به شمار می‌رود نیز با استفاده از کابل LAN کار می‌کند. در واقع تاکنون عمل جراحی با روبات جراح از طریق اینترنت بی‌سیم انجام نشده چراکه این کار خطرات زیادی به همراه دارد.

 

کارشناس فنی این شرکت مطرح کرد: هزینه عمل جراحی با روبات‌ جراح داوینچی بسیار بالاست. برای هر عمل ابزارها باید تعویض شوند که حدود 3 هزار دلار هزینه دربردارد.  ابزارهای جراحی استاندارد لاپراسکوپی به روبات سینا می‌خورد، بنابراین هزینه‌های اضافی حذف شده است. روبات جراح سینا مجهز به تکنولوژی «فورس فیدبک» است. عمل جراحی لاپراسکوپی با استفاده از تصاویر دوبعدی صورت می‌گیرد، بنابراین تشخیص عمق  برای جراح مشکل است.  ویژگی فورس فیدبک روبات سینا به جراح اجازه می‌دهد تا نیروی بازخوردی را حین عمل احساس کند. روبات داوینچی چنین تکنولوژی ندارد.

مقالات دیگر: بهترین متخصص لاپاراسکوپی تخمدان تهران



:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 26
|
مجموع امتیاز : 26
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

خانم دکتر وقتی نتوانست بدهی ۷۰۰ میلیون تومانی خود را به مرد طلافروش پس بدهد با همدستی دو مرد نقشه قتل او را اجرا کرد.

مرد طلافروش که به خانم دکتر کمک کرده بود به قتل رسید. ماجرای قتل مرد طلافروش پس از ناپدید شدنش فاش شد. خانم دکتر برای فرار از بدهکاری میلیونی نقشه قتل مرد طلافروش را طراحی کرده بود.

 ۲۷ خرداد پسر جوانی به اداره آگاهی رفت و از ناپدید شدن پدرش خبر داد. او زمانی که در مقابل افسر اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت، گفت: پدرم در غرب تهران طلافروشی دارد و یک‌ سالی می‌شود که مغازه طلافروشی را به من سپرده است. دیروز ساعت حدود ۱۲ ظهر بود که چندین پیامک از او دریافت کردم که از من خواسته بود به حساب فردی ۳۰ میلیون تومان واریز کنم. ماجرا مشکوک به نظر می‌رسید به همین دلیل تصمیم گرفتم با خودش صحبت کنم. چندین بار با او تماس گرفتم اما پاسخ نداد. دیگر از پدرم خبری نداشتم و در نهایت تصمیم گرفتم از پلیس برای پیدا کردن او کمک بخواهم.

مقالات بیشتر: بهترین متخصص کولپوسکوپی تهران

با شکایت مرد جوان پرونده‌ای تشکیل و تحقیقات برای یافتن مرد ۶۴ ساله آغاز شد. در ادامه تحقیقات مشخص شد که هاشم با خانم دکتری به نام فرنگیس که متخصص زنان و زایمان است آشنا شده و برای سرمایه‌گذاری در کارهای پزشکی مبلغ زیادی پول به او داده بود. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار هاشم به خانه خانم دکتر رفته است. از آنجایی که فرنگیس آخرین نفری بود که مرد طلافروش را دیده بود، به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای امور جنایی پایتخت روز ۲۹ خرداد وی بازداشت شد.

فرنگیس در تحقیقات گفت: هاشم برای تعمیر کولر خانه‌ام که در طبقه بالای مطبم است، آمد. بعد از تعمیر نیز آنجا را ترک کرد و دیگر خبری از او ندارم.

کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت با هماهنگی قضایی به خانه زن ۴۶ ساله در بلوار ارتش تهران رفتند اما زمانی که مأموران قدم در خانه گذاشتند با آثار خون که با عجله شسته شده بود رو‌به‌رو شدند آثار خون و سایر مدارکی که در صحنه به‌دست آمد، باعث شد خانم دکتر لب به اعتراف باز و راز قتل مرد طلافروش را فاش کند.

شراکت ۷۰۰ میلیونی

فرنگیس درباره قتل هاشم گفت: یک سال قبل برای خرید طلا به مغازه هاشم رفتم و در این رفت و آمدها او متوجه شد که من قصد اجاره خانه و مطب در محله‌ای در بالای شهر را دارم. هاشم پیشنهاد شراکت داد و من که نیاز مالی داشتم این پیشنهاد را قبول کردم.

قرار شد او مطب و خانه را برایم اجاره کند و وسایل و تجهیزات برایم بخرد و در این ماجرا باهم شریک شویم. البته برای اجاره خانه و مطب به من پول قرض داد و باید با سودش حدود ۷۰۰ میلیون تومان به او برمی‌گرداندم. بعد از گذشت یک سال هاشم مدام سراغ پولش را می‌گرفت و من چنین پولی نداشتم تا با او تسویه حساب کنم.

فرنگیس ادامه داد: من دو کارگر داشتم؛ شهرام کارهای خرید دارو را برایم انجام می‌داد و کاوه نیز کارهای دیگر مطب را، ۲۴ ساعت قبل از جنایت موضوع را به آنها گفتم و تصمیم گرفتیم که هاشم را به بهانه‌ای به داخل خانه بکشانیم و با تهدید از او دست نوشته‌ای بگیریم که ۷۰۰ میلیون را دریافت کرده و طلبی از من ندارد. فردای آن روز به بهانه خرابی کولر، هاشم را به خانه کشاندم. بعد خودم از خانه خارج شدم و کاوه وارد شد، ۲۰ دقیقه بعد زمانی که به خانه برگشتم با جسد خونین هاشم مواجه شدم. کاوه به کمک شهرام جسد مقتول را داخل خودروی او قرار دادند و بعد از آن کاوه جنازه را برد و من مشغول تمیز کردن خون‌های داخل خانه شدم.

دستگیری دو متهم

با اعتراف خانم دکتر، دو همدست او نیز بازداشت شدند و به جرم خود اعتراف کردند. با اعتراف کاوه و شهرام، محل دفن جسد که در تپه‌های روستای مقانک دماوند بود، شناسایی شد.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت درخصوص این خبر گفت: بلافاصله کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی پایتخت راهی محل شده و جسد مرد طلافروش را که صورتش با ضربات سنگ متلاشی و سپس دفن شده بود کشف کردند. به دستور بازپرس سهرابی، متهمان در اختیار اداره آگاهی قرار داده شده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

گفت‌وگو با متهم اصلی

نقشه قتل را چه کسی طراحی کرد؟

نقشه‌مان قتل نبود، می‌خواستیم با تهدید از او سند امضا شده‌ای بگیریم که یعنی طلبش را گرفته و خانم دکتر بدهی به او ندارد. اما من با او درگیر شدم و دو ضربه با مشتم به سرش زدم که هاشم بی‌هوش روی زمین افتاد. در همین هنگام خانم دکتر هم دو آمپول بی‌هوشی به مرد طلافروش تزریق کرد. بعد هم با شهرام تماس گرفتم و او هم آمد. از داخل خودروی مقتول کیسه خواب برداشتیم و او را داخل کیسه گذاشته و به داخل ماشین منتقل کردیم.

برای این کار چقدر دریافت کردید؟

هیچی. ما برای خانم دکتر کار می‌کردیم و بدون هیچ چشمداشتی این کار را برایش انجام دادیم.

بعد چه اتفاقی افتاد؟

مرد طلافروش را با کمک شهرام به تپه‌های روستای مقانک بردیم و با سنگ به سر و صورتش کوبیدم تا هویتش برملا نشود سپس جسد را خاک کرده و راهی تهران شدیم.

منبع:گسترش



:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

 

قم - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به‌خطرهای ناشی از زایمان غیرطبیعی گفت: چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد شده است که ممکن است افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیرضروری را به‌همراه داشته باشد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در گفت و گویی اظهار داشت: زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به‌خطر بیندازد.

وی افزود: چندین تاریخ مناسبتی و تقویمی در سال جاری رصد شده است که ممکن است افزایش معنادار آمار سزارین‌های غیر ضروری را به همراه داشته باشد.

مقالات بیشتر:بهترین متخصص زنان و زایمان تهران

قدیر تصریح کرد: اگر نوزادی زودتر یا دیرتر از زمان معینی و با روش‌های مصنوعی زایمان به‌دنیا بیاید سلامت او و مادرش به‌خطر می‌افتد، از جمله اینکه تکامل نیافتن ریه جنین باعث می‌شود تبادل اکسیژن در بدن او به‌درستی انجام نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: این روزها کرونا خطرهای زیادی را برای همه مردم به‌همراه دارد، هر روز بستری شدن بی مورد مادر و نوزاد در بیمارستان بنا به‌عللی همچون نارسایی و یا برخی بیماری‌هایی که در اثر زایمان زودرس برای جنین به‌وجود می‌آید می‌تواند مشکل‌های بسیاری را بر مشکلات مادر و جنین بیافزاید.



:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

این موارد را رعایت کنید تا پوکی استخوان نگیرید

باشگاه خبرنگاران نوشت: یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درباره ۴ فاکتور اصلی موثر در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توضیحاتی داد.

 

نرگس جوزدانی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از علل پوکی استخوان کمبود کلسیم و ویتامین D است که می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی مناسب از بروز آن پیشگیری کرد.

 

او افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر سرانه مصرف لبنیات به شدت کاهش یافته و سن پوکی استخوان به زیر ۳۰ سال رسیده است.

 

جوزدانی گفت: کلسیم، ویتامین D، روی و منیزیم به عنوان چهار فاکتور اصلی در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارند.

 

این متخصص تغذیه بیان کرد: در بین لبنیات شیر از کلسیم بیشتری برخوردار است. در یک لیوان شیر ۲۴۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. روزانه یک فرد بالغ باید بالای ۷۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کند که با مصرف با یک لیوان شیر، ماست و پنیر می‌توان این مقدار کلسیم را در بدن تأمین کرد.

 

او افزود: طبق دستورالعمل‌های درمانی کشور با توجه به این که از طریق مواد غذایی نمی‌توان ویتامین D کافی بدن را دریافت کرد، هر فرد بزرگسال باید ماهانه یک عدد قرص ۵۰۰۰۰ ویتامین D را مصرف کند.

 

این متخصص تغذیه گفت: در مورد پوکی استخوان نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها با مصرف ویتامین D نمی‌توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد، بلکه باید به همان میزان کلسیم نیز مصرف کرد. در واقع نسبت جذب کلسیم به ویتامین D یک به یک است بنابراین باید میزان دریافت ویتامین D و کلسیم برابر باشد تا به راحتی در ساختار استخوان‌ها رسوب کرده و از پوکی استخوان پیشگیری شود.

 

جوزدانی با اشاره به این که برخی افراد بر این باورند که می‌توان کلم را جایگزین مصرف شیر و لبنیات کرد، گفت: اگر فردی بخواهد کلسیم یک لیوان شیر را از طریق کلم دریافت کنند باید حدود ۴ تا ۵ کیلو کلم استفاده کند که نه تنها این کار امکان پذیر نخواهد بود، بلکه می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد به همراه داشته باشد. 

مقالات دیگر: کلینیک ترک اعتیاد ستارخان

 

او گفت: افرادی که به لبنیات به خصوص شیر حساسیت دارند می‌توانند از شیرهای کم لاکتوز و یا بدون لاکتوز، ماست، کشک و دوغ استفاده کنند.

 

این متخصص رژیم درمانی افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم بهتر است دوغ را جایگزین نوشابه کنیم که می‌تواند در سلامت استخوان و پوست نقش موثری داشته باشد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

جوزدانی بیان کرد: مصرف نمک و یا نوشابه بدن را به سمت اسیدی شدن می‌برد و می‌تواند بر روی استخوان و پوکی استخوان اثر بگذارد.

 

او گفت: با توجه به اینکه ویتامین D تاثیر مستقیمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند.



:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نسبت به افزایش مشکلات اسکلتی-عضلانی و حرکتی در دوران پاندمی کرونا هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نسبت به افزایش مشکلات اسکلتی-عضلانی و حرکتی در دوران پاندمی کرونا هشدار داد.

فیزیوتراپیست احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با اعلام این خبر گفت: زندگی شهرنشینی، چاقی، کم تحرکی باعث افزایش تعداد بیمارانی که مشکلات اسکلتی -عضلانی و حرکتی دارند طی سال‌های اخیر بوده، اما در یکسال و نیم گذشته به واسطه پاندمی کووید ۱۹ مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد کرده است.

مقالات مشابه:فیزیوتراپی در منزل پاسداران

وی گفت: این مشکلات پس از مرحله حاد بیماری و خصوصا مشکلات تنفسی عمدتا ناشی از کم شدن فعالیت فیزیکی، ضعف عضلانی و در منزل ماندن افراد است که همین مسئله باعث چاقی، بی تحرکی و کاهش توان فیزیکی در این افراد شده است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: دور کاری،   دور ماندن از محیط‌های اجتماعی، کلاس‌های مجازی و پرخوری همه‌ی این‌ها باعث فقدان فعالیت فیزیکی روزمره و ضعف حرکتی، افزایش وزن و بروز عوارضی، چون پوکی استخوان، چاقی، فشارخون و دیابت حتی برای جوانان و فرزندانمان شده است.

وی گفت: نیاز به فیزیوتراپی و آموزش‌های مناسب از نظر پیشگیری، درمان و بازتوانی بیشتر از قبل احساس می‌شود و باید اطلاعات لازم را به آحاد مردم بخصوص به کودکان و نوجوانان بدهیم که به چه نحو باید فعالیت فیزیکی و فعالیت‌های ورزشی خود را حتی در محیط منزل تنظیم کنند.

موذن زاده اظهارداشت: رژیم غذایی سالم، پیاده روی روزانه به مدت چهل دقیقه، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش‌های مناسب مانند ایروبیک، نرمش و دوچرخه سواری می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان، فشارخون، دیابت و چاقی در سنین بالاتر پیشگیری کند.

وی ادامه داد: نقش فیزیوتراپی در بیماری کرونا بسیار پر رنگ بوده به این صورت که ما در مراحل حاد و تحت حاد کرونا با ورزش‌های تنفسی و بازتوانی تنفسی توانستیم نقش خودمان را ایفا کنیم و وضعیت تنفسی بیماران را به حالت عادی برگردانیم و در واقع مقابله کنیم با عوارضی که محدودیت‌های فیزیکی و زجر تنفسی در مراحل اولیه این بیماری برای بیماران ایجاد میکند.

موذن زاده گفت:در شرایط مزمن‌تر با توجه به اینکه این بیماری فرد را ناتوان و قدرت فیزیکی فرد را کاهش می‌دهد و حجم عضلات و ناتوانی‌های حرکتی برای فرد ایجاد میکند، تلاش کردیم با آموزش‌های مناسب و انجام ورزش‌های تقویتی و درمان مشکلات اسکلتی-عضلانی که بیماری کرونا برای مبتلایان ایجاد میکند هرچه سریع‌تر فرد را به محیط کار، زندگی و فعالیت اجتماعی برگردانیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران توصیه کرد:مردم می‌توانند در فضای آزاد با استفاده از ماسک و  رعایت فاصله گذاری روزانه حداقل ۴۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند و استفاده از نور آفتاب، تغدیه مناسب همراه با مصرف مکمل‌هایی مانند زینک، کلسیم و ویتامین سی می‌تواند به حفظ سلامتی، افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری کرونا کمک کند.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۵ تیرماه انتخابات سراسری هیات مدیره‌های نظام پزشکی در سطح کشور بصورت حضوری برگزار خواهد شد که خوشبختانه در اغلب شهر‌ها بخصوص در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ همکاران فیزیوتراپیست ما کاندیدا هستند و به امید خدا به شکل فراگیری در این انتخابات مشارکت خواهیم کرد و تمامی اعضای جامعه پزشکی خصوصا همکاران فیزیوتراپیست را دعوت به حضور و شرکت در این انتخابات و صیانت از حقوق حرفه‌ای جامعه پزشکی از طریق انتخاب هیات مدیره‌های توانمند نظام پزشکی مینمایم.



:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 خرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

آسیب‌های اجتماعی زنجیره وار هستند و با افزایش یک آسیب اجتماعی، آسیب‌های دیگر نیز افزایش می‌یابد. مثلا با افزایش اعتیاد و مشکلات اقتصادی و معیشتی و...، طلاق نیز افزایش می‌یابد.

شفاآنلاین>سلامت>کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: کودک آزاری و همسر آزاری در صدر علل تماس مردم با اورژانس اجتماعی است.

به گزارش شفاآنلاین:آمنه سماوات در این باره گفت: دلیل کودک آزاری تنها ناشی از آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه گاه به دلیل عدم آگاهی یا نبود مهارت در فرزند پروری رخ می‌دهد.

وی با اشاره به خط تماس ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، گفت: بیشترین تماس مردم با اورژانس اجتماعی در رتبه اول به دلیل کودک آزادی و در رتبه دوم به علت همسر آزاری است.

به گفته سماوات ، بر اساس آمار موجود در چند سال اخیر شاهد افزایش خدمات اورژانس اجتماعی هستیم که دلیل اصلی آن ، شناخته شدن خط ۱۲۳ و اورژانش اجتماعی به عنوان نهاد حمایت کننده و اعتماد جامعه به حمایت کنندگی این نهاد است و بخشی دیگر نیز به دلیل آسیب نو پدید فضای مجازی و اینترنت و ماهواره است.

مقالات مشابه:کلینیک ترک اعتیاد مرزداران

سماوات ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی زنجیره وار هستند و با افزایش یک آسیب اجتماعی، آسیب‌های دیگر نیز افزایش می‌یابد. مثلا با افزایش اعتیاد و مشکلات اقتصادی و معیشتی و...، طلاق نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: شناسایی آسیب‌های اجتماعی براساس پژوهش‌ها و آمارها و آموزش مهارت‌های مرتبط با پیشگیری، می‌تواند نقش کمک کننده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. عوامل آسیب‌های اجتماعی بسیار زیاد است و در بررسی مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید عوامل زیستی، روانی، محیطی که تاثیر گذارند مورد بررسی قرار گیرد و علت به وجود آمدن یک آسیب اجتماعی مشخص شود تا بتوان راه درمان متناسب را انتخاب کرد.

مقالات دیگر:مرکز توانبخشی سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 371
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 خرداد 1400 | نظرات ()