نوشته شده توسط : onlinetabliq

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: برخی دفترخانه‌ها به بهانه پر شدن سقف ثبت طلاق از مراجعه کننده‌ها مبالغ اضافی دریافت می‌کردند.

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اجرای بخشنامه رئیس قوه قضاییه مبنی بر تعیین حد نصاب برای ثبت طلاق در دفترخانه‌ها گفت:در مراحل اجرایی این قانون مشکلاتی جزئی وجود داشت که در حال برطرف شدن است.

مظفری درباره کارآمدی این قانون  اظهار کرد: قانون مذکور ۹۰ درصد از آسیب‌ها در این حوزه را برطرف کرد، اما مشکلی که به سبب خود این قانون به وجود آمد این است که در شهر‌های بزرگ برخی از دفاتر ثبت طلاق  مبلغی را مازاد بر تعرفه  از مراجعه کننده ها به بهانه پر شدن سقف ثبت طلاق دریافت می کردند.

مقالات بیشتر:سالن عقد شیک شهرک غرب

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ادامه داد: برخی از دفترخانه‌ها به مراجعه کننده می گفتند که سهمیه ما برای ثبت طلاق محدود است و اگر طلاق شما را ثبت کنیم سهمیه تمام می‌شود و با این بهانه برای ثبت طلاق مراجعه کننده، اقدام به دریافت مبلغی بیش از تعرفه می‌کردند.

مظفری با بیان اینکه این مشکل در حال برطرف شدن است، گفت: سال ۹۹ برای برخورد با این متخلفان، قانونی تصویب شد و بازرسی سازمان ثبت نیز به شدت با متخلفان برخورد کرد و این نظارت ها ادامه دارد.

رئیس کانون سردفترداران ازدواج و طلاق تصریح کرد: مجازات در نظر گرفته شده برای دفترخانه های متخلف برای بار اول انفصال از خدمت به مدت ۶ ماه و برای بار دوم انفصال دائم از خدمت خواهد بود.

مظفری گفت: تعیین حدنصاب ثبت طلاق و ازدواج دفاتر همچنان مطابق همان فرمول گذشته انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان

خانواده کانون محبت و تعامل یا میدان جنگ!/ دیدگاه قانونگذار درباره ریاست خانواده چیست؟

گفتنی است؛ یکی از مشکلاتی که دفتر خانه‌ها با آن مواجه بودند توزیع نا عادلانه درآمد در پی عواملی مانند تعداد ثبت طلاق و ازدواج بود و این اختلاف در تعداد ثبت طلاق و ازدواج به جایی رسیده بود که حتی شاهد تفاوت هزار برابری آمار دفترخانه‌ها نسبت به هم بودیم.

در هر شهر تعداد طلاق‌های ثبت شده در سال نباید از میانگین طلاق‌های ثبت شده در سال گذشته به نسبت تعداد دفاتر ثبت طلاق ضرب در ۲۰ درصد بیشتر شود، به عنوان مثال هر دفتر ثبت طلاق در تهران مجاز است در سال فقط ۱۹۰ مورد طلاق را ثبت کند، در صورتی که برخی از دفاتر متخلف حدود ۴ هزار طلاق در سال ثبت می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 221
|
تعداد امتیازدهندگان : 73
|
مجموع امتیاز : 73
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
مدیرکل دفتر برنامه ریزی وتوسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان خبرداد:
برنامه های اموزشی اتی مهارت محور می شوند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی وتوسعه اجتماعی با تاکید بر برگزاری دوره های اموزشی و دانش افزایی مهارت محور از تداوم این کلاس ها برای مدیران ، روانشناسان ومشاوران حوزه ازدواج و خانواده خبرداد.
 
به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، اعظم کریمی که در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره ی ملی دانش افزایی مدیران ، روانشناسان و مشاوران مراکز تخصصی ازدواج وخانواده سخن می گفت ، این نکته را متذکر شد در پایان هر دوره تلاش شده با نیاز سنجی و بهره گیری از نقطه نظرات اساتید این حوزه ، دوره های جدید بامحتوایی متفاوت و کاربردی تر ار دوره های قبل برگزار شود.
وی توضیحانی را درخصوص فلسفه برگزاری دوره های دانش افزایی ارائه کرد و افزود : احساس کردیم مسائل مربوط به خانواده کاملا رو به تغییر است موضوعاتی که شما مشاوران عزبزدر مراکز خود بسیار با ان مواجه هستید که شاید پیش از ان وجود نداشت.
مقالات دیگر: قالیشویی حکیمیه
مدیرکل دفتر برنامه ریزی وتوسعه اجتماعی یاداور شد : زندگی متعیر جهان امروز ،تاثیر رسانه ها، تغییر سبک خانواده و شبکه های اجتماعی ، مسائل نوظهور را به وجوداورده است، اگر امروز به عنوان فعالان این حوزه به موقع از آنها آگاه نشویم و نتوانیم تجربیات خودمان را به اشترتک بگذاریم مشکلات مرتفع نخواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین با یک نظر سنجی گسترده و نیاز سنجی از سراسر کشور دوره های دانش افزایی شکل گرفت و هرباربه موضوع جدیدی پرداخته شد و نوید این راخواهیم داد که درآینده تمرکز دوره های دانش افزایی ما برروی مسایل کابردی و مهارت محور خواهدبود.
مقالات دیگر : محضر عقد شیک پونک
اعظم کریمی با اشاره به محدودیت های فضای مجازی در برگزاری دوره های اموزشی برخط اظهار امیدواری کرد این دوره های آموزشی بتواند بخشی از نیازهای کارشناسان ، متخصصان، روانشناسان و مشاوران حوزه ازدواج وخانواده را فراهم ساخته باشد.
وی در بخشی دیگر از سخنانش بهره مندی از رسانه های نوین و فضای مجازی توسط مشاوران و روانشاسان را مورد توجه قرار داد و گفت : متاسفانه خلا روانشناسان متخصص در فضای مجازی و دربخش تولید محتوای کشور وجود دارد که باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد.
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی استقبال از دوره های اموزشی و دانش افزایی به میزبانی آذربایجان شرقی را قابل توجه توصیف کرد و ادامه داد: حدود چهارصد وبیست مرکز تخصصی در سراسر کشور فعال هستند که بیش از ۳۵۰ نفر در این دوره اموزشی و دانش افزایی شرکت کردند .
وی این استقبال را بیانگر علاقمندی این قشر فرهیخته به دانش افزایی دانست و تصریح کرد : این اقبال عمومی به ما انگیزه تداوم برگزاری این دوره های دانش افزایی را با نگاه تخصصی تر داد.
کریمی خاطر درپایان از تمامی همکاران و فعالان برگزارکننده این دوره های آموزشی قدردانی کرد.


:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 241
|
تعداد امتیازدهندگان : 76
|
مجموع امتیاز : 76
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

استفاده مکرر و بی‌وقفه از هدفون برای گوش‌دادن به موسیقی توسط نوجوانان و جوانان می‌تواند با افزایش سن موجب کاهش قدرت شنوایی انها شود.

به گزارش جام جم آنلاین، شاید برای بسیاری از ما گوش دادن به موسیقی یا صوت، با هدفون آنهم با صدای بلند جذاب و هیجان‌انگیز باشد. با این حال، این کار برای گوش‌ها و قدرت شنوایی نمی‌تواند مناسب باشد. بر اساس تجزیه و تحلیل اخیر، سطح بالای سر و صدا می تواند در کاهش شنوایی در آینده تأثیر بگذارد.

در این زمینه، کودکان، نوجوانان و جوانان به طور ویژه در معرض خطر هستند اگر ساعت‌های زیادی از موسیقی روزانه خود را با تن صدای بیش از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (۷۰ دسی‌بل) گوش دهند.

مقالات مشابه:آموزشگاه تئوری غرب تهران

منبع معتبر در سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که حدود ۵۰ درصد از افراد ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت و بیش از حد در معرض صداهای بلند، مانند موسیقی شنیده شده از طریق دستگاه‌های صوتی شخصی ، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.

دکتر دانیل فینک، رییس مرکز شنوایی‌سنجی در این باره گفت: من فکر می‌کنم در یک سطح گسترده تر، جامعه پزشکی و شنوایی شناسی و همچنین عموم مردم درک نمی‌کنند که کاهش محسوس قدرت شنوایی بخشی از یک روند طبیعی پیری نیست، بلکه تا حد زیادی نشان‌دهنده کاهش سطح شنوایی ناشی از سروصداهای بلند و مکرر است. برای درک بهتر این سوء‌تفاهم می‌توان از این مثال استفاده کرد که تصور می‌شود چین و چروک‌های عمیق پوست بخشی از روند طبیعی پیری است در حالی که این چروک‌ها تا حد زیادی نمایانگر آسیب‌هایی است که خورشید یا اشعه ماورا بنفش وارد کرده است.

این متخصص معتقد است: به همین ترتیب، بدون قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد ناشی از گوش دادن به موسیقی یا صوت با هدفون، می‌توانیم در سن پیری به خوبی بشنویم؛ چیزی که معمولاً در جوامع صنعتی اتفاق نمیفتد.

پیامدهای کاهش شنوایی برای سلامتی

در بررسی‌های دکتر فینک، نکته قابل توجه این است که افرادی که از سیستم‌های صوتی شخصی (که دستگاه‌های ام‌پی‌تری پلیر یا پخش‌کننده موسیقی نیز نامیده می شوند) متصل به هدفون یا هندزفری استفاده می‌کنند - و می توانند بدون مزاحمت دیگران فایل‌های صوتی را بشنوند - به شنوایی خود آسیب وارد می‌کنند.

فینک می‌گوید: به ویژه برای جوانان ... استفاده از سیستم صوتی شخصی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض سروصدای زیاد و دائمی به ویژه در اوقات فراغت است. چنین جوانانی هنگامی که به اواسط زندگی خود می رسند -احتمالاً در اوایل تا اواسط ۴۰ سالگی- به اندازه پدربزرگ و مادربزرگ خود در سنین ۷۰ و ۸۰ سالگی، قدرت شنوایی خواهند داشت.

کاهش شنوایی علاوه بر از دست دادن برخی توانایی‌های ارتباطی، با کاهش شناختی نیز ارتباط دارد. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، افرادی که کم‌شنوا هستند در مقایسه با افرادی که دچار کم‌شنوایی نیستند، به روش‌های زیر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند: افراد با کم‌شنوایی خفیف تقریباً دو برابر سایرین خطر ابتلا به زوال عقل دارند، کسانی که سطح متوسطی از شنوایی خود را از دست داده ‌اند، سه برابر خطر داشته و افرادی که مقدار زیادی از قدرت شنوایی خود را ندارند، پنج برابر در معرض آلزایمر هستند.

به گفته بسیاری از کارشناسان و متخصصان، همواره پیشگیری حتی در مقادیر اندک از هزاران هزار درمان بهتر است. اگر از اکنون شروع به بهبود عادت‌های سلامتی و شنیداری خود کنید یک سرمایه گذاری در طولانی مدت برای خود کرده‌اید؛ نه تنها با جلوگیری از کاهش شنوایی، بلکه خطر زوال عقل با افزایش سن نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز



:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 235
|
تعداد امتیازدهندگان : 73
|
مجموع امتیاز : 73
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

مشهد- ایرنا- رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی استان در دوران سخت کرونا نیازمند حمایت و مدیریت بحران در این بخش هستند.

 

مجتبی خان قیطاقی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شیوع کرونا شرایط بسیار سخت به فعالان موسیقی این استان تحمیل کرده بطوریکه همه آنان خانه نشین شده و درآمدی ندارند.

 

وی ادامه داد: هرچند برخی کمکهایی از صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان موسیقی انجام شده اما این کمکها کفایت نکرده و نتوانسته خسارت زیاد ناشی از توقف فعالیتهای آنان در دوران کرونا را جبران کند.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی گفت: ورود فعالان موسیقی به فضای مجازی نیز کمکی به اقتصاد این بخش نکرده و حمایتی از فعالیتهای موسیقی در فضای مجازی هم انجام نشده است چرا که ساخت برنامه در این فضا و ارایه خدمات استودیویی بسیار گران است و فعالان موسیقی بضاعت مالی برای ساخت چنین برنامه هایی را ندارند.

 

وی افزود: بیش از ۲۰ هزار نفر فعال موسیقی سنتی، مقامی و پاپ در استان وجود دارند که کسب و کارشان به دلیل شیوع کرونا مختل شده و نیازمند حمایت هستند.

 

خان قیطاقی با اشاره به فعالیت بیش از ۴۰ آموزشگاه فعال موسیقی در خراسان رضوی ادامه داد: صاحبان آموزشگاه ها نیز در این دوران ناگزیر به پرداخت اجاره و هزینه های جانبی بسیار بودند و برای اینکه چراغ آموزشگاه را روشن نگه دارند، از جیب خود هزینه کرده اند.

 

وی گفت: تقویت اقتصاد موسیقی، مستلزم تشکیل یک کارگروه حرفه ای و مدیریت بحران فرهنگی و هنری است چرا که آسیب فعالان موسیقی در این دوران متوجه خانواده آنان و میراث موسیقی خطه خراسان می شود، اینکه از محل کارت هنرمندی خود سالی یکی دوبار کمک نقدی دریافت کنند، کافی نیست بلکه باید حمایت همه جانبه برای تقویت اقتصاد موسیقی انجام گیرد.

 

رییس انجمن موسیقی خراسان رضوی افزود: شرایط فعالان موسیقی این استان به هیچ وجه خوب نیست و حداقل انتظار آنان از مسوولان فرهنگی، اتخاذ سیاستهایی برای رونق کسب و کار آنها است.

ساخت تار غرب تهران

 



:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 217
|
تعداد امتیازدهندگان : 74
|
مجموع امتیاز : 74
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام مجازی شد

ایلام _ ایرنا _ دبیر اجرایی ششمین جشنواره استانی موسیقی ایلام گفت: با توجه به شرایط کرونا و محدودیت های حضور مخاطبان در سالن های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد استانی کرونا، با تصمیم شورای سیاست گذاری ششمین جشنواره موسیقی استان، اجراهای این دوره جشنواره به صورت مجازی پخش می شود.

 

جواد یعقوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری جشنواره موسیقی استان در فضای مجازی نقطه ای عطف و تجربه ای در این دوره خواهد شد.

آموزشگاه سلفژ غرب تهران

وی ادامه داد: بر همین اساس ضبط حرفه ای اجرای گروه های حاضر در جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس جدول زمانبندی‌ آغاز و به زودی از سوی دبیرخانه جشنواره جدول اجراهای ششمین جشنواره موسیقی استان و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.

 

وی با ذکر اینکه همچنین بررسی آثار توسط هیات داوران غیر حضوری است افزود: پیش از این قرار بود ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام از تاریخ ۳۰ تیرماه الی یکم مردادماه در سالن سینما فرهنگ واقع در مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری ایلام برگزار شود.

 

یعقوبی یادآور شد: ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام با ️محورهای موسیقی دستگاهی ایران (گروه نوازی - تکنوازی)، موسیقی بومی و محلی استان ایلام (گروه نوازی - تکنوازی)،️ موسیقی کلاسیک جهانی (تکنوازی) و در بخش های گروه نوازی (رقابتی)، ️آفرینش خلاقانه در تکنوازی (غیررقابتی) و ️اجرا و تجلیل از پیشکسوتان (جنبی) برگزار می شود.

 

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 204
|
تعداد امتیازدهندگان : 65
|
مجموع امتیاز : 65
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

در برزیل؛

دستکش بیونیک قدرت انگشتان یک پیانیست را احیا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، «ژوآو کارلوس مارچینس»، پیانیست و رهبر ارکستر مشهور با کمک دستکشی بیونیک بالاخره می‌تواند دوباره پیانو بنوازد.

 

این پیانیست برزیلی پس از چند دهه مبارزه با جراحت‌ها و بیماری‌های مختلف، قادر به نواختن پیانو نبود. اما اکنون می‌تواند با کمک دستکش به راحتی پیانو بنوازد. او پیش از این فقط می‌توانست با شست‌ها و گاهی اوقات با انگشت اشاره اش پیانو بنوازد.

 

او یکی از مترجمان بزرگ موسیقی به حساب می‌آید و اکنون قرار است به مناسبت شستمین سالگرد حضورش در سالن «کارنگی هال» نیویورک، دوباره در این سالن پیانو بنوازد. ابتلای او به یک بیماری دژنراسیون مغزی و جراحت در بازو هنگام بازی فوتبال مهارتش در نواختن پیانو را از بین برد. او ۲۴ عمل جراحی انجام داد تا توانایی حرکت انگشتانش را بازپس گیرد اما در نهایت سال گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

در این میان اوبراتا بیزارو کاستا، طراح و نوآور یک جفت دستکش بیونیک با پوشش نئوپرن (نوعی لاستیک) به طور خاص برای این موسیقیدان ساخت.

 

پس از آنکه انگشتان مارچینس به کلیدهای پیانو فشار وارد می‌کند، دستکش بیونیک انگشتان او را به سمت بالا می‌کشد. کاستا می‌گوید: نخستین نمونه دستکش را براساس تصاویری از انگشتان مارچینس ساختم اما این نمونه اصلاً ایده آل نبود. در پایان یکی از کنسرت‌ها به مایسترو نزدیک شدم. کاستا به سرعت متوجه شد این دستکش اصلاً کارآمد نیست اما در نهایت مارچینس را به خانه اش دعوت کرد تا این پروژه را توسعه دهد.

 

کاستا و مارچینس چندماه را صرف آزمایش نمونه‌های مختلف کردند. در ماه دسامبر دستکش فعلی با هزینه ۱۲۵ دلار ساخته شد. اکنون مارچینس این دستکش‌ها را حتی موقع خواب از دستش بیرون نمی‌آورد.

آموزشگاه پیانو غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 197
|
تعداد امتیازدهندگان : 60
|
مجموع امتیاز : 60
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

استرس را با شنیدن موسیقی آرام از خود دور کنید / بهترین پیشنهاد تکنوازی تار و سه‌تار

مریم اخوان توکلی معتقد است که گوش دادن به موسیقی آرامی مانند تکنوازی تار یا سه‌تار می‌تواند زمینه ترشح هورمون‌های آرام‌بخش در بدن را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «ارغنون» با موضوع بررسی نقش موسیقی در سلامت جامعه، با حضور دکتر مریم اخوان توکلی (دکترای علوم تشریح و آناتومی و کارشناس موسیقی کودک و نواحی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

اخوان توکلی در برنامه «ارغنون» گفت: «آناتومی» شاخه‌ای از علوم پایه‌ی پزشکی است و دانشجویان این رشته باید در دو سال ابتدایی تحصیل از «آناتومی» به طور کامل مطلع باشند. هر پزشک یا پرستار موفق برای کار در رشته‌ی تخصصی خود باید به آناتومی بدن انسان اشراف کامل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزشگاه تار غرب تهران

این کارشناس موسیقی با اشاره به ارتباط رشته آناتومی و موسیقی، توضیح داد: حنجره یکی از ارگان‌های اصلی بدن انسان است که وظیفه‌ی تنفس و دم و بازدم را بر عهده دارد. حنجره جعبه‌ی صوت [موسیقی] انسان است. ذات بشر به نیکی و طبیعت و مهربانی و پاکی گرایش دارد و صوت یا موسیقی هم جزء مهمی از ارکان طبیعت و پاکی است.

 

مریم اخوان توکلی گفت: تمام افراد ذاتا به موسیقی گرایش دارند. در حال حاضر علم پزشکی به سمت درمان‌های بدون دارو حرکت می‌کند. درمان‌های نگه‌دارنده یا بدون دارو با استفاده از طب مکمل [طب سوزنی و سنتی و غیره] بیمار را در فرآیند درمان قرار می‌دهند.

 

این کارشناس موسیقی با بیان این که موسیقی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، بیان کرد: هر شخص در طول روز به تناسب فعالیت‌ها و شغل خود سطح استرس متفاوتی را تجربه می‌کند و در نهایت باید بتواند آخر شب با شنیدن موسیقی استرس‌های مختلف را فراموش کند.

 

وی گفت: بسیاری از هورمون‌های بدن، انسان را برای تعقیب و گریز آماده می‌کنند. انسان‌های اولیه در اولین اقدام بعد از برخواستن از خواب باید از جان خود در برابر حمله حیوان‌های وحشی مراقبت می‌کردند و از طرفی دیگر به شکار می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: لمینت دندان اقساطی

مریم اخوان توکلی با اشاره به این که زندگی مدرن چالش‌ها و استرس‌های متعددی را به انسان تحمیل می‌کند، افزود: گوش دادن به یک موسیقی آرام مانند تکنوازی تار یا سه‌تار می‌تواند زمینه ترشح هورمون‌های آرام‌بخش در بدن را فراهم کند.



:: بازدید از این مطلب : 437
|
امتیاز مطلب : 152
|
تعداد امتیازدهندگان : 61
|
مجموع امتیاز : 61
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

نهمین برنامه آهنگ با موضوع مهاجرت و موسیقیدان با حضور سید علیرضا میرعلی‌نقی، پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران و رضا مهدوی نوازنده و ناشر موسیقی با اجرا و کارشناسی سما بابایی چهارشنبه ۲۳ تیر ماه در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این برنامه سید علیرضا میرعلی‌نقی با اشاره به تاریخ مهاجرت موسیقی‌دانان ایرانی بیان کرد: آخرین مهاجرت بزرگ اهل موسیقی ایران تقریباً به اواسط سلسله صفویه برمی‌گردد که مدارک و کتاب‌های مرجع آن موجود است. در آن دوره عده بسیار زیادی از موسیقیدانانی که اصالتاً متعلق به نواحی مختلف و فرهنگ های گوناگون اقلیم آن روز ایران بودند و حتی بعضی‌ها از خارج از اقلیم فرهنگی ایران آن روز به ایران آمده بودند و در پایتخت پادشاهی بزرگ آن زمان در اصفهان جمع شده بودند. اما به خاطر آزار‌ها و فشارها دچار عدم امنیت جانی، مالی و… شدند و مهاجرت کردند.

مقالات مشابه:آموزشگاه گیتار غرب تهران

وی افزود: پس از گذشت حدود ۳۰۰-۳۵۰ سال ما شاهد موج دیگر مهاجرت موسیقی‌دانان هستیم. اگر بخواهیم ریشه‌ای به این مسئله نگاه کنیم، تقریبا از سال ۱۳۵۳-۵۴ آغاز می‌شود که تعدادی از موسیقیدانان و عموما موسیقیدانان برجسته که شرایط کار در ایران را با روحیه و خواست‌هایشان مساعد نمی‌دیدند و بیشتر از همه مسئله‌شان روی عدم رعایت قانون کپی رایت، خواننده سالاری مطلق و ناهنجاری‌هایی که روح خلاقان اصلی موسیقی(آهنگساز و شاعر) را آزار می‌داد، تصمیم به مهاجرت از ایران گرفتند. برخی از موسیقیدانان رشته کلاسیک ایرانی از حدود اوایل سال‌های ۳۰ از ایران رفتند.

وی اضافه کرد: بخشی اوایل انقلاب مهاجرت کردند چون اساسا دیدگاه‌های حکومت تازه روی کار آمده جمهوری اسلامی، نه با نوع موسیقی آنان موافقت داشت و نه با موقعیتی که موسیقی آنان در آن اجرا می‌شد. تنی چند از آنان ماندند و سعی کردند خودشان را با شرایط سازگار کنند، اما باز هم یک تعدادی از آنان رفتند. بعد از آن موج مهاجرت موسیقیدانان بود که با انقلاب همراه بودند که با محدودیت و ممنوعیت مواجه شدند و البته بیشتر آنها در همان اواسط دهه ۶۰ به ایران برگشتند.

میرعلی‌نقی گفت: الان موج جدید مهاجرت موسیقیدانان است که از حدود اوایل دهه ۸۰ که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بود، مشکلات اقتصادی بیشتر شد، شرایط تولید موسیقی دشوار شد، آنها به حوزه کشورهای همسایه رفتند. بعد هم عده‌ای به آمریکا مهاجرت کردند و جذب جامعه ایرانی لس آنجلس بودند. عده‌ای که موسیقی های سنگین‌تر مانند کارهای ارکستر سمفونیک و… کار می کردند، مجذوب ارکستر‌های کوچک و بزرگ اروپایی شدند و بعضی از این‌ها که در ایران خواننده‌های مطرح و سلبریتی ها شدند، با پول کافی رفتند و رحل اقامت در آنجا افکندند. یعنی زندگی‌شان آن طرف است. در بینشان آهنگساز خیلی به ندرت است یا اصلا نمی‌بینید، نوازنده خیلی به ندرت می‌بینید، شاعر اصلا نمی بینید. اینها چند نفر خواننده به تعداد کمتر از انگشتان یک دست هستند که به هر حال توانستند با اقبال عمومی و فرهنگ جا افتاده خواننده سالاری، بار خودشان را ببندند و به ایران به شکل محل کار نگاه می‌کنند و نه محل زندگی.

در بخش دیگری از این نشست، میرعلی‌نقی درباره عواملی که باعث می‌شود یک هنرمند به فکر مهاجرت بیفتد، عنوان کرد: امکان یک زندگی راحت‌تر، مرفه تر، آزادی‌های بیشتر، هوای خوب، کیفیت بالای تغذیه و بهداشت و مهمتر از همه امکان تحصیل عالی برای بچه‌هایشان و امکان تفریح و گردش برای خودشان که مربوط به پولدارها است. عده زیادی نیستند و خیلی کم هستند. برای افرادی که پولدار نیستند، عدم امنیت مالی باعث می شود که خیلی‌هایشان اصلا وقتی به آنجا می‌روند، مجبورند کارهای دیگری به غیر از موسیقی انجام دهند و اصلاً جذب کارهای دیگر می شوند.

 

وی افزود: هرچه که شرایط سخت و سخت‌تر شود، امکان خلق موسیقی خوب دشوارتر می‌شود. الان بیشتر موسیقیدانهای سعی کردند در بهترین شرایط خانه بگیرند. خانه خیلی‌هایشان در جاهای خوش آب و هوا است. بسیار به ندرت موسیقیدانی پیدا می‌شود که مانند دهه ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ و حتی ۷۰ مایل باشد که آپارتمانش در مرکز شهر باشد. به هر حال موسیقیدان هنرمند است و هنرمند نسبت به افراد دیگر روحیه حساس‌تر، لطیف تر و شکننده تر دارد، اختلاف بین کیفیت زندگی برایش کاملاً محسوس است و طبیعی است که دنبال کیفیت بهتری باشد. حتی آنهایی که خیلی از لحاظ بنیه مالی نتوانستند و نشده به ایده‌آلشان برسند، یک نوع شمال‌نشینی (در اقلیم مازندران، گیلان، گرگان) را اختیار کردند ک اگر خیلی امکانات و تسهیلاتی که در تهران هست، آن جا نیست، حداقل سکوت و آرامش است. در مجموع اساساً وقتی حال جامعه خوب نیست، شرایط برای موسیقیدان هم خوب نیست و آن چیزی که تولید می‌شود قاعدتاً خوب نیست.

مقالات دیگر:خانه سالمندان

وی درباره تاثیر مهاجرت در آثار هنرمندان اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله تغییرات را در تولیدات هنری بررسی کنیم، باید از عمر این مهاجرت حداقل ۱۵ سال بگذرد. از لحاظ تکنیکی بعضی ها به مایه تکنیکی بهتری مجهز شدند، بعضی‌هایشان در میانسالی و پیری درس خواندند و در درس خواندن موفق بودند اما منابع الهام، ایده‌ها و جهان و فضای حسی‌شان را از دست دادند. سرچشمه یک عده خشک می‌شود و یک عده به تکرار خودشان می پردازند. یک عده خورده خلاقیت‌هایی که می‌کنند و کارهای خوبی که ارائه می‌دهند، عمدتاً از فضای ایرانی فاصله می‌گیرد. شما نمی توانید در یک اقلیم نباشید و بعد با حس و حال آن اقلیم یک چیزی را بسازید و این خیلی هم ربطی به ژانر موسیقی ندارد.

همچنین رضا مهدوی نیز درباره علت مهاجرت برخی موسیقیدانان گفت: بحث اینترنت باعث و بانی خیلی از مهاجرت ها شده است. اینکه یک هنرمندی در این دوران کرونا مجبور است خانه نشین باشد، ساز و قلم نقاشی‌اش را در دست بگیرد، نویسندگی‌اش را کند و مجاز نیست بیرون برود، می‌خواهد پروتکل های پزشکی و بهداشتی را رعایت کند، کمترین و حداقل‌ترین امکانات همین سرعت اینترنت است که باید در اختیارش باشد تا بتواند به جامعه‌اش کمک کند و از طریق خانه به مردم امید افزایی داشته باشد. وقتی نیست، به کشور فقیر همسایه می‌رود. چون اینترنت پرسرعت دارند، هنرمندانشان با جهان ارتباط دارند. هنرمندان و موسیقیدانان ایرانی به نوعی نمی‌گویم ارتباط شما با جهان قطع است ولی ارتباط پیوسته‌ای هم وجود ندارد و طبیعی است که سعی می‌کنند، علی رغم میل باطنی خود مهاجرت کنند.

مهدوی درباره بحث هویت، ملیت و تاثیر مهاجرت بر اثر هنری عنوان کرد: این به روحیات هنرمندان برمی‌گردد. خیلی از هنرمندانی که در سرزمین خودشان و اصطلاحاً در خاک خودشان هستند، آدم‌های خیلی با احساس و اجتماعی نیستند، با همسایه‌ها ارتباط ندارند، عینک دودی می زنند تا دیگران ان‌ها را نبینند. عموماً خلوت‌خانه‌هایی در شمال ایران یا جاهای دیگر دارند. شاید در ظاهر زندگی اجتماعی دارند ولی آدم‌های تنهایی هستند که هیچ اقلیمی برایشان فرقی ندارد و عموما آثاری خلق می‌کنند که بین مردم جایگاه و پایگاهی ندارد. گاه در کلاس‌های درس و جاهایی که هستند خودشان می‌گویند که آدمهای بی عاطفه‌ای هستند ولی دانش موسیقی را دارند. اما احساس موسیقایی که نقطه وصل اولیه است و هر کس که اسمش هنرمند است، باید این را خدادادی داشته باشد، ندارند. آنها حسابشان جدا است.

وی ادامه داد: آنهایی که به هر دلیل می‌روند و هرچه از جغرافیای ایران دورتر می شوند، طبیعتاً حس و حالشان می‌خوابد. یعنی کاتالیزورها و محرک‌هایی می‌خواهند که عموماً به مواد مخدر یا چیزهای ناسالم روی می‌آورند و با آنها هم نمی‌توانند به دست بیاورند. اما وقتی در ایران هستند بایو سفر به دریای شمال، دریای جنوب، کویر ایران یا همین که روی پشت بام ساختمان‌شان در آسمان یک ستاره می بینند، الهام می گیرند و دست به خلق اثر می زنند. حالا یک دوره این افراد می روند و هر چه دورتر از اقلیم ایران می‌شوند، می‌بینیم که دست به خلاقیت هم که می‌زنند، یا ابتدایی جلوه می‌کند و یا در نهایت تکرار گذشته است. ما چیز جدیدی را تا الان نتوانسته ایم بینیم. اتفاقاً این فرد وقتی سن و سالی از آنها می‌گذرد، باز خواهان بازگشت با هر شرایطی به وطن خودشان هستند. چون می‌بینند جایی جز سرزمینشان مورد احترام مردم نیستند، در هر سرزمینی که بروند شهروند درجه ۲ و درجه ۳ می‌شوند، هنرشان آنجا خاستگاهی ندارد و اگر دارد در مراتب پایین است.

این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: شما وقتی در بهترین جای دنیا و در آرامش هم باشید، اگر فکرتان جای دیگری باشد، مانند دانش آموزی می‌ماند که به زور به سر کلاس آوردند اما از پنجره حیات را نگاه می‌کند و می‌گوید کاش من جای بچه‌هایی بودم که با توپ پلاستیکی بازی می‌کنند. انسان هنرمند و انسانی که دارای احساسات و تاملات روحی است، طبیعتاً همیشه دچار این مشکلات خواهد شد و زمانی که در زمان و مکان خودش حضور ندارد، نمی‌تواند احساسش را دقیق و درست بیان کنند.

وی درباره علت موج جدید مهاجرت‌ها اظهار کرد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در نوع خودش وجود دارد. یک هنرمندی که دارای توانایی و قابلیت است که در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشد ولی آزمون های سلیقه‌ای یا مدیریت سلیقه‌ای با یکی از ده‌ها هنرمند به گونه‌ای رفتار می‌شود که او عطا را به لقایش می بخشد. یک بخشی فنی و مدیریت‌های سلیقه‌ای است که تاکنون خیلی آسیب زده است، از قبل داشتیم و الان هم داریم و امیدوارم در آینده نخواهیم داشت. یک بخش بحث روحی و روانی شخص است، حالا آن شخص هنرمند یا از دیگر مردم باشد. او احساس می‌کند اینجا جا نیست، عرصه بر او تنگ است و محیط بازتری می‌خواهد می‌رود. حالا یا موفق می‌شود یا نمی‌شود که به خودش مربوط است.

مهدوی افزود: مسئله سوم زیاده‌خواهی من نوعی است. هنرمندی که فکر می کند شق القمر می‌کند، از همه متفاوت تر است و باید اصطلاحا شرایط لاکچری داشته باشد. طبیعتاً هنرمندان به واسطه حساسیت بیشتری که دارند و فکر می‌کنند به واسطه اینکه خداوند یک ودیعه الهی را برایشان گذاشته و توانستند از مردم متفاوت‌تر باشند، خواسته‌های درونی و بیرونی‌شان بیشتر می‌شود. اگر مورد اقبال عمومی در بین بالادستی‌ها و پایین دستی‌ها و مردمشان قرار نگیرند، سریع تصمیم به عزم سفر می گیرند. باید به لحاظ روانشناختی سمینارهایی در دانشکده‌ها برگزار شود و متخصصان امر آسیب‌شناسی کند که متاسفانه هیچ وقت جدی گرفته نشده است. برخی مسئولان گفتند که رفتند، چه بهتر. یک عده گفتند که چقدر بد که رفتند. هیچ انجمن و مجموعه‌ای نیامد بررسی کند و بخواهد که آنها دوباره برگردند یا دلجویی لازم دارند یا امکاناتی لازم است یا شرایطی باید فراهم شود که اگر آنجا هستند چقدر می توانند اینجا خدمت رسانی کنند. بالاخره ایرانی هر جایی باشد، باید برای وطنش خدمت کند. طبیعتاً یک اتریشی هر جای دنیا که باشد، باید برای کشور خودش خدمت کند. یک ژاپنی هم هر جای دنیا می‌رود و علم و دانش کشف می‌کند، وقتی هم وطن خودش را می‌بیند دوست دارد به او بیشتر خدمت کند.

وی اضافه کرد: موسیقی غذای روح انسان‌ها است. امیدوار هستم که در دولت جدید اتفاق بیفتد و دلجویی شود و شرایطی فراهم شود که هنرمندان ایرانی به هر طریق به کشورشان برگردند و حتی اجازه فعالیت پیدا کنند.

در بخش دیگری از این نشست مجازی، رضا مهدوی درباره بازگشت حبیب به ایران اظهار کرد: آقای حبیب آمد و خیلی هم خوب بود، شرایط مجوز گرفتن هم داشت درست می‌شد اما دوستانی که در مرکز، در دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودند، متاسفانه توجه کافی و وافی نکردند و شرایط به گونه‌ای شد که ایشان عمرشان را از دست دادن هستند. انشاالله در آن دنیا برایشان جبران شود. خیلی‌ها باید پاسخگو باشند که حبیب را چرا ناراحت کردند، یک هنرمندی که سالم و درست بود، شرایط فراهم شد و در بین صدها هنرمندی که آن طرف هستند، او برگشت. قطعا باید اثرش تولید می‌شد. حتی او تقاضا داد. زمانی که آقای میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی بود، او یک آلبوم عاشورایی را پیشنهاد کرد ولی نامه امضا نشد. متولیان امر وزارت ارشاد باید بگویند که وقتی کسی به لحاظ امنیتی مشکلش حل می‌شود و به وطن برمی‌گردد، چرا در سطوح پایین‌تر باید از فعالیتش جلوگیری شود. خیلی از دیگر هنرمندان هم به نظرم شرایطی دارند که دیگر باید برگردند و خیلی دیر شده است.

منبع:گیتی آنلاین



:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 170
|
تعداد امتیازدهندگان : 60
|
مجموع امتیاز : 60
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

گله حسن سمندری از مسئولان موسیقی مشهدحسن سمندری پیش از این به شهر‌آرا گفته بود از پس هزینه‌های درمان دخترش برنیامده و به‌ناچار دوتار یادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگی در گفتگو با ایلنا درباره حال‌وروز و وضعیت زندگی‌اش در یکی‌دو سال گذشته نیز گفته است: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم و چگونه بگویم که مسئولان صدای مرا بشنوند. متأسفانه صدای ما به‌جایی نمی‌رسد و اگر هم شنیده شود، نتیجه‌ای ندارد.»

به گزارش شهرآرانیوز - حسن سمندری، فرزند استاد غلامحسین سمندری، که دغدغه‌اش تداوم موسیقی خراسان و باخزر است، این روز‌ها در ناامیدی و بی‌انگیزگی به‌سر می‌برد و در عرصه موسیقی هم فعالیت نمی‌کند. او چندی پیش پسرش و به‌تازگی نیز دختر جوانش را بر اثر بیماری از دست داده است. او پیش از این به شهر‌آرا گفته بود از پس هزینه‌های درمان دخترش برنیامده و به‌ناچار دوتار یادگار پدرش را فروخته است. او به‌تازگی در گفتگو با ایلنا درباره حال‌وروز و وضعیت زندگی‌اش در یکی‌دو سال گذشته نیز گفته است: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم و چگونه بگویم که مسئولان صدای مرا بشنوند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه دف غرب تهران

متأسفانه صدای ما به‌جایی نمی‌رسد و اگر هم شنیده شود، نتیجه‌ای ندارد. زندگی من از ۲ سال قبل تاکنون خیلی سخت‌تر شده است، چون با فاصله‌ای کوتاه ۲ فرزندم را از دست دادم. پسرم سرباز بود و پارسال پس از پایان خدمت در سن بیست‌ودوسالگی در دریا غرق شد و از دنیا رفت.

پس از این اتفاق، کمی بعد و هم‌زمان با تعطیلات عید نوروز بهاره، دختر بزرگم که ۲۷ سال داشت، کلیه‌اش را از دست داد و درگیر بستر و بیماری شد. این مشکلات به کنار، بیماری کرونا هم ۲ سال است زندگی مرا سخت‌تر از قبل کرده است، به این دلیل که هیچ فعالیتی در عرصه موسیقی نداشته‌ام.» او همچنین تاکید کرده است: «در ۲ سال گذشته مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی سراغی از من نگرفته‌اند و حمایتی هم وجود نداشته است. حتی پس از این‌همه دشواری و مصیبتی که از سر گذراندم و بخش‌هایی از آن رسانه‌ای شده است، جویای حالم نشده‌اند. من از هیچ‌کس گله‌ای ندارم، اما از مسئولان موسیقی مشهد واقعا گله‌مندم.

زمانی که جوان‌تر بودم آن‌ها از من می‌خواستند در جشنواره‌ها حاضر شوم و من هم این کار را می‌کردم. من کسی نیستم، به مردم تعلق دارم و برای آن‌ها و با آن‌ها زندگی می‌کنم و برای هنردوستان نفس می‌کشم. واقعا حقم نیست که تا این حد به من بی‌توجهی و بی‌مهری شود. مدتی قبل استاد محمدرضا درویشی با یکی از مستندسازان تماس گرفته و از او خواسته بود درباره من مستندی تهیه کند. آقای درویشی به آن مستندساز گفته بود هیچ می‌دانی حسن‌آقا تخم دوزرده موسیقی استان خراسان است؟! واقعا راضی بودم فردی که الان هستم نباشم، اما زن و بچه‌ام از امکانات اولیه زندگی برخوردار باشند.»



:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 169
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

آزمون آنلاین تئوری موسیقی برگزار شد
رئیس انجمن موسیقی همدان از برگزاری آزمون آنلاین تئوری موسیقی خبر داد
آزمون آنلاین تئوری موسیقی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علی آقامحمدی با بیان اینکه این آزمون به صورت سراسری برگزار شد، اظهار کرد: بیش از 200 هنرمند همدانی در آزمون آنلاین تئوری موسیقی شرکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه از این تعداد، 60 هنرمند موفق به کسب نمره قبولی شدند، گفت: این آزمون در ره‌های سنی تا 12 سال، 12 تا 16 سال و بالاتر از 16 سال برگزار شده بود و شرکت‌کنندگان هم از اساتید موسیقی استان و هم از هنرجویان بودند.

آقامحمدی با بیان اینکه 9 نفر از استان موفق به کسب نمره کامل در این آزمون شدند، تصریح کرد: در هر رده سنی سه نفر برگزیده داشتیم که از آنها تجلیل خواهد شد. افرادی هم که در این آزمون موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، گواهی شرکت در آزمون دریافت می‌کنند.

آموزشگاه تنبور غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 170
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تير 1400 | نظرات ()