نوشته شده توسط : onlinetabliq

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم توجه هیات ایرانی به تشریفات در بغداد، تاثیرات خود را خواهد داشت/ برجام به نتیجه نرسد؛ کاهش تنش با همسایگان محقق نمی‌شود

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: تجربه ۴۰ سال اخیر نیز نشان می‌دهد که تا وقتی ما رابطه به دور از تنش با غرب و آمریکا نداشته باشیم در ایجاد رابطه نزدیک با همسایگان خود نیز موفق نخواهیم بود و برعکس آن هم صدق می‌کند که تا زمانی که روابط ما با همسایگان دارای تنش است و آن‌ها احساس تهدید می‌کنند و ایران هراسی وجود دارد آن‌ها مجبور هستند از حضور آمریکا در منطقه برای موازنه قدرت استفاده کنند.

 

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و شرکت در کنفرانس بغداد، در پاسخ به این سوال که کارشناسان منطقه پیش از این سفر یکی از اهداف آن برای ایران را فرصتی برای دیدار و گفت‌وگو میان تهران با ریاض و در مرحله بعد کشورهایی همچون مصر و اردن مطرح می‌کردند اما نه تنها این هدف به وقوع نپیوست بلکه اقدام رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در عدم رعایت پروتکل‌ها در زمان گرفتن عکس به عنوان پیامی منفی به عربستان تلقی شد، با این اوصاف آیا تهران دستاوردی از این حضور کسب کرد، گفت: مساله تشریفاتی که متاسفانه هیات ایرانی به آن توجه نداشت و سوءتفاهمی که برای کشور میزبان و سایر مهمانان به وجود آمد، متاسفانه تاثیرات خود را خواهد داشت؛ هرچند در عالم سیاست تشریفات مهم است اما اصل نیست، با این حال هیات ایرانی باید جایگاه و شان خودش را حفظ می‌کرد و نباید نوعی دلخوری بوجود می‌آورد. این در حالی است که ظاهرا ملاقاتی هم میان ایران و عربستان صورت نگرفت و عملا آن انتظاراتی که وجود داشت، برآورده نشد.

مقالات دیگر: تشریفات ترحیم شهرک گلستان

وی ادامه داد: این کنفرانس با ابتکار فرانسه صورت گرفت و هدفش این بود که در مرتبه نخست نقش فرانسه را در زمانی که آمریکا در حال ترک منطقه است، در خاورمیانه افزایش دهد و پررنگ کند و هم بتواند رابطه عراق را با همسایگان عرب خود بهبود ببخشد و فکر نمی‌کنم نقش ایران را بتوان ورای تشریفات تلقی کرد. 

 

وی افزود: مساله بعدی این است که عراقی‌ها به دنبال این هستند که اجازه ندهند سرزمین آن‌ها به صحنه رقابت‌های منطقه‌ای و صحنه کشمکش و درگیری کشورها بدل شود و تلاش‌شان این است که در پی خروج آمریکا، مداخلات در این کشور را کاهش دهند.   

 

این تحلیل‌گر مسائل منطقه همچنین در پاسخ به این سوال که ایران پیش از برگزاری کنفرانس بغداد از طرف عراقی خواسته بود تا سوریه نیز در این نشست حضور داشته باشد اما این درخواست محقق نشد و وزیر امور خارجه کشورمان پیش از حضور با ابراز ناراحتی از این عدم حضور اعلام کرد که با سوریه در این خصوص در ارتباط است، با توجه به این موضوع، سفر آقای امیرعبداللهیان به دمشق پس از ترک بغداد با چه هدف و ابلاغ چه پیامی صورت گرفته است، گفت: نخست باید توجه داشته باشیم که امکان حضور سوریه در این نشست از آن جهت وجود نداشت که این کشور از سوی اتحادیه عرب و کشورهای اروپایی تحریم است و سوریه هنوز هم از سوی کشورهای دیگر به طور کامل مورد شناسایی قرار نگرفته است، لذا این خواست ایران امکان اینکه پذیرفته شود را نداشت. از سوی دیگر ایران فکر می‌کند تنها متحدی که در جهان عرب به عنوان دولت دارد، دولت سوریه است چراکه سایر متحدین ایران چه در لبنان، چه عراق و چه یمن در انگاره دولت نبوده و میلیشیا هستند. البته این تصور و متحد قلمداد کردن سوریه خیلی دقیق نیست چراکه سوری‌ها بیشتر به سمت روسیه متمایل هستند و حفظ رابطه با ایران مصلحتی است و اگر به جهان عرب نیز برگردند، سیاست خود را تغییر خواهند داد. 

مقالات دیگر: از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص آنچه تغییر سیاست و راهبرد دستگاه دیپلماسی مبنی بر اولویت ارتباط با همسایگان خوانده می‌شود، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز تکلیف مذاکرات وین برای احیای برجام مشخص نشده تا چه میزان می‌توان به موفقیت این سیاست جدید امیدوار بود، گفت: این دو مساله قطعا به هم پیوسته است؛ به این معنا که تا زمانی که مذاکرات برجام به نتیجه مشخصی نرسیده بعید است هدف دوم محقق شود و تجربه ۴۰ سال اخیر نیز نشان می‌دهد که تا وقتی ما رابطه به دور از تنش با غرب نداشته باشیم، در ایجاد رابطه نزدیک با همسایگان خود نیز موفق نخواهیم بود و برعکس آن هم صدق می‌کند که تا زمانی که روابط ما با همسایگان دارای تنش است و آن‌ها احساس تهدید می‌کنند و ایران‌هراسی وجود دارد، آن‌ها مجبور هستند از حضور آمریکا در منطقه برای موازنه قدرت استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: لذا این سیاست باید با هم پیش برود و اینکه فکر می‌کنیم می‌توانیم این دو را از هم مجزا کنیم تجربه شکست خورده‌ای است. کنفرانس بغداد هم همین مساله را تائید کرد که تا زمانی که ایران نتواند رابطه به دور از تنشی با همه بازیگران داشته باشد، نمی‌تواند در رابطه با همسایگانش هم موفق باشد. 



:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 226
|
تعداد امتیازدهندگان : 79
|
مجموع امتیاز : 79
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

اقدامی جهادی و خداپسندانه در خراسان جنوبی؛ هزینه مراسم ترحیم اموات برای بازسازی و احیای قنوات اختصاص یافت

گروه استان‌ها- رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث نهضت کمک مومنانه پیگیری می‌شود کمک مجموعه نهادها و خیران در بحث پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است و مردم می‌توانند هزینه مراسم ترحیم را به پروژه‌های محرومیت بدهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، دیگر کمتر کسی است که از کرونا ضربه‌ای نخورده باشد، یا به آن مبتلا و یا فوتی و قربانی از این بیماری نداشته باشد.

کرونایی که هر از گاهی در قالب پیک جدید جولان می‌دهد و از روزی که وارد کشور شد، خواب آسوده را از چشمان خیلی از افراد جامعه از جمله مدافعان سلامت ربوده است، کرونایی که در پیک پنجم به هیچ کس رحم ندارد و پیر و و جوان را درگیر خود می‌کند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم شهرک غرب

با شروع پیک پنجم کرونا از اوایل تیرماه اکنون هفته‌ هشتم آن در حالی سپری می‌شود که همچنان روند موارد ابتلا و بستری در استان صعودی است تا جایی که بیش از 90 درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است و در کنار این آمار قربانیان از هزار نفر عبور کرده است و حالا روزانه خانواده‌های زیادی داغدار عزیزان خود می‌شوند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقدند در پیک‌های قبلی کرونا سه تا چهار هفته بعد از شروع پیک، روند نزولی بیماری رخ می‌داد اما در این پیک همچنان روند کاهشی مشاهده نمی‌شود و هم اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در خراسان جنوبی افزایش یافت آن گونه که  در حال حاضر 9 شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، قائنات، نهبندان، طبس و بشرویه، درمیان و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، سربیشه در وضعیت نارنجی (پُرخطر) و خوسف در وضعیت زرد (خطر متوسط)  قرار دارند.

در این بین عادی انگاری‌ها، فرصت را برای انتشار سریع سویه خطرناک دلتا فراهم کرده است و این را می توان در آمارهای ابتلا و فوتی‌های کرونا در استان به وضوح دید، اما آنچه این روزها  کمتر برگزار می‌شود، مراسم ترحیم وختم برای قربانیان و افرادی که عزیزی از دست می‌دهند، است یکی از اقدامات خوبی که برای مردم که عزیزانشان را در اثر کرونا از دست دادند  می‌توانند انجام دهند این است که هزینه مراسم را برای کمک‌های مومنانه و در قالب پروژه‌های عام المنفعه و عمرانی بدهند.

  احیا و مرمت قنوات با کمک هزینه ختم قربانیان کرونا

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی صبح امروز در جمع خبرنگاران با توجه به اینکه یکی از موضوعاتی که در بحث نهضت کمک مومنانه پیگیری می‌شود  کمک مجموعه نهادها و خیران در بحث پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدایی است اظهار داشت: با رایزنی‌هایی که همراه با مجموعه‌های خیران خارج از استان شده است، بخشی از هزینه‌های مراسم  ترحیم به بحث احیای قنات اختصاص یافته است.

مهدی هنری افزود: در شهرستان قاین با کمک بخش‌های مختلف و با توجه به هماهنگی با مجموعه جهاد و اهالی روستا سه پروژه احیای قنات با اعتبار 450 میلیون تومان انجام شد.

 

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: از مبلغ 450 میلیون تومان 60 درصد یعنی نزدیک به 270 میلیون تومان کمک مجموعه این خیران بود و از آنجایی که با توجه به کرونا مراسمات مربوط به ترحیم انجام نمی‌شود هزینه‌ها برای کمک به احیا  و مرمت قنوات اهدا شد.

هنری با بیان اینکه اهدای هزینه‌های مربوط به ختم و ترحیم برای احیای قنوات کشاورزی کاری  جدیدی بود افزود: با توجه به کار خوبی که شد مردم استان می‌توانند نذورات خود را در ماه محرم و صفر  و هزینه‌های مراسم در بحث کمک پروژه‌های زیر ساخت اشتغال اختصاص دهند و چون پروژه‌های آب و کشاورزی اولویت استان است این اقدامات خیرخواهانه می‌تواند کمک بزرگی باشد.

وی بیان داشت: از ابتدای سال با رایزنی که با مجموعه‌های خیران و مجموعه‌ها در قالب کمک‌های مومنانه نیز صورت گرفت 500 میلیون تومان کمک خیران برای کمک به منابع آب و کشاورزی بود که 10 پروژه را آغاز کردیم و امید است با ترویج این سنت حسنه بتوانیم مبالغ بیشتر در این مسیر برای کمک به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی سوق دهیم و باعث کمک به عمران و آبادانی روستاهای استان شویم.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی تلفنی رایگان



:: بازدید از این مطلب : 380
|
امتیاز مطلب : 202
|
تعداد امتیازدهندگان : 76
|
مجموع امتیاز : 76
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

داور چندین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان،این جشنواره را رویدادی در جهت اعتلای هنر و ترویج موسیقی فاخر و ریشه‌دار دانست و در آستانه دولت جدید مطرح کرد که همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، «داوود گنجه‌ای»، نوازنده باسابقه کمانچه حضور جوان‌ها در کنار پیشکسوتان را از نقاط قوت جشنواره دانست و گفت: داوران این جشنواره که از میان افراد پیشکسوت و جوان انتخاب می‌شوند، با خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌کنند و تجربه و دانش را در کنار هم برای هدایت جوانان شرکت‌کننده به کار می‌بندند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه گیتار غرب تهران

وی ادامه داد: جشنواره شورایی دارد که در راستای اعتلای هنر عمل می‌کند و تا امروز عملکرد قابل دفاعی داشته، بخصوص برای رشد جوانان و نوجوانان مستعد کشور. به نظرم این جشنواره بخصوص در این برهه از زمان بسیار مفید و آموزنده است.

به اعتقاد این نوازنده کمانچه، آنچه باعث قدرت و تاثیرگذاری جشنواره شده، ساختار درست و اصولی آن است. گنجه‌ای در این باره توضیح داد: از روز اول ساختار جشنواره درست پایه‌ریزی شده، به عملکرد آن فکر شده و طراحان جشنواره به آینده نگاه کرده‌اند. به همین دلیل عملکرد آن خوب بوده و برای جوانان پایگاهی است که آنها را به سمت آینده روشن سوق می‌دهد. البته به شرط آنکه جشنواره و برگزیدگانش از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرند.

گنجه‌ای پیشنهادهایی برای حمایت‌های دولتی ارائه کرد و گفت: اگر برگزیدگان این جشنواره، کسانی که ممتاز هستند و رتبه گرفته‌اند، از سوی دولت و نهادهای دولتی مورد حمایت قرار بگیرند یا تسهیلاتی به آنها اعطا شود از جمله امکاناتی برای حضور در دانشگاه،  این جشنواره می‌تواند جایگاه محکم‌تر و بهتری پیدا کند و از این هم تاثیرگذارتر باشد به شکلی که رقابت در آن، اتفاق بسیار مهمی تلقی شود چرا که این جشنواره می‌تواند جایی برای تبادل اندیشه و هنر باشد و نتایج اخلاقی و تربیتی نیز به دنبال داشته باشد.

از دیگر پیشنهادات این استاد کمانچه، راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی مخصوص موسیقی است. او در این باره گفت: جوان‌ها در این جشنواره خیلی خوب ظاهر شده‌اند و می‌شود آنها را به جامعه معرفی کرد. کاش صدا وسیما کانالی راه‌اندازی می‌کرد که در آن به موسیقی فاخر توجه می‌شد، بخشی از آن هم به جشنواره‌های موسیقی مانند جشنواره جوان اختصاص پیدا می‌کرد. توسعه جشنواره و معرفی برگزیدگان آن در چنین وسعتی می‌تواند علاقمندان را به اعتلای هنر و پیشرفت فرهنگ و هنر این مرز و بوم علاقمند کند.

این استاد پیشکسوت موسیقی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، درباره نقش این دولت در توسعه جشنواره موسیقی جوان گفت: همیشه امید هر کشوری به جوان‌هاست؛ جوان‌هایی که با فکر و ایده خوب برای افق‌های روشن تربیت شوند. جشنواره موسیقی جوان در درجه اول نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد. باید بتوان بقای این جشنواره و کیفیت برگزاری آن را تضمین کرد و بعد در مرحله بعدی وقتی به عنوان یک جشنواره جدی و تاثیرگذار تداوم پیدا کرد، می‌شود از آن توقع داشت که جوانان را به مسیر درست علمی و هنری هدایت کند.

داوود گنجه‌ای داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان، این جشنواره را ثمره حرکت خودجوش هنرمندان پیشکسوت و جوان توصیف کرد و تاکید کرد: اگر در زمینه فرهنگ و برگزاری چنین جشنواره‌هایی برنامه‌ریزی صورت بگیرد، نتایجی در بر خواهد داشت که از برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد ریشه‌ای‌تر و موثرترخواهد بود.چون رونق زمانی اتفاق می‌افتد که فرهنگ یک جامعه رو به جلو حرکت بکند، افراد بتوانند هم اعتماد کنند، اعتقاد داشته باشند و مطمئن ‌شوند کاری که دارند انجام می‌دهند در زمینه پیشرفت کشورشان است. در نهایت مسئولان هم از این شرایط نفع خواهند برد و برای امور مملکت راهگشا خواهد بود.  

این استاد موسیقی برگزاری جشنواره موسیقی جوان در شاخه‌های مختلف را جامع‌نگری دانست و آن را یکی از نقاط قوت جشنواره برشمرد. گنجه‌ای در این باره گفت: یکی از مولفه‌های مهم تربیت برای من که در کسوت معلمی هستم و 60 سال در زمینه آموزش فرهنگ و هنر فعالیت کرده‌ام این است که آموزش شاداب و با طراوت باشد و هنر موسیقی مثل شاخه‌های دیگر هنر، طراوت و شادابی ایجاد می‌کند، در راستای همبستگی و صلح و همدلی است، انرژی سازنده ایجاد می‌کند که اگر هدایت شود می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

این داور بخش کمانچه پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: جشنواره موسیقی جوان یک رقابت سالم ترتیب می‌دهد. بچه‌ها یاد می‌گیرند و در همان زمینه حرکت می‌کنند و اعتقاداتشان ریشه‌دار می‌شود. دوران ما وقتی دوره 5 یا 6 ابتدایی را پشت سر می‌گذاشتیم، می‌توانستیم یک نامه اداری درست و بدون ایراد بنویسیم چون دروسی که به ما ارائه کردند، محکم و ریشه‌ای و پایدار بود.  امروز هم باید همین طور باشد. کشور ما هنرخیز است، تاریخ و تمدنش از قدیمی‌ترین‌های جهان است و به همین دلیل باید روی هنر و تاریخ و تمدنش سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی صورت بگیرد چون تعلیم و تربیت مانند بذری است که امروز کاشته می‌شود و سال‌ها بعد به بار می‌نشیند.

‎پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌‌شود.

مقالات دیگر:مشاوره حقوقی و تلفنی رایگان



:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 236
|
تعداد امتیازدهندگان : 75
|
مجموع امتیاز : 75
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند

با انتخاب محمدعلی مرآتی دبیر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های این جشنواره معرفی شدند.

 

هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به نقل از روابط عمومی جشنواره موسیقی نواحی ایران، اعضای هیات انتخاب آثار و گروه های چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی شدند.

 

فاروق رحمانی، دامون شش بلوکی، فواد توحیدی، مجتبی قیطاقی، بهمن حاج امینی، محمدابراهیم عالمی و احمد بیت سیاح در این دوره به عنوان اعضای هیأت انتخاب آثار و گروه های جشنواره موسیقی نواحی حضور خواهند داشت.

 

محمدابراهیم عالمی متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۴۴ در بخش دودانگه شهرستان ساری است. وی دوره آواز را در اواخر سال ۶۹ نزد استاد محسن پور گذراند و در سال ۷۲ به عضویت گروه موسیقی شواش به سرپرستی استاد محسن پور درآمد. عالمی تاکنون کتاب‌های زبانزدها و کنایه‌های مازندرانی (گروه مولفان)، هونیاگر تبرستان به کوشش محمدابراهیم عالمی و علی رمضانی پاجی، سرواد (موسیقی دهه پنجاه مازندران، جستاری در موسیقی و ترانه‌های مازندران) نوشته محمدابراهیم عالمی، بهمن یارشریفی و ارسلان طیبی و پژوهش‌هایی درباره‌ی کرانه‌های دریای کاسپین (گروه مولفان، دفتر اول تا پنجم) را منتشر کرده است.

 

دامون شش بلوکی متولد سال ۱۳۵۹ در شیراز و پژوهشگر موسیقی نواحی و مستندساز است. وی فارغ‌التحصیل مهندسی هیدرولوژی (آبیاری) شیراز است. شش بلوکی دوره‌های آزاد در بخش اتنوگرافی و روش‌های تحقیق علوم اجتماعی دانشگاه آتاتورک و تربیت مدرس را گذرانده است. وی همچنین عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی و همکار پژوهشی مراکز دولتی و خصوصی در حوزه فرهنگ و موسیقی اقوام است.

 

شش بلوکی فعالیت‌های خود را ار دهه ۷۰ و همکاری با فستیوال‌های موسیقی نواحی و حضور و اجرا در بخش‌های اجرایی و پژوهشی فستیوال‌های بین‌المللی (اروپا و آسیای میانه) آغاز کرد. او همچنین مشاور فرهنگی، هنری و رسانه در چند سازمان و اداره کل شهرداری، سازمان امور عشایر ایران و دبیری و عضو شورای دبیری و سیاستگذاری چندین فستیوال موسیقی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

 

فاروق رحمانی نیز متولد ۱۳۶۷ در زاهدان است. او در خانواده‌ای اهل هنر متولد و به همین واسطه به موسیقی علاقه‌مند شد. رحمانی در سال ۱۳۸۴ تحقیق و پژوهش در مورد موسیقی و سازهای بلوچستان را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۸ با یادگیری ساز «رباب» و «تنبورک» وارد حیطه عملی موسیقی شد. این هنرمند برای معرفی موسیقی بلوچی در کشورهای آذربایجان، سوئد، عراق و آلمان نیز کنسرت‌های متعددی برگزار کرده‌است.

 

احمد بیت سیاح هم از جمله هنرمندانی است که در زمینه‌های آهنگسازی، نوازندگی عود، داوری مسابقات موسیقی و سرود استان خوزستان، عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی استان در سال‌های ۹۸-۹۹، عضو کارگروه موسیقی محلی استان، شرکت در جشنواره‌های متعدد موسیقی سطح استان و کشور، از جمله جشنواره بین‌المللی فجر در سال ۸۱ در تهران و همچنین در اهواز در سال ۹۸، اولین جشنواره گفتگوی تمدن‌ها در اصفهان، جشنواره‌های تولیدات مراکز صدا و سیمای استان‌ها، اولین جشنواره موسیقی آیینی در اردبیل در سال ۸۵، اجرای کنسرت آنلاین موسیقی نواحی ایران در تهران در سال ۹۹، اعزام به خارج از کشور جهت برگزاری کنسرت موسیقی در بیروت لبنان فعالیت کرده است.

آموزشگاه دف غرب تهران

سید فواد توحیدی نیز متولد سال ۱۳۵۰ در کرمان است. از سال ۱۳۶۵ مدرس سازهای تار، سه‌تار، تنبور، عود و دف بود. توحیدی فعالیت‌های پژوهشی در موسیقی نواحی را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به دبیری جشنواره بین‌المللی نی‌انبان، سمت‌های مختلف در جشنواره نواحی کشور از جمله دبیر پژوهشی جشنواره، داور جشنواره و جزو هیأت علمی پژوهشگر برتر موسیقی در جشنواره ذکر و ذاکرین و همچنین جشنواره شناخت اقوام و انتشار ۲۲ آلبوم پژوهشی موسیقی و ۵ اثر مکتوب در زمینه موسیقی از دیگر فعالیت‌های وی در حوزه موسیقی بود.

 

بهمن حاج امینی هم یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب است. این هنرمند سنندجی فارغ‌التحصیل کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر با گرایش موسیقی از دانشگاه هنر می‌باشد. حاج امینی چندین مقاله چاپ شده در حوزه موسیقی ایرانی و کردی دارد و همچنین مولف کتاب موسیقی کردهای هورامان است.

 

مجتبی قیطاقی نیز متولد اول فروردین ۱۳۴۹ در روستای قیطاقی قوچان است. وی عضو پیوسته خانه موسیقی ایران، نوازنده دوتار، خواننده، مدرس و راوی موسیقی بخش‌های خراسان، نوازنده دوتار و خواننده موسیقی شرق خراسان، دارای مدرک درجه ۲ هنری در رشته نوازندگی و خوانندگی دوتار شمال خراسان از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور است. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به طراح و پژوهشگر و دبیر نخستین همایش آواها و نواهای خراسان در سال ۱۳۷۵، مدرس مراکز آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان، و همچنین حضور در جشنواره‌ها و فستیوال‌های موسیقی ملی و بین‌المللی، پژوهش و تألیف کتاب‌های موسیقی بومی و مقامی خراسان در سال ۱۳۹۷ و کتاب مردم‌شناسی موسیقی مقامی خراسان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

قالیشویی سراج

همچنین در بخش پژوهشی جشنواره نیز از نرگس ذاکرجعفری و کیوان آقا محسنی در انتخاب مقاله ها دعوت به عمل آمده است.



:: بازدید از این مطلب : 448
|
امتیاز مطلب : 204
|
تعداد امتیازدهندگان : 76
|
مجموع امتیاز : 76
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

تهران- ایرنا- داوران بخش سه‌تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معتقدند سطح توانایی شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان افزایش یافته و حرفه‌ای تر شده‌اند و به دلیل جایگاه این جشنواره نباید بگذاریم متوقف شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، مسعود شعاری نوازنده پیشکسوت سه تار که حضور پررنگ در بخش داوری دوره‌های مختلف جشنواره موسیقی جوان داشته، معتقد است: ایجاد و برپایی چنین جشنواره‌ای درمملکت ما ضرورت و نیاز است و با توجه به اینکه دراین سال ها خط مشی صحیح و اصولی را طی کرده، توانسته بین جوانان رقابتی درست و سازنده به وجود آورد، به ویژه افرادی که ابتدای راه هستند و نیاز است مسیری درست و استاندارد برایشان تعریف شود.

جشنواره ملی موسیقی جوان دارای قابلیتی است که می‌تواند آرام آرام سطح آموزش و کیفی نوازندگان را ارتقا بدهد زیرا شرکت کنندگان جشنواره عملا ناچارهستند مواردی را تعلیم ببینند که درآیین نامه جشنواره تعریف شده و باید اجرا شود. براین اساس یادگیری این موارد هدفمند به نوعی آموزش حرفه ای موسیقی محسوب می‌شود ومی‌تواند راهی روشن برای جوانان باشد به این دلیل که درآموختن آن کنجکاوی و تلاش بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال درآموزش بداهه نوازی یا موسیقی دستگاهی و کلاسیک ایرانی، گروه‌هایی هستند که این موسیقی درست و ریشه‌ای را در ژانرهای مختلف برای جوان ها تشریح می کنند.

مقالات بیشتر:آموزشگاه موسیقی غرب تهران

وی افزود: البته نباید فراموش شود درهمه جای دنیا جشنواره‌ها یکسان نیستند و با توجه به مسائل روزدنیا و موسیقی عصرحاضر همچنین مسائل علمی و سلیقه زیباشناسی، موسیقیدانان نیاز است یک سیر تکاملی را طی کنند و به همین دلیل در برخی موارد تغییراتی را در این زمینه شاهد هستیم علی الخصوص که در حال حاضر جشنواره‌ها با دوره کرونا همراه شده‌اند و در چنین روزگاری ضرورت دارد هنر و موسیقی خود را با مسائل روز دنیا پیوند بزنند و حتی جلوتر هم حرکت کنند. براین اساس نیاز است از رسانه ها و امکانات علمی در این زمینه برای چنین جشنواره‌هایی بهره ببرند تا این رویداد بزرگ متوقف نشود.

این نوازنده درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درجامعه گفت: طی سال ها تجربه دراین زمینه به این نتیجه گیری رسیده ام جوانانی که درسنین پایین دراین جشنواره شرکت می‌کنند آرام آرام یک نوازندگی حرفه‌ای را آموزش می‌بینند و تجربه می‌کنند.

این آهنگساز تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان در نسل جوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر کودکان و نسل نوجوان موسیقی ایران در سطح بسیار خوبی ظاهر شده اند و این موضوع اتفاق بسیار مهمی است؛ زیرا درمقایسه با ۳۰-۴۰ سال قبل و رده سنی نوازنده‌ها، امروزه این سطح  نوازندگی به لحاظ کیفی، ارتقا بسیاری پیدا کرده است و این نگاه از وجود همین جشنواره‌ها برخاسته و در کنار آن حضور استادان بنام کشوراست که در رشته‌های مختلف موسیقی در یک جا جمع شده اند و برای هم خط مشی درست تعریف خواهند کرد.

البته برای بهترشدن جشنواره نیازبه زمان بیشتری است زیرا می تواند خیلی از این بهتر باشد و همچنان وضعیت ایده آلی ندارد اما همین که در شرایط فعلی شاهد برگزاری این جشنواره هستیم و اساتید با انگیزه و عشق حضور دارند، می‌تواند خوب باشد.

 

شعاری ایده آل بودن جشنواره ملی موسیقی جوان را توجه به خلاقیت بیشترعنوان کرد و افزود: باید اتفاق نظر بیشتری درخصوص مبحث خلاقیت صورت بگیرد و به سمتی حرکت کنیم که صرفا از تکرار مکررات جلوگیری شود و در نسل جوان انگیزه بیشتری ایجاد شود. تاکید این است که روی خلاقیت بیشتر جوانان و پایه رهنگی درست، توجه بیشتری شود.

او درباره تفاوت و دستاورد جشنواره ملی موسیقی جوان با دیگر جشنوارها نیز بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان صرفا یک جشنواره رقابتی نیست که فقط ارائه موسیقی مد نظر باشد، بلکه بستری کاملا علمی دارد و رقابت‌ها در بستری درست و کارشناسانه برگزار می شود به همین دلیل آیین نامه آن هم نسبت به جشنوارهای دیگر متفاوت است.

بهروز همتی: سطح توانایی شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان حرفه‌ای تر شده است

بهروز همتی داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره موسیقی نیز با مثبت ارزیابی کردن چهارده دوره جشنواره موسیقی جوان گفت: سطح نوازندگی وانگیزه جوانان بسیارخوب است. به خصوص درشهرستان‌ها بسیاربا انگیزه ظاهرشده‌اند و به عقیده من برخی ازشرکت کنندگان شهرها و شهرستان‌های مختلف کشور حتی از تحصیل کرده‌های موسیقی که عضو رسمی آکادمی‌های موسیقی هستند جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر کار کرده‌اند و در بخش تار و سه تار که داوری آن را بر عهده دارم به لحاظ نوازندگی، درسطوح بالایی قراردارند.

به گفته این نوازنده تجربه سال ها حضوردراین جشنواره بیانگراین است که حضور تعداد گروه های سنی پایین بیشتربوده و با جدیت بیشتری درجشنواره فعالیت می‌کنند و علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. اما درگروه‌های سنی بالاتر بخصوص «ج» به دلیل مشغله کاری و گرفتاری‌های زندگی یا شرایط سنی برای شرکت درجشنواره دچار تردید هستند و نسبت به گروه‌های ب و الف تعداد کمتری حضوردارند.

در مجموع ارزیابی خوب ومثبتی از جشنواره دارم وخوشبختانه سال به سال سطح نوازندگی شرکت کنندگان بالاترمی رود. به گونه ای که گاهی بنا به تدبیردبیرجشنواره وبرگزار کنندگان آن مجبورمی شویم مواد آزمون را کمی سخت‌ترکنیم تا درسطح بالاتری ظاهر شوند. البته این نگاه به این دلیل است که سطح توانایی شرکت کنندگان حرفه‌ای تر شده است.

همتی درباره تاثیرگذاری جشنواره ملی موسیقی جوان درنگاه جامعه و نسل جوان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان، یک جشنواره غیرمناسبتی است ومتفاوت با دیگرجشنواره‌هایی است که درکشور برگزار می‌شود و براین اساس جامعه هم نسبت به کارهای حرفه‌ای‌تر،انگیزه بیشتری دارد و این نگاه درمنظرشرکت کنندگان وخانواده‌های آنها تاثیرگذای بسیاری داشته است.

هنربه خصوص موسیقی نسبت به دیگرهنرها عرصه کمتری برای هنرنمایی دارد البته جالب است بدانید برخی ازهنرمندان عزیزی که امروزدرجشنواره‌های مختلف خوش می درخشند و موسیقی را بصورت آکادمیک و درسطوح دانشگاهی دنبال می کنند برخاسته از همین جشنواره موسیقی جوان هستند و این امر موجب شده ارزیابی بهتری از خود داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که درآینده موسیقی ایران اثر گذار باشد.

وی در پایان درباره حمایت ۱۰۰ داور شناخته شده موسیقی ایران که به نوعی اعتبار این جشنواره محسوب می شوند، گفت: بخشی از این حمایت و دلسوزی برخاسته ازاحساس مسئولیتی است که نسبت به موسیقی داریم زیرا درون هر کدام از ما این احساس وجود دارد که یک قدم کوچک برای موسیقی برداریم تا جوانان انگیزه و اشتیاق بیشتری داشته باشند و آنها را به موسیقی علاقه‌مند کند.

وقتی به عنوان داور نظاره‌گر اجرای شرکت کنندگان هستم از دیدن این همه استعداد و شوق و ذوق خانواده‌ها و بچه‌ها انرژی می‌گیریم و بیشتر از اینکه ما دراین زمینه آموزش بدهیم از نظر روحی درس می گیریم .نکته دیگر اینکه داوری کردن امر ساده ای نیست اگر دقت نظر لازم و احساس مسئولیت نداشته باشید می تواند اثر منفی بگذارید. سعی ما این است  با تمام حوصله فیلم‌های ارسال شده را ببینیم و بعد تصمیم گیری کنیم.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه



:: بازدید از این مطلب : 435
|
امتیاز مطلب : 236
|
تعداد امتیازدهندگان : 78
|
مجموع امتیاز : 78
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریع‌تر واکسینه شوند

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصص‌های مختلف تحصیل کرده‌اند.

 

افزایش درخواست‌ها برای مهاجرت پزشکان از ایران / خانواده پزشکان باید سریع‌تر واکسینه شوند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وظیفه مهم جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته، ۳۰۰ شهید مدافع سلامت، بلاتکلیفی نیمی از شهدا و عدم حمایت از خانواده آنها، خانواده ۳۲۰هزار نفری سازمان نظام پزشکی، آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی پزشکان جوان، طرح اجباری و سختی دوره رزیدنتی، آمارهای کرونا و نحوه مدیریت بیماری در کشور از جمله مباحثی است که دکتر محمدرضا ظفرقندی - رییس کل سازمان نظام پزشکی همزمان با روز پزشک به تفصیل درباره آن به صحبت پرداخت.

 

دکتر محمدرضا ظفرقندی همزمان با اول شهریورماه و زادروز حکیم ابوعلی سینا، ضمن تبریک فرارسیدن روز پزشک، گفت: سالروز تولد حکیم بزرگ ایرانی ابوعلی‌سینا پزشک بزرگ ایرانی به عنوان یکی از مفاخر بزرگ ایرانی را به همکاران خود تبریک عرض می‌کنم. ما به عنوان نماینده جامعه پزشکی کشور ضمن عرض خداقوت به پزشکان، از آنها و همه کادر درمان تشکر می‌کنیم.

 

کارِ بزرگ جامعه پزشکی در ۱۸ ماه گذشته

وی تاکید کرد: در ۱۸ ماه اخیر جامعه پزشکی و کادر درمان کار و وظیفه مهمی را به نمایش گذاشت که آن هم ایثار و فداکاری در صحنه‌های مختلف همه‌گیری کرونا بود. این همراهی علی‌رغم همه محدودیت‌ها، کمبودها و مشکلات اتفاق افتاد و همکاران من موفق شدند جان‌های زیادی را نجات داده و جانفشانی کنند.

 

۳۰۰ شهید مدافع سلامت در مهلکه کرونا

تفاوت میدان نبرد علیه کرونا با دوران دفاع مقدس

وی افزود: حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان داریم که بسیار بیشتر از زمان جنگ است و این موضوع نشانگر حضور جامعه پزشکی در دل خطر کرونا است. افرادی را از جامعه پزشکی سراغ دارم که یک یا دوبار به کرونا مبتلا شدند ولی هنوز هم روزانه حدود ۱۰۰ مریض کرونایی را ویزیت می‌کنند. پزشکان عمومی، متخصصان عفونی، داخلی، ریه، بیهوشی و...  با مبتلایان به کرونا مواجه هستند و در معرض خطر بسیاری قرار دارند و این در حالی است که علاوه‌ بر خودشان، خانواده‌هایشان نیز در معرض خطر هستند و این تفاوت بارز کرونا با زمان دفاع مقدس است؛ در آن زمان تیم‌های اضطراری که به جبهه می‌رفتند تنها خودشان در معرض خطر بودند؛ اما در مهلکه کرونا خانواده پزشکان هم در خطر هستند و باید به این امر توجه شود.

 

بلاتکلیفی نیمی از شهدای مدافع سلامت

خانواده شهدا حمایت شوند

رئیس سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: از حدود ۳۰۰ شهید مدافع سلامت کادر درمان بر اساس آمار ما حدود ۱۶۰ نفر پزشکان هستند. متاسفانه هنوز تکلیف نیمی از تعداد یاد شده مشخص نشده است و حمایتی که باید از آنها صورت گیرد، برقرار نشده است. وقتی کسی از جامعه پزشکی شهید می‌شود باید از خانواده او حمایت شود؛ در صورت عدم حمایت سایر پزشکان نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند که پا در این عرصه پرخطر بگذارند. شهدای کادر درمان باید در اولویت رسیدگی و حمایت قرار گیرند.

مقالات دیگر: فیزیوتراپی در منزل شرق تهران

وی درباره اختلاف آمار میان آنچه که نظام پزشکی از تعداد شهدای مدافع سلامت اعلام می‌کند با عددی که وزارت بهداشت می‌گوید، تصریح کرد: در یک ستاد که یک عضو آن وزارت بهداشت و عضوی دیگر بنیاد شهید است، تعیین مصداق شهدای سلامت انجام می‌شود و بر اساس آنچه که ما می‌دانیم، هنوز بیش از نیمی از این ۳۰۰ پرونده‌ رسیدگی نشده است و این امر باید تسریع شود. ما به خانواده شهدای سلامت سر می‌زنیم و برخی از خانواده‌ها با کمک دیگران زندگی می‌کنند. این موضوع اصلا خوب نیست و باید دولت حمایت درستی انجام دهد.

عضویت ۳۲۰هزار نفر در سازمان نظام پزشکی

آمار ۱۴۰هزار نفری پزشکان در کشور

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آمار پزشکان در کشور، بیان کرد: در سازمان نظام پزشکی حدود ۳۲۰ هزار عضو از همه رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، ماما و فیزیوتراپی داریم. از این جمعیت حدود ۱۴۰ هزارنفر جامعه پزشکی هستند که در تخصص‌های مختلف تحصیل کرده‌اند.

 

حضور پزشکان در مناطق محروم؛ نیازمند حمایت

ظفرقندی درباره مباحث مطرح مبنی بر کمبود پزشک در کشو نیز به ایسنا، گفت: کمبود پزشک در مناطق مختلف کشور و آمایش‌های سرزمینی متفاوت است؛ یعنی در جایی انبوه پزشک و در نقطه دیگر کمبود پزشک داریم؛ بنابراین ساماندهی و توزیع مناسب پزشکان از هر رشته‌ای در نقاط مختلف باید صورت گیرد و لازمه این امر حمایت کافی است. اگر بگوییم در فلان شهر یا روستا کمبود داریم پس به طور مداوم نیرو تربیت کنیم مشکل حل نخواهد شد. اگر در منطقه محرومی معضل کمبود پزشک داریم، باید حمایت لازم را از پزشک و خانواده‌اش داشته باشیم تا بتواند برای خدمت به منطقه محروم برود. اعتقاد دارم مشکل اصلی ما اکنون این است که حمایت کافی از کادر درمان و جامعه پزشکی برای حضور در مناطق صورت نمیگیرد.

 

موانع تحصیلی پزشکان و آینده مبهم اجتماعی و اقتصادی

وی افزود: فرد با ضریب هوشی برجسته به سختی درس می‌خواند و با رتبه خوبی به دانشگاه علوم پزشکی می‌رود و آنجا هم حداقل ۷ سال دوره سخت تحصیل را می‌گذراند و سرانجام فارغ‌التحصیل می‌شود اما بعد از اتمام درس باید طرح خارج از مرکز را بگذراند؛ سپس بازمی‌گردد و باید در کنکور دوم در یک رقابت سنگین دیگر با نسبت قبولی یک به ۸ شرکت کند که تخصص بگیرد تا پس از ۴ یا ۵ سال تحصیل و اخذ تخصص پزشکی، مجددا به طرح خارج از مرکز و منطقه محروم برود. بدون حمایت کافی از این فرد، او وارد دوره تخصص نمی‌شود؛ زیرا رشته‌ها را سنگین با آینده مبهم می‌بینند. به عنوان مثال گاهی حتی یک سوم ظرفیت اعلام شده رشته‌هایی مانند طب اورژانس و بیهوشی دانشگاه‌ها پر نمی‌شود و این معنایش این است که آینده روشن اجتماعی و اقتصادی برای فرد وجود ندارد و افراد ترجیح می‌دهند یا به کشوری دیگر مهاجرت کنند یا ادامه تحصیل را رها کنند.

 

تعهد محضری برای تعهدات اجباری

با تربیت انبوه پزشک به جایی نمی‌رسیم

او ادامه داد: طرح تعهد خارج از مرکز برای ۳ دوره عمومی، تخصص و فوق تخصص اجباری است و بسته به محل خدمت و میزان محروم بودن منطقه مدت آن بین ۳ تا ۵ سال متغیر است. ما مکررا در این مورد با وزارت بهداشت رایزنی کردیم. بر اساس آنچه‌ که در قانون وجود دارد باید کلا یک بار طرح خارج از مرکز برای هر ۳ دوره تحصیلی داشته باشیم؛ ولی اکنون وزارت بهداشت از فرد تعهد محضری می‌گیرد که ۳ تا ۵ سال برای دوره تخصص طرح بگذراند و این دیگر در قانون نیست. حال تصور کنید در سنین اخذ تخصص یا فوق تخصص فرد می‌خواهد تشکیل خانواده بدهد و سخت است که مثلا خانم دکتری با دو فرزند به منطقه محروم برای خدمت برود اما شوهرش مجبور باشد جای دیگری کار کند. اگر این مسائل حل نشود با تربیت انبوه پزشک به جایی نمی‌رسیم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر با ساده انگاری از موضوعات یاد شده بگذریم و بگوییم مثلا به جای سالی ۱۰۰ پزشک، ۳۰۰ پزشک تربیت می‌کنیم، کیفیت کاهش می‌یابد؛ زیرا علم بالینی و بر مبنای تجربه اندوزی است. پس باید متناسب با ظرفیت آموزشی دانشجو پذیرش شود ‌و همچنین متناسب با ظرفیت‌های اشتغال، آمایشی و جذب نیرو در مراکز مختلف، نیرو تربیت شود. در غیر این صورت افزایش کادر پزشکی به نتیجه مطلوبی برای رفع نیازهای کشور منجر نمی‌شود.

 

خلاء "پزشکی خانواده" در کشور

ظفرقندی با تاکید بر اینکه پایه درمان در کشور پزشکان عمومی هستند، تصریح کرد: جایگاه مناسب پزشکان عمومی این است که در ساختار مناسب پزشکی کشور با نظام پزشکی خانواده قرار گیرند. متاسفانه علی‌رغم قدمت این طرح، هنوز هم در بسیاری از مناطق شهری نظام پزشکی خانواده برقرار نیست. الان در تهران مستقیما به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید در صورتی که قاعده این است که به یک پزشک خانواده که پزشک عمومی است مراجعه شود و سپس او در صورت لزوم شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد. تا وقتی این مسیر درست نشود نه پزشکان عمومی در جای درست خود قرار می‌گیرند و نه هزینه‌های بهداشت و درمان، اقتصادی خواهد شد. باید نظام ارجاع و نسخه نویسی الکترونیک در پرونده‌های الکترونیک اصلاح شود. متاسفانه هنوز جایگاه درست برای پزشکان عمومی ایجاد نشده است که در آن جایگاه قرار گیرند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره اشتغال به کار پزشکان در مشاغل دیگر، به ایسنا گفت: اینکه چند درصد از دانشجویان دوره پزشکی را می‌گذرانند اما به بهره‌وری درستی نمی‌رسند، ابعاد متفاوتی دارد. اینکه فردی دوره پزشکی را بگذراند و وارد شغل دیگری شود یا از کشور مهاجرت کند، هدر رفت سرمایه است. گاهی نیز ممکن است حرفه پزشکی تامین کننده نیاز زندگی فرد نباشد و مجبور باشد در کنار آن فعالیت دیگری هم انجام دهد درهر صورت آنچه‌ که وجود دارد این است که تعداد زیادی از پزشکان پس از فارغ‌التحصیل شدن به بهره‌دهی مناسب برای جامعه نمی‌رسند.

 

رزیدنتی؛ دوره ای سخت و پرزحمت

ظفرقندی با اشاره به دوره رزیدنتی و با بیان اینکه این دوره، دوره سختی از زندگی یک پزشک است، ادامه داد: با توجه به کشیک‌ها و شب بیداری‌های زیاد بویژه در شرایط فعلی با وجود کرونا، رزیدنتی دوره سخت و پر زحمتی است و اگر آینده روشنی مقابل آن نباشد فرد با ناامیدی و افسردگی مواجه خواهد بود. هر کسی به فارغ‌التحصیلان آن رشته نگاه می‌کند و اگر این افراد شرایط مناسب کاری نداشته باشند یا در صدد خروج از کشور باشند، طبیعتا فرد دیگر هم برای ادامه آن رشته امیدی نخواهد داشت. این موضوع بحثی است که باید در قالب اصلاح ساختار به آن توجه کنیم یعنی اگر فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود جایگاه و شرایط مناسبی پیدا کند، می‌تواند به راهش ادامه دهد. ترک تحصیل، خستگی مفرط و افسردگی را در جاهایی می‌بینیم که آینده روشنی مقابل فرد در آن رشته وجود ندارد.

مقالات دیگر: لکه برداری فرش ابریشم

افزایش درخواستها برای مهاجرت

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره مهاجرت پزشکان نیز گفت: میزان درخواست برای مهاجرت در این ایام افزایش یافته است و این هم به شرایط کاری، اجتماعی و اقتصادی بازمی‌گردد. ما در سازمان نظام پزشکی یک مرحله داریم که افراد برای ارائه درخواست یک گواهی مخصوص که یکی از مراحل مهاجرت است به ما مراجعه می‌کنند و این درخواست‌ها رو به افزایش است. حدود ۳۰۰۰ درخواست در سال داریم که نشان دهنده میزان تمایل به مهاجرت است.

 

۳ ضلع مرتبط با مشکلات جامعه پزشکی

وی مهم‌ترین مشکل جامعه پزشکی را مبتنی بر ۳ عامل دانست و تاکید کرد: ۳ ضلع مرتبط با هم داریم؛ ضلع اول ساختار سلامت است که تا این موضوع بر اساس نظام ارجاع، پرونده الکترونیک و نسخه‌نویسی قرار نگیرد، جایگاه‌ها درست نخواهد بود و هدر رفت منابع و هزینه‌ها را خواهیم داشت. ضلع دوم اقتصاد سلامت است؛ یعنی یک کشور چقدر حاضر است برای سلامت مردمش هزینه کند و چه سهمی از تولید ناخالص ملی وارد عرصه سلامت می‌شود. اگر این سهم میزان کمی باشد طبیعی است که انگیزه کاری از بین برود و کیفیت درمان کاهش یابد. سهم سلامت یعنی برای بیمه و بیمارستان چقدر هزینه قرار می‌دهید؟ اگر این سهم متناسب با رشد تورم نباشد طبیعتا کیفیت درمان کاهش می‌یابد. ضلع سوم نیز نیروی انسانی و تربیت او است که اگر نیروی انسانی کافی، عالم و با کیفیت و با جایگاه مناسب نداشته باشیم آن دو ضلع دیگر هم بدون کاربرد خواهد شد.  

 

حق و حقوق کادر فعال در کرونا را بپردازید

ظفرقندی با تاکید بر لزوم حمایت کافی از پزشکان، اظهار کرد: هنوز حق و حقوق بسیاری از کسانی که در بخش کرونا کار می‌کنند هنوز پرداخت نشده است. همان پزشک و پرستار شاغل در بخش کرونا که شب به خانه می‌رود اگر اطمینان نداشته باشد خانواده‌اش واکسن زدند، مدام باید در نگرانی باشد؛ بنابراین آنچه در شرایط کرونا برای کادر درمان مهم است این است که حمایت کافی اقتصادی، اجتماعی و واکسیناسیون خود و خانواده آنها صورت گیرد و وعده و شعار کافی نیست. پرداختی‌ها و تشویقی‌ها در شرایط مناسبی قرار ندارد و یکی از مشکلاتی که بیمارستان‌ها با آن روبرو هستند کمبود پرسنلی است که به دلیل خستگی، ابتلا به کرونا و یا عدم پرداخت مناسب در چرخه خدمت نیستند.

 

نیاز ۱۰۰ درصدی دوز یادآور واکسن کرونا برای کادر درمان

وی درباره روند واکسیناسیون کرونا برای پزشکان به ایسنا، گفت: تزریق دُز یادآور واکسن ۱۰۰ درصد باید انجام شود؛ زیرا کادر درمان در دل بحران کرونا هستند؛ بنابراین چاره‌ای جز این نیست که برای اینکه بتوانند خدمت رسانی کنند از آنها با دُز سوم حمایت شود. مکرر می‌بینیم کسانی که واکسن زدند اما به کرونا مبتلا می‌شوند؛ زیرا عیار آنتی‌بادی در بدن کاهش می‌یابد. در مطالعات اثبات شده است که عیار آنتی‌بادی بعد از ۶ ماه سیر نزولی پیدا می‌کند و باید واکسن یادآور تزریق شود. در مورد پزشکان و پرستاران تقریبا واکسیناسیون کامل انجام شده است؛ اما کادر درمان شامل منشی مطب، تکنسین دندانپزشکی و... هنوز واکسینه نشده اند. از طرفی خانواده پزشکان نیز یکی از اولویت‌هایی هستند که سریع‌تر باید واکسینه شوند برای اینکه پزشک در خانواده آنها یک ناقل بیماری است.

 

ظفرقندی درخصوص نوع واکسنی که باید به عنوان دُز سوم به کادر درمان تزریق شود، تاکید کرد: تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفته است. اکثر کادر درمان واکسن با پلتفرم ویروس کشته شده تزریق کردند و به فاصله ۶ ماه یا باید دُز سوم را از نوع واکسن قبلی تزریق کنند و یا در برخی کشورها نشان داده شده است برای افرادی که ۲ دُز  اول را ویروس ضعیف شده یا کشته شده تزریق کردند دُز سوم را می‌توانند واکسن MRNA تزریق کنند.

 

آمارها نشانگر عملکرد است

در واکسیناسیون تاخیر داشتیم

رییس کل سازمان نظام پزشکی در بخش پایانی صحبت هایش درباره نحوه مدیریت کرونا نیز به ایسنا تاکید کرد: آمارهای موجود، نشانگر عملکرد است و در شرایط خوبی قرار نداریم. آمار رسمی روزانه درحالی حدود ۶۰۰ فوتی است که خیلی از بیماران هم بدون اخذ تست فوت می‌کنند و در آمار نمی‌آیند؛ البته گواهی فوت آنها بر اساس شواهد کرونا از علائم بالینی با نام کووید۱۹ صادر می‌شود ولی چون تست اخذ نشده در آمار نمی‌آید ‌و به همین دلیل آمار رسمی با آمار بهشت زهرا (س) متفاوت است.

 

وی گفت: ما اگر واکسیناسیون زودتر و وسیع‌تری تدارک می‌دیدیم امروز شرایط بهتری داشتیم. ما در زمینه واکسیناسیون زودهنگام و گسترده تاخیر داشتیم و در عین حال در اجرای پروتکل‌ها عزم ملی لازم عملیاتی نشد. در خیلی از کشورهای دنیا عدم رعایت پروتکل‌ها جریمه‌های چندصد دلاری دارد اما بر اساس آمار وزارت بهداشت درصد رعایت پروتکل‌ها در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است و این امر به یک عزم ملی مدیریتی با کمک تمام نهادها نیاز دارد.



:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 212
|
تعداد امتیازدهندگان : 78
|
مجموع امتیاز : 78
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
آران وبیدگل پیشتاز ارسال فرش به عتبات عالیات در کشور
شهرستان آران وبیدگل در ارسال فرش به عتبات عالیات در کشور پیشتاز است.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مسئول ستادبازسازی عتبات عالیات شهرستان آران وبیدگل گفت: از آغاز فعالیت ستاد عتبات عالیات درعراق در سال ۸۵, بافندگان فرش، بافت فرش دستبافت برای عتبات عالیات را در دستورکار خود قرار دادند.
محمدحقیقیان افزود: در سه سال گذشته ۹۰ تخته فرش دستباف بانقشه ۹۴ خانه ریزیافت کرکی ۱۴ متری هنر بافت آران وبیدگلی‌ها به عتبات ارسال کردند.
وی گفت: دراواخرسال ۹۸,بافت قالی‌های ۹ متری کرم از نوع پشم باهمکاری شرکت تعاونی فرش دستبافت آران وبیدگل آغازشد.
حقیقیان، بافت فرش را زمینه ساز اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر دانست و افزود: در آران وبیدگل در حال حاضر ۵۳ دستگاه دارقالی برای عتبات عالیات و ۳۵ دستگاه دارقالی درشهر‌های شاهین شهر، قهدریجان، نجف آباد، فلاورجان وگرگاب درحال بافت برای ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان آران وبیدگل هستند.
مسئول ستادبازسازی عتبات عالیات شهرستان آران وبیدگل گفت: بافت فرش عتبات عالیات علاوه برجنبه معنوی آن، صنعت بافت فرش دستبافت درآران وبیدگل را که روبه فراموشی می‌رفت، دوباره احیا کرد و علاوه برآن، اشتغالزایی برای بانوان، ترویج دوباره فرهنگ قالیبافی وحتی روی آوردن صاحبان صنایع فرش ماشینی شهرستان به ایجادکارگاه‌های قالیبافی دستی وسنتی، ازنتایج وبرکات این طرح درآران وبیدگل است.
شهرستان آران وبیدگل با ۱۰۳ هزار نفرجمعیت درشمال استان اصفهان قراردارد.


:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 265
|
تعداد امتیازدهندگان : 80
|
مجموع امتیاز : 80
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

اقتصاد نیوز : بازنشستگان کشوری فقط تا پایان امروز (31 اردیبهشت) برای ثبت نام وام ازدواج فرزندان خود فرصت دارند.

مهلت ثبت نام وام بازنشستگان

به گزارش اقتصادنیوز ، بنابر اعلام صندوق بازنشستگی کشوری این وام تا پایان شهریور ماه سال جاری به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

مقالات بیشتر:سالن عقد شیک

متقاضیان می‌توانند طی امروز و فردا برای دریافت وام ازدواج ۲۵ میلیون تومانی فرزندان بازنشستگان به آدرس http://www.sabasrm.ir مراجعه و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند

ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان  که از پنج‌شنبه ۱۴ مرداد ماه آغاز شده و امروز (۳۱ مرداد ماه) به پایان می‌رسد.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 241
|
تعداد امتیازدهندگان : 79
|
مجموع امتیاز : 79
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

تهران (پانا) - برخی گیاهان می‌توانند بر سطح هورمون‌ها در بدن و همچنین سایر عملکردهای مرتبط با سیستم غدد درون ریز تأثیر بگذارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اگر اهل آشپزی باشید احتمالا بیشتر با استفاده از گیاهان در انواع غذاها آشنایی دارید. هزاران سال است که گیاهان در مراقبت های بهداشتی، مناسک معنوی و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد. به طور سنتی، برخی از گیاهان حتی برای متعادل سازی سطح هورمون‌ها در بدن استفاده می شده است. اگرچه تحقیقات دقیق در مورد این موضوع محدود است، اما برخی شواهد نشان می دهد که برخی گیاهان می توانند بر سطح هورمون ها در بدن و همچنین سایر عملکردهای مرتبط با سیستم غدد درون ریز تأثیر بگذارند.

مقالات بیشتر:گل فروشی آنلاین

با این وجود، جدا کردن واقعیت از داستان هنگام استفاده از گیاهان برای کاربردهای پزشکی یا بهداشتی، می تواند دشوار باشد. به همین دلیل ما این علم را الک کرده و لیستی از 5 گیاه را گردآوری کرده ایم که همه آنها دارای استدلال قوی برای حمایت از برخی ادعاهای متعادل کننده هورمون می باشند.

بی تردید مطمئن ترین و م موثرترین روش های استفاده از گیاهان دارویی برای متعادل سازی سطح هورمون ها همچنان نامشخص است. در بعضی مواقع، اطلاعات نادرست پیرامون داروهای گیاهی و تغذیه، شناخت اینکه کدام ادعا در مورد گیاهان دارویی معتبر است و شواهد آن قابل تأیید است، دشوار می باشد. برخی از داروهای گیاهی ممکن است برای برخی از افراد ایمن و مفید بوده و برای برخی دیگر خطرناک باشد. خانم های باردار و شیردهی که از هورمون درمانی استفاده می کنند، با اختلالات غدد درون ریز یا سلامت روانی زندگی دست و پنجه نرم کرده یا مبتلا به سرطان هستند، به طور ویژه در معرض خطر عوارض جانبی و خطرناک مصرف سرخود داروهای گیاهی هستند.

ارتباط هورمون ها با سلامتی

هورمون ها پیام رسان های شیمیایی هستند که به سلول های بدن کمک می کنند تا ارتباط برقرار کرده و اقدامات مختلفی را تحریک کنند. آنها بستر سیستم غدد درون ریز بدن شما به حساب می آیند که رشد، تولید مثل، متابولیسم، دما و حتی روحیه شما را تنظیم می کند. هورمون ها و سیستم غدد درون ریز بدن شما را در حالت متعادل هموستاز نگه می دارند. بنابراین، عدم تعادل هورمونی - هورمون خاصی بسیار کم یا زیاد باشد – می تواند عوارض جانبی مضر به همراه داشته باشد.

استرس، ناباروری و اختلالات غدد درون ریز مانند بیماری تیروئید تنها تعدادی اندک از مواردی است که می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی باشد. زنان در دوره های مشخصی از چرخه زندگی خود، به ویژه در دوران بلوغ ، بارداری و یائسگی، دچار تغییرات طبیعی در سطح هورمون های خود می شوند. به همین ترتیب، مردان نیز ممکن است علائم عدم تعادل هورمونی را در دوران بلوغ یا با افزایش سن تجربه کنند، اگرچه اغلب با سرعت بسیار کندتر و کمتر از زنان است.

سیاه دانه

گل نیجلا به کالونجی یا سیاه دانه نیز معروف است. گلهای آن دانه های ریز سیاه و غنی از آنتی اکسیدان تولید می کنند. این دانه ها دارای خواص دارویی بوده زیرا حاوی تیموکینون - نوعی ماده مغذی گیاهی یا ترکیب گیاهی هستند.درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک که زنان در سن باروری را درگیر می کند یکی از تاثیرات مصرف سیاه دانه است.

 

تنظیم انسولین، استروژن، تستوسترون، هورمون لوتئین ساز و هورمون تیروئید از جمله موارد دیگری است که از سیاه دانه کمک گرفته می شود.

جینسینگ

جینسینگ در داروهای گیاهی بسیار مورد توجه است و بسیاری از مکمل ها، چای ها و پودرهای ریشه آن به طور گسترده در دسترس هستند. گفته می شود این گیاه با تعدیل محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) مغز به بدن شما کمک می کند تا بر استرس غلبه کند. محور HPA چندین هورمون - از جمله کورتیزول - را تولید و آزاد کرده و پاسخ بدن شما به استرس را آغاز می کند.

ریشه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه از خانواده سیاه دانه محسوب می شود. ریشه این گیاه معمولا به صورت چای، کپسول یا عصاره تهیه می شود. هم از نظر تاریخی و هم در حال حاضر، کوهوش سیاه برای حمایت از مشکلات زنانه مانند بی نظمی قاعدگی ، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و علائم یائسگی استفاده می شود.

پنج انگشت

این ماده اغلب با گیاهان دیگری مانند کوهوش سیاه ترکیب شده و به عنوان دارویی برای درمان علائم یائسگی و حمایت از سلامت باروری زنان به بازار عرضه می شود.

مرزنجوش

مرزنجوش و انواع دیگر درختچه های گیاهی از تیره Origanum مانند پونه کوهی، در طب سنتی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یک مطالعه اخیر نشان داد که موشهای القا شده با PCOS پس از درمان با عصاره مرزنجوش، سطح استرادیول - هورمون تولید شده توسط تخمدان ها - را بهبود بخشیده اند.

مقالات دیگر:مرکز توانبخشی سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 283
|
تعداد امتیازدهندگان : 88
|
مجموع امتیاز : 88
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

در ماه سه خدمت تخصصی توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کار درمانی، پرستاری، روانشناسی مدد کاری و... به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد

شفاآنلاین>سلامت>سراج گفت: حدود ۱۷ هزار و۵۰۰نفر از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می‌کنند و حدود۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین:مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی در رابطه با حق پرستاری برای معلولان شدید روان مزمن سرپرست خانوار اظهار اظهار کرد: حق پرستاری برای افراد، چه سرپرست خانوار باشند و چه نباشند با توجه به افزایشی که در تیرماه داشتیم مبلغ ۱ میلیون تومان به صورت ماهیانه واریز می‌شود.

مقالات بیشتر:فیزیوتراپی در منزل شرق تهران

وی افزود: چند درصد از کمک هزینه افراد دارای معلولیت سازمان بیماران روانی مزمن پرداخت شده البته حق پرستاری که در ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ذکر شده است شامل افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دارای معلولیت‌های چندگانه نیازمند که در خانواده حضور دارند شامل این افراد می‌شود.

سراج بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد افراد دارای معلولیت، دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که تعداد این افراد حدود۸۰۰ هزار نفر است هرچند طبق برآورد‌های ما و با توجه به صراحتی که در ماده ۷ ذکر شده است حدود ۵۰۰هزار نفر مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند که مجدد الویت بندی صورت می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال معلولین خیلی شدید که در دهک‌های در آمدی پایین‌تر هستند در الویت قرار می‌گیرند به همان نسبت افراد دهک‌های درآمدی بالاتر در الویت‌های بعدی قرار می‌گیرند؛ در حال حاضر حدود۳۲ هزار نفر افرادی که در خانواده هستند تحت پوشش حق پرستاری هستند و حدود۲۸ هزار نفر هم افراد دارای آسیب نخاعی که در مجموع به حدود۶۰هزار نفر از افراد حق پرستاری تعلق می‌گیرد.

سراج همچنین گفت: از این ۶۰ هزار نفر افراد دارای آسیب نخاعی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید باشند عمدتاً پشت نوبت قرار نمی‌گیرند و افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند معمولا در یک پروسه چند ماهه برای این افراد برقرار میشود.

وی در ادامه بیان کرد: برای افرادی که جزء سایر گروه‌های معلولین هستند سال گذشته سازمان به ۱۲ هزار نفر ۲۰ هزار نفر اضافه کرد و مجموع تعداد به۳۲ هزار نفر رسید و پیش‌بینی ما بر این است که بیش از۴۰۰هزار نفر مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند که امیدواریم با اعتباری که از ناحیه دولت و حمایت مجلس در نظر گرفته می‌شود ان شاءالله این افراد نیز مشمول دریافت حق پرستاری شوند.

سراج همچنین در خصوص ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵هزار نفر تحت پوشش این دو فعالیت هستند که حدود ۱۷ هزار و۵۰۰نفر از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می‌کنند و حدود۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در ماه سه خدمت تخصصی توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کار درمانی، پرستاری، روانشناسی مدد کاری و... به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد همچنین یارانه‌ای که دولت پرداخت میکند مبلغ پانصد هزار تومان به ازای هر فرد است که به مراکز ارائه دهنده این خدمات پرداخت میشود.

 

سراج تاکید کرد: در زمینه مراقبت در منزل هر فرد ۳۲ ساعت خدمات مراقبتی دریافت می‌کند که در ماه این مبلغ حدود ۱ میلیون تومان است.

مقالات دیگر:عروس سرا غرب تهران



:: بازدید از این مطلب : 664
|
امتیاز مطلب : 260
|
تعداد امتیازدهندگان : 87
|
مجموع امتیاز : 87
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()