نوشته شده توسط : onlinetabliq

رسم غلط تیراندازی در جشن های عروسی این بار قتل جوانی 23 ساله را در یکی از روستاهای حومه شهر زاهدان رقم زد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، سرهنگ"ابراهیم ملاشاهی گفت : حوالی نیمه شب 11 مرداد ماه در پي اعلام يك فقره تيرانداري منجر به قتل در یک مراسم عروسي در یکی از روستاهای حومه شهر زاهدان کارآگاهان پلیس آگاهی در محل حادثه حاضر شدند.

وي افزود: با حضور ماموران در محل حادثه جسد جوانی 23 ساله که بر اثر اصابت گلوله کلت کمری به قفسه سینه به قتل رسیده بود روئیت شد.

رئیس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: در تحقیقات میدانی کارآگاهان پلیس آگاهی عامل قتل که جوانی 19 ساله بود شناسایی و مشخص شد این فرد بنا به رسم بسیار غلطی که در برخی مناطق وجود دارد در حین بزم و شادی در حال تیر اندازی به وسیله کلت کمری بوده که با گیر کردن اسلحه ، قصد خارج کردن گلوله از جان لوله را داشته که ناگهان اسلحه شلیک و گلوله به قفسه سینه مقتول برخورد می کند.

مقالات بیشتر:تشریفات عروسی با قیمت مناسب

این مقام انتظامی با بیان اینکه عامل تیر اندازی دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شده است گفت: اساسا حمل، نگهداری و استفاده از سلاح‌ گرم جرم محسوب می‌شود اما متاسفانه در برخی مناطق استان بی توجه به این موضوع کماکان رسم بسیار غلط تیراندازی در مراسم جشن و شادی رواج دارد که این مسئله بسیار خطرناک و حادثه آفرین است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

مقالات دیگر:بهترین وکیل ارومیه



:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 258
|
تعداد امتیازدهندگان : 88
|
مجموع امتیاز : 88
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

۱۰۰ درصد تالارها تعطیل شدند / مردم به جای تالار در باغ‌ها عروسی می‌گیرند

۱۰۰ درصد تالارها تعطیل شدند / مردم به جای تالار در باغ‌ها عروسی می‌گیرند

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران گفت: از زمانیکه برگزاری مراسمات عروسی در تالارها ممنوع شد مردم در باغ تالارها، اطراف  شهر که بدون مجوز هستند و حتی آب اشامیدنی مناسب و بهداشتی ندارند.

 

خسرو ابراهیمی؛ رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز گفت: حدودا یک سال و نیم است که تالارها به صورت مطلق تعطیل هستند. تالارهای پذیرایی که متخصص برگزاری مجالس با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده است ولی باید این موضوع را در یادآور شوم که آیا مجالس ختم، گردهمایی ها، همایش ها و جلسات ادارات، رستوران ها جزو ازدحام نیستند که فقط تالارهای عروسی را تعطیل کرده اند؟

مقالات دیگر ما: باغ تالار رودهن

وی ادامه داد: از زمانیکه برگزاری مراسمات عروسی در تالارها ممنوع شد مردم در باغ تالارها، اطراف  شهر که بدون مجوز هستند و حتی آب اشامیدنی مناسب و بهداشتی ندارند و مهم تر از همه در دفاتر اسناد رسمی، مراسمات خود را برپا میکنند در حلیکه تالارها با رعایت تمام موارد بهداشتی و در چارچوب مسائل شرعی مراسمات را برگزار می کند.

 

ابراهیمی عنوان کرد: برخی از دفاتراسناد رسمی با دیزاین دفتر مشابه تالار در واحدهای کوچک تر سعی در جذب مشتری دارند در حالیکه پروتکل ها در تالارها بیشتر از هرجای دیگر رعایت میشود.

 

وی بیان کرد: انتظار ما از دولت جدید این است که با بها دادن به اتحادیه ها، شرایط را برای فعالیت تالارها هموار سازد که ما نیز با قبول مسئولیت رعایت پروتکل های بهداشتی امکان فعالیت مجدد را داشته باشیم.

قالیشویی هفت حوض

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران با اشاره به اینکه ۱۰۰درصد واحدهای صنفی ما تعطیل شده اند افزود: دولت قبل اعلام کرده بود که واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا مورد حمایت دولت قرار میگیرد که این کار اصلا کارشناسی نبوده که برای هر نفر ۱۲ میلیون تومان درنظر گرفتند در حالیکه این عدد کفاف زندگی کارگری که چندین ماه بیکار بوده را نمیدهد و از طرفی نه مالیات ها و نه جرائم مربوط  به سازمان تامین اجتماعی بخشیده شد و امکان درخواست مجدد برای ثبت نام در سیستم کارا به متضررین داده نشد.



:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 265
|
تعداد امتیازدهندگان : 91
|
مجموع امتیاز : 91
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

فرمانده انتظامی شهرستان آبادان از دستگیری عامل تیرانداز در یک مراسم ترحیم همراه با کشف سلاح جنگی کلاش خبر داد.

 به گزارش آبادان خبر، سرهنگ حسین زلقی در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: به دنبال برگزاری مراسم ترحیم در یکی از مناطق شهرستان همجوار ، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این شهرستان پس از دریافت اخبار و اطلاعات کافی، پیرامون هویت عامل تیرانداز در مراسم ، بلافاصله پس از هماهنگی قضایی ،جهت شناسایی و دستگیری وی وارد عمل شدند ، فرد مورد نظر را طی عملیاتی در مخفیگاهش دستگیر ، سپس باهماهنگی متهم، یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف که بوسیله آن اقدام به تیراندازی در مراسم نموده را کشف و ضبط نمایند.

مقالات بیشتر:بسته پذیرایی مراسم ختم

فرمانده انتظامی آبادان با بیان اینکه متهم به بزه انتسابی معترف شد، تاکید کرد: برخورد نیروی انتظامی با اینگونه افراد بسیار جدی و قاطعانه خواهد بود و انتظار می رود دستگاه قضا در هردو شهرستان خرمشهر و آبادان با برگزارکنندگان اینگونه مراسمات آنهم در شرایط حاد کرونایی و همچنین عاملان هنجارشکنی از طریق تیراندازی برخورد قاطع نماید.

مقالات دیگر:وکیل خانواده در تهران



:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 285
|
تعداد امتیازدهندگان : 95
|
مجموع امتیاز : 95
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

میهن نوین:در آغاز بیان دو نکته ضروری است.

اوّل: نگاهی کوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیره العرب در زمان پیامبر(ص):

۱- عرب های جاهلی نسبت به دختر،‌ بلکه جنس زن بی علاقه بودند، چون در محیطی که دائم مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر کس هر قدر که می توانست، به دیگران ظلم روا می داشت، خوف داشتند که در جنگ،‌ دختران اسیر شوند و باعث ننگ آن طایفه گردند، نیز به جهت وضع بد اقتصادی و این که دختران به فحشا رو آورند و … به دختر علاقه ای نداشتند، بلکه دختر داری را ضد ارزش می شمردند و بعضاً به زنده به گور کردن دختران رو می آوردند.

۲- چون جنگ و خونریزی در آن محیط امری متداول بود، و عرب جاهلی با اندک بهانه ای یک دیگر را می کشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعیتی بود و نسبت زنان به مردان افزایش چشمگیری پیدا می‌کرد (چون مردان به جنگ اقدام می کردند، نه زنان و کشته‌ها از مردان بود) که گزینه «چند زن داشتن» را برای رهایی از مشکل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند. این مشکل در اکثر نقاط از جمله در ایران هم وجود داشت، لیکن در عربستان بیشتر بود.

۳- در آن وضع ناگوار اقتصادی، زن گرفتن از یک خانواده و قبیله نوعی کمک به آنان محسوب می شد، به همین جهت مشرکان قریش به دامادهای پیامبر(ص) فشار وارد می کردند که دختران پیامبر(ص) را طلاق دهند تا بر مشکلات پیامبر افزوده شود.

۴- در محیطی که نا امنی و جنگ و خونریزی آسایش را از همگان ربوده بود، ازدواج از مهم ترین عامل بازدارنده از جنگ به شمار می آمد.

۵- در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی کرد، خوشایند نبود، بلکه زشت شمرده می‌شد. به مجرد آن که شوهر می مرد، یا از وی طلاق می گرفت و عدّه وفات یا طلاق سپری می شد، شوهری دیگر گزینش می شد، مانند «اسماء بنت عمیس» که اوّل همسر جعفر بن ابی طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبکر در آمد و بعد از درگذشت ابوبکر همسر امام علی(ع) شد. این شیوه در آن فرهنگ متداول بود.

مقالات بیشتر:دفتر ازدواج شیک غرب تهران

نکته دوم: نگاهی گذرا به ازدواج پیامبر(ص).

۱- پیامبر(ص) در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه که چهل سالش بود و قبلاً یک یا دوبار شوهر کرده بود و با مرگ شوهر بیوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بیست و پنج یا بیست و هشت سال با وی زندگی کرد و همسر دیگری نگرفت.

۲- همه همسران پیامبر(جز عایشه) بیوه بودند. آنان پیش از آن که به همسری پیامبر(ص) در آیند، یک یا دوبار شوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و یا شهادت شوهر و انقضای عدّه به عقد پیامبر(ص) در آمدند.

۳- عمده‌ ازدواج های پیامبر(ص) در شرایط سخت و دشوار جنگی صورت گرفته بود، مانند شکست مسلمانان در جنگ اُحد که وضع مسلمانان بسیار ناراحت کننده بود.

۴- پیامبر(ص) از قبایل مهم عرب مانند تیم، عدی، بنی امیه، نیز یهودیان مدینه همسر انتخاب کرد، ولی از قبایل انصار زن نگرفت.

 

دقت در این امور به ما می فهماند که ازدواج های پیامبر نه در پی ارضای خواهش‌های نفسانی، بلکه در جهت اهداف عالی بود که ذیلاً بیان می‌شود.

بی شک پیامبر در ازدواج های متعدد دنبال خوشگذرانی ها نبود، چون:

اوّلاً: اگر چنین بود، می بایست در سنین جوانی به این امر مبادرت می کرد، نه در سنین پیری و آن هم در شرایط سخت و دشوار.

ثانیاً: خوشگذرانی انگیزه آن حضرت بود، می بایست جهت گیری هایش در گزینش همسر، این ادعا را اثبات کند. حضرت دنبال زنان زیبا و جذّاب از جهت امور جنسی و جوانی نبود، حتی به خواستگاری برخی از زنان مانند «ام سلمه» رفت و او تعجب نمود دراین سن و سال که کسی حاضر نمی شود با او ازدواج کند، چرا پیامبر دنبال زنان جوان نمی رود و به خواستگاری او کسی را فرستاده است.

ثالثاً: آنانی که با انگیزه کامیابی جنسی به ازدواج های متعدد رو می آورند،‌ ماهیت زندگی آنان به گونه ای دیگر است. آنان به زرق و برق ظاهری زندگی، لباس و زینت زنان و رفاه و خوشگذرانی رو می آورند؛ درحالی که سیره و زندگی پیامبر اسلام(ص) خلاف این را نشان می‌دهد. پیامبر(ص) در برابر خواست همسران خویش در مورد زرق و برق زندگی، آنان را مخیّر کرد که یا همین ساده زیستی را برگزینند و به عنوان همسر پیامبر باقی بمانند و یا از حضرت طلاق بگیرند و بروند دنبال زرق و برق زندگی.

گوشت خوک در یک آزمایشگاه چینی تولید شد

علامه طباطبایی در این باره می نویسد: داستان تعدّد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن که برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی که تنها به خدیجه اکتفا نمود و هم چنین در پایان زندگی که اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زن‌دوستی آن حضرت دارد. (۱)

رابعاً: دو تن از زنان پیامبر(ص) کنیز بودند. اگر هدف پیامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود،‌این دو چون که کنیز بودند، بدون ازدواج، پیامبر(ص) می توانست از آنان بهره مند شود. با این تحلیل ازدواج بی فایده بود.

بنابراین اهداف و حکمت های ازدواج پیامبر(ص) را می بایست در اهداف بلند و ارزشی جستجو نمود که مهم ترین آن بدین شرح است:

۱- هدف سیاسی ـ تبلیغی:

یکی از اهداف ازدواج های پیامبر(ص) هدف سیاسی – تبلیغی بود؛ یعنی با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسی واجتماعیش افزوده شود و از این راه برای رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.

حضرت به خاطر دست یابی بر موقعیت های بهتر اجتماعی وسیاسی، در تبلیغ دین خدا و استحکام آن و پیوند با قبایل بزرگ عرب و جلوگیری از کارشکنی‌های آنان وحفظ سیاست داخلی وایجاد زمینه مساعد برای مسلمان شدن قبایل عرب، به برخی ازدواج ها رو آورد.

در راستای این اهداف پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگِ «تیم»، با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدی»، با ام‌حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنی‌امیه، ام سلمه از بنی مخزوم، سوده از بنی اسد، میمونه از بنی هلال و صفیه از بنی‌اسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم ترین پیوند و میثاق اجتماعی است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به جا می گذارد.

در آن محیطی که جنگ و خونریزی و غارتگری رواج داشت، بلکه به تعبیر «ابن‌خلدون» جنگ و خونریزی و غارتگری جزو خصلت ثانوی آنان شده بود،(۲) بهترین عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت، پیوند زناشویی بود. به همین جهت پیامبر(ص) با قبایل بزرگ قریش، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران با پیامبر(ص) دشمن بودند، مانند بنی امیه و بنی اسرائیل،‌ ازدواج نمود. امّا با قبایل انصار که از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند، ازدواج نکرد. «گیورگیو» نویسنده مسیحی می نویسد: محمد(ص) ام حبیبه را به ازدواج خود در آورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام‌حبیبه عامل بسیار مؤثری برای تبلیغ اسلام در خانواده های مکه شد.(۳)

۲ـ هدف تربیتی

پیامبر(ص) حمایت از محرومان و واماندگان را جزء آیین نجات بخش خویش قرار داد. قرآن مردم را به حمایت از واماندگان ومحرومان و ایتام فرا می خواند. پیامبر(ص) در مناسبت های مختلف مردم را به این کارخداپسندانه تشویق نمود، و در عمل برای مردان بیچاره و وامانده در کنار مسجد «صفه» را بنا نهاد و حدود هشتاد نفر از آنان را در آن جا سکنی داد.

این حمایت عملی و صفه نشینی مربوط به مردان بود، اما درباره زنان با توجه به موقعیت آنان، این گونه راه حل برای رهایی آنان از مشکلات پسندیده نبود، بلکه رسول خدا(ص) برای زنان راه حل دیگری را در نظر گرفت. حضرت از فرهنگ مردم و راه حل چند همسر داری که بازتاب شرایط اجتماعی بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشویق نمود که زنان بی سرپرست و یتیم دار را به تناسب حالشان، با پیوند زناشویی به خانه های خویش راه بدهند، تا آنان و یتیمانشان از رنج بی سرپرستی و تنهایی و فقر مالی و عقده های روانی رهایی یابند؛ و خود نیز در عمل به این کار تن داد تا مسلمانان در عمل تشویق شوند و در مسیر رفع محرومیت واماندگان قدم بردارند.

نگذارید ایران با کاهش فرزندآوری تهدید شود

پیامبر(ص) با زنان بیوه ازدواج نمود و آنان را به همراه فرزندان یتیمشان به خانه خویش راه داد،‌ تا هم خودش به قدر توان در زدودن مشکلات گام برداشته باشد و هم الگوی خوبی برای مردم در این امر باشد.

۳ـ هدف رهایی کنیزان

اسلام با برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله در جهت آزادی اسیران گام برداشت. رسول خدا(ص) از شیوه های خوب و متعدد برای آزادی اسیران بهره جست که ازدواج از جمله آن‌ها است. جویریه و صفیه کنیز بودند. پیامبر(ص) این دو را آزاد کرد و سپس با آن دو ازدواج نمود، تا بدین وسیله به مسلمانان بیاموزد که می‌شود با کنیز ازدواج نمود. اوّل او را آزاد نمود و سپس شریک زندگی قرار داد. در ازدواج پیامبر با جویریه بسیاری از کنیزان آزاد شدند. توضیح این که: جویریه در غزوه بنی مصطلق اسیر شده بود و در سهم غنیمتی رسول خدا(ص) قرار گرفت. حضرت وی را آزاد کرد و سپس با وی ازدواج نمود. کار حضرت برای یارانش الگوی خوبی شد و تمامی اسیران غزوه بنی مصطلق که حدود دویست تن بودند،‌ آزاد شدند.

«گیورگیو» دانشمند مسیحی می نویسد: محمد با جویریه ازدواج کرد. یارانش این عمل را نپسندیدند و آن را با تعجب می نگریستند. فردای آن روز کم کم اسیران خود را آزاد کردند، چون که نمی توانستند بپذیرند که بستگان همسر پیامبر(ص) برده آنان باشند.(۴)

۴ـ نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامن بستگان مشرک و کافر

برخی از زنانی که مسلمان شده بودند و به جهت مرگ، شهادت و یا ارتداد شوهر، بی سرپرست می شدند و زندگی بر آنان بسیار مشکل بود و در وضع بسیار اشفته ای به سر می بردند، همانند ام حبیبه، دختر ابوسفیان که همراه شوهرش به حبشه هجرت کرد و در آن جا بی سرپرست شد. نه می توانست در آن جا بماند و نه به مکه نزد پدرش برگردد.

 

پیامبر(ص) وقتی که از مشکل وی با خبر شد، پیکی برای نجاشی پادشاه حبشه فرستاد و از او خواست تا ام حبیبه را به عقد پیامبر در آورد. این ازدواج باعث شد که وی از بی سرپرستی نجات پیدا کند و به دامن بستگان مشرک خویش نغلتد.

۵ـ‌ طرد سنت غلط و جاهلی

در اسلام «پسرخوانده» حکم پسر واقعی را ندارد و زن پسر خوانده بر مرد مَحْرَم نیست. در حالی که در جاهلیت احکام پسر واقعی را بر پسر خوانده سرایت می دادند، از آن جمله زن پسر خوانده بر پدر خوانده محرم بود. اسلام این حکم را باطل نمود.(۵) پیامبر(ص) به دستور خدا با «زینب بنت حجش» که همسر مطلقه زیدبن حارثه، پسرخوانده پیامبر بود، ازدواج نمود، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند.(۶)

اگر این ازدواج صورت نمی گرفت، ممکن بود زیدبن حارثه، یا پسرش اسامه بن زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر(ص) دگرگون می شد.

افزون بر این امور ازدواج های پیامبر از اهداف و حکمت های دیگری برخوردار بود که به جهت رعایت اختصار از ذکر آن‌ها خودداری می‌شود.

در پایان به بیان نکته ای دیگر می پردازیم: در اسلام چند همسر گزینی برای مردان محدود است. مرد نمی تواند بیش از چهار همسر دائمی در یک زمان داشته باشد.

قرآن می‌گوید: با رعایت عدالت می‌تواند چهار همسر داشته باشد.(۷) تا قبل از نزول این حکم مردان بیش از چهار همسر دائمی داشتند.

همه زنان پیامبر(ص) قبل از نزول این حکم به عقد پیامبر(ص) در آمده بودند. خداوند به پیامبرش دستور داد که از این پس حق نداری با کسی ازدواج نمایی، و حتی اگر همه زنانت را طلاق بدهی، به جای آنان نمی توانی با زنان دیگری ازدواج نمایی.(۸) این حکم از احکام اختصاصی پیامبر(ص) است، همان گونه که وجوب خواندن نماز شب و … از مختصات پیامبر بود.

مقالات دیگر:خانه سالمندان



:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 300
|
تعداد امتیازدهندگان : 95
|
مجموع امتیاز : 95
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
امید رئیس دانا موسیقی متن بندبازی را می‌سازد
 یکشنبه 14 شهریور 1400 - 10:03   
امید رییس دانا
تهران (پانا) - امید رئیس دانا به عنوان آهنگساز موسیقی متن رویداد موسیقی «بندبازی» معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی، این موزیسین با سابقه در حدود 25 سال فعالیت هنری خود آهنگسازی برای بیش از ۷۰ عنوان پروژه سینمایی، تلویزیونی و مستند موسیقی را بر عهده داشته است و همکاری با کارگردان‌هایی چون کیانوش عیاری، ابوالفضل جلیلی، رخشان بنی اعتماد، علیرضا داوودنژاد و فریدون جیرانی را در کارنامه خود دارد.
رویداد موسیقی «بندبازی» به میزبانی «امید حاجیلی» و حضور علیرضا عصار، بهروز صفاریان، امید نعمتی و مهراوه شریفی نیا به عنوان هیات داوران در مرحله تولید است.
گفتنی است از آثار شاخص «امید رئیس دانا» می‌توان به ساخت موسیقی برای فیلم‌های «بیدارشو آرزو»، «کاناپه»، «زیر پوست شهر»، «ابد و یک روز» و سریال «نهنگ آبی» اشاره کرد.
نامزدی دریافت جایزه بهترین موسیقی انیمیشن در جشنواره «سات همپتون» انگلستان از دیگر سوابق این موزیسین باسابقه است.
رویداد موسیقی «بندبازی» به تهیه کنندگی «فیلم نت» و کارگردانی نیما بانک قرار است میزبان گروه های موسیقی جوان و مستعد باشد.


:: بازدید از این مطلب : 445
|
امتیاز مطلب : 281
|
تعداد امتیازدهندگان : 95
|
مجموع امتیاز : 95
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

ایسنا/همدان یکی از فعالان صنعت چاپ مطرح می‌کند: افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه چاپ، نوسانات بازار ارز، حذف کاغذ رایانه‌ای، گسترش فضای مجازی و کاهش چاپ کتاب و محصولات فرهنگی و خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، واحدهای صنفی و مراسم عروسی و جشن، کمر چاپخانه داران را شکسته و تمامی سفارشات چاپخانه‌ها را به چاپ چند اطلاعیه ترحیم محدود کرده است. 

به گزارش ایسنا نامگذاری روز ۱۱ شهریورماه به‌ عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش‌ اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست‌ دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جردن

صنعت چاپ اول بار در کشور چین و در زمان سلســله ی تانگ (قرون اول تا سوم هجری) به طریقی ساده اختراع و در طی زمان تکمیل شد. گوتنبرگ آلمانی چاپ سربی را در سال ۱۴۴۸ میلادی اختراع و به تدریج، دستگاه چاپی اختراعی خود را تکمیل کرد و ماشین چاپ با حروف سربی قابل انتقال به راه انداخت. اهمیت صنعت چاپ اختراعی گوتنبرگ به حدی اســت که آن را به عنوان یکی از عوامل زمینه ساز رنسانس قلمداد می‌کنند.

اگر از تاریخچه چاپ و چاپخانه قبل از دوران قاجار بگذریم، نخســتین چاپ خانــه‌ای که وجود آن در دوره ی قاجار مســلم اســت، چاپ خانه‌ای است که در سال ۱۲۳۳هجری قمری یا سال قبل از آن توسط آقا زین العابدیـن تبریزی ایجاد شــد. در ابتدا تمام دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند، چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد اما با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های بسیار در صنعت چاپ، امروز چاپخانه‌داران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مالیات و ارزش افزوده کمر چاپخانه داران را شکسته است

یکی از فعالان صنعت چاپ از به روز نبودن دستگاه‌های چاپ گلایه می‌کند و می‌گوید: با توجه به وجود تحریم‌ها، ما مجبوریم برخی از دستگاه‌های دست چندم چاپ را با قیمت گزاف از دیگر کشورها خریداری کنیم تمام دستگاه‌ها وارداتی است و با قیمت دلار محاسبه می‌شود که با آشفته بازار ارز، هر روز قیمت ها بالا و بالاتر می‌رود اما نرخ چاپ روی همان نرخ قدیم ثابت مانده است از طرفی چند ماه زمان می برد تا دستگاه را وارد کنیم.

رحمت الله هوشنگی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح می‌کند: قبلا اسم چاپخانه‌ها پر مسما بود و چاپخانه داران درآمد خوبی داشتند، در حال حاضر هم به همان چشم به چاپخانه ها نگاه می‌کنند و مالیات‌های کلانی به این واحدهای صنفی می بندند. بطوریکه این مالیات، ارزش افزوده و عوارض شهرداری کمر ما را شکسته از طرفی هزینه های بیمه، عوارض کسب و پیشه و مواد اولیه روز به روز گران‌تر می‌شود و همه اینها صنعت چاپ را بی رونق کرده است.

 هوشنگی از افزایش تعداد چاپخانه‌ها نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌افزاید: قبلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک مجوز در حوزه چاپ و نشر صادر می‌شد اما در حال حاضر به ازای هر ۱۰ نفر یک مجوز صادر می‌شود در حالی که بسیاری از این افراد تخصص کافی در زمینه چاپ را ندارند و فرد با اخذ یک مجوز چاپ دیجیتال در همه امور چاپ دلالی می‌کند و ضربه‌های عجیبی به این صنعت می‌زند.

 

چاپخانه های ملایر سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب ندارند

به گفته این فعال صنعت چاپ عدم وجود کارخانه‌های بزرگ و صنعتی در شهرستان ملایر سبب شده که چاپخانه‌ها، سفارشی برای چاپ لیبل و برچسب نداشته باشند و سفارشات فقط به چاپ اطلاعیه‌ها محدود شده‌است.

او با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های چاپ فرسوده شده و هزینه نگهداری آن‌ها بالاست، اضافه می‌کند: متأسفانه نیروی متخصص برای سرویس و تعمیر دستگاه‌های چاپ در شهرستان وجود ندارد و ما مجبوریم در ای زمینه از تهران کمک بگیریم که هم زمان بر است و هم قیمت بالایی دارد.

اوضاع کساد چاپ کتاب و محصولات فرهنگی

هوشنگی در مورد اوضاع چاپ کتاب و محصولات فرهنگی نیز می‌گوید: متأسفانه با افزایش هفت برابری قیمت کاغذ و حذف کاغذ یارانه‌ای، چاپ کتاب انگشت شمار شده است و دیگر به صرفه نیست. تیراژ کتاب‌ها که تا چند سال قبل ۴ تا ۵ هزار نسخه بود، امروز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه کاهش یافته است علاوه بر این مشکلات، گسترش فضای مجازی نیز سبب شده که فرد زحمت ورق زدن کتاب را به خود نمی‌دهد.

او مطرح می‌کند: در دوران تبلیغات کاندیداهای شورای اسلامی شهر، بدلیل سختگیری، تنگ نظری و نظارت بیش از حد ارگان های ذیربط، اکثر کاندیداهای انتخابات شورای شهر ملایر چاپ تراکت و بنرهای تبلیغاتی خود را به چاپخانه‌های خارج از شهر سفارش دادند و هیچ درآمدی عاید چاپخانه های ملایر در انتخابات ۱۴۰۰ نشد.

در حال حاضر چاپخانه ها فقط اطلاعیه ترحیم چاپ می کنند

به گفته این فعال صنعت چاپ ضعیف شدن کسب و کارها و عدم برگزاری مراسمات عروسی و جشن در دوران شیوع بیماری کرونا سبب شده که سفارشات چاپ فاکتور، سربرگ، بروشورهای تبلیغاتی واحدهای صنفی و کارت دعوت مراسمات عروسی و جشن به صفر رسیده است و در حال حاضر بیشترین سفارش چاپخانه ها، چاپ اطلاعیه‌های ترحیم است که آن هم از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه به ۱۰ تا ۲۰ نسخه کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر نیز اشاره به اینکه در شهرستان ملایر ۳۰ واحد چاپخانه، ۲ واحد صحافی و ۵۰ واحد تکثیر و خدمات کامپیوتری وجود دارد، اظهار می‌کند: دستگاه‌های چاپ در شهرستان ها به روز نیستند از طرفی افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تاثیر منفی بر این صنعت داشته است. بسیاری از ادارات نیز با وجود پرینتر، کارهای چاپی خود را انجام می‌دهند و نیازی به چاپخانه‌ها ندارند.

ضربه آشفته بازار ارز بر قیمت کاغذ

محمد رحیم عبدلی در گفت‌وگو با ایسنا از ضعیف شدن این صنعت نسبت به قبل خبر می‌دهد و می‌گوید: در هر چاپخانه حداقل سه نفر مشغول به‌کارند اما افزایش چند برابری هزینه‌های بیمه، اداره دارایی، هزینه‌های جاری و کاهش درآمدها، چاپخانه داران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گفته او تمامی کاغذهای مورد استفاده در صنعت چاپ در زمینه‌های مختلف کپی رنگی، پرینت و دیگر موارد، وارداتی است و با افزایش قیمت دلار و نوسانات بازار ارز قیمت این مواد اولیه چندین برابر شده است.

عبدلی ادامه می دهد: اتحادیه چاپخانه داران، یک مجموعه فرهنگی است اما بدلیل افزایش هزینه های چاپ و عدم وجود کانون های فعال فرهنگی، چاپ محصولات فرهنگی در چند سال اخیر به نزدیک صفر رسیده است و به دنبال آن نوجوان و جوان ما بجای ورق زدن کتاب، بسیاری از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کند.

 

تاثیر تعطیلی مراکز آموزشی در دوران کرونا بر صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه داران و صنوف تابعه شهرستان ملایر به کاهش ظرفیت چاپخانه‌ها به یک چهارم در دوران بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان می‌کند: لازمه کار چاپخانه، فعالیت مراکز آموزشی است که با تعطیلی این مراکز در دوران شیوع بیماری کرونا، اوضاع چاپخانه ها نیز کساد شده است.

به گفته عبدلی چاپخانه‌ها در دوران کرونا با وجود تعطیلی‌های پی در پی و کاهش سفارشات چاپی، هیچ حمایت دولتی دریافت نکردند.

به گزارش ایسنا با اینکه واحد های صنفی صنعت چاپ خود یک مجموعه فرهنگی هستند، اما به اندازه دیگر مجموعه های فرهنگی به مشکلات آنان رسیدگی نمی‌شود. نوسانات بازار ارز، افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه و حذف کاغذ رایانه‌ای، از یک سو و بیماری کرونا از سوی دیگر این صنعت را فلج کرده بطوریکه تمامی سفارشات چاپخانه ها به چاپ چند برگه اطلاعیه ترحیم محدود شده است. تمامی مواد اولیه این صنعت و دستگاه‌های مورد استفاده آن ها وارداتی است و وجود تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز، فعالان این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرده است و اگر دولت فکری به حال زخم‌های عمیق این صنعت مهم و تأثیرگذار نکند، زیر ساخت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی فلج خواهد شد و سوال اینجاست که چند ۱۱ شهریور دیگر باید بگذرد که این تیترهای تکراری جای خود را به گره گشایی مشکلات و رونق مجدد این صنعت بدهد؟

مقالات دیگر:قالیشویی مجیدیه جنوبی



:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 313
|
تعداد امتیازدهندگان : 95
|
مجموع امتیاز : 95
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq
مراسم تشییع سرلشکر فیروزآبادی برگزار شد
مراسم تشییع سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی با حضور مقام‌های کشوری و لشکری در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
آفتاب نیوز: مراسم تشییع پیکر سردار سرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز شنبه با حضور سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
مقالات دیگر ما: تشریفات ترحیم
در این مراسم، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید،‌فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، سرلشکر حسین حسنی سعدی، جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، حجت‌الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی کل قوا، سرلشکر مصطفی ایزدی، سرلشکر عطاالله صالحی جانشین سابق رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی حضور دارند.
 
سردار «علی عبداللهی» معاون هماهنگ‌کننده ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «مهدی ربانی» معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «علی شادمانی» معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، امیر سرتیپ «محمدحسین دادرس» جانشین فرمانده کل ارتش، سردار «قاسم تقی‌زاده» جانشین وزیر دفاع، سردار «غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، دریادار «حمزه‌علی کاویانی» جانشین فرمانده نداجا، سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، امیر «حسن شاه‌صفی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش، سردار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه و سردار «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نهاجا از دیگر حاضران در این مراسم هستند.
سردار سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی پس از مدتی بیماری، به دیدار معبود شتافت. سرلشکر فیروزآبادی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۵ به مدت ۲۷ سال با حکم رهبر انقلاب، به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مشغول به خدمت بود و پس از آن، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا منصوب شد.
مقالات دیگر: قالیشویی لویزان
وی در دوره اخیر فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با حکم رهبری، به عنوان عضو حقیقی مجمع منصوب شده بود. قرار است پیکر سرلشکر سید حسن فیروزآبادی به مشهد منتقل و در این شهر خاکسپاری شود.


:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 291
|
تعداد امتیازدهندگان : 95
|
مجموع امتیاز : 95
تاریخ انتشار : شنبه 13 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

سجادیه حوزه/ طی یک ماه اخیر در قالب طرح «ختم‌های ثقلین» آستان مقدس بانوی کرامت، صحیفه سجادیه ۵۰۰ مرتبه به صورت کامل توسط ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امور فرهنگی خواهران آستان مقدس بانوی کرامت در راستای تحقق هدف انس روزانه با صحیفه سجادیه از سال ۸۸ « طرح طلیعه بندگی» را به صورت ملی دنبال می‌کند.

در این طرح که در قالب یک دفترچه تدوین شده است بانوان به صورت روزانه ادعیه صحیفه سجادیه را براساس جداول مشخص شده در دفترچه تلاوت می کنند.

مقالات بیشتر:تشریفات ترحیم جنت آباد

در این دفترچه دعاهایی از صحیفه سجادیه گزینش‌شده و سعی شده با مطالعه این ادعیه از سوی مخاطب زمینه تدبر در صحیفه سجادیه و کلام امام سجاد علیه‌السلام از سوی مخاطب فراهم شود تا مخاطب به این وسیله بتواند به نیازها و پرسش‌های روزانه خودپاسخ داده و بر محوریت ادعیه و کلام امام سجاد (علیه‌السلام) مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را حل کند.

زیرا ادعیه امام سجاد صرفاً مقوله دعا به درگاه الهی نیست بلکه امام سجاد (علیه‌السلام) از قالب دعا برای تربیت انسان‌ها استفاده کرده‌اند؛ بنابراین با انس با صحیفه سجادیه بندگان ضمن دعا به درگاه الهی در قالب کلام معصوم می‌آموزند که به چه شیوه و روش با مشکلات و مسائل مختلف روبه رو شده و برمحور کلام معصوم مشکلات خود را حل کنند.

با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن برنامه‌های فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها،« طرح طلیعه بندگی» و ختم ادعیه صحیفه سجادیه شکل مجازی به خود گرفته و بانوان از طریق عضویت در کانال « آستان مهر» و ثبت نام در طرح «ختم های ثقلین» می‌توانند در طرح ختم صحیفه سجادیه شرکت کنند.

همزمان با ماه گذشته در قالب طرح« ختم های ثقلین» ادعیه صحیفه سجادیه۵۰۰ مرتبه به صورت کامل از سوی ۵۰۰ شرکت کننده خواهر ختم شده است.

همچنین بنابر توصیه امام خامنه ای مبنی بر قرائت روزانه دعای هفتم صحیفه سجادیه در ایام کرونا این دعا نیز ۲۲ هزار و ۴۰۰ مرتبه از سوی ۴۷۰ شرکت کننده خواهر در یک ماه گذشته ختم شده است.

بانوان علاقه‌مند برای ثبت نام در طرح ختم های ثقلین و ختم ادعیه صحیفه سجادیه در کانال آستان مهر می‌توانند به ایدی های karimeh_۱۳۷،@Sanasahel@ و Zaaeer@ پیام ارسال کنند.

همچنین واحد مجازی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت (علیه‌السلام) همزمان با فصل بهار دوره مجازی شرح دعای پنجم، هفتم و ۲۵ صحیفه سجادیه را با حضور ۱۲ شرکت کننده خواهر برگزار کرده است و بانوان با مراجعه به سایت مرکز قرآن و حدیث و ثبت نام دوره های مجازی می‌توانند در دوره شرح ادعیه صحیفه سجادیه ثبت نام کنند.

مقالات دیگر:سالن عقد شیک



:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 285
|
تعداد امتیازدهندگان : 91
|
مجموع امتیاز : 91
تاریخ انتشار : جمعه 12 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

 

توسط در سبک زندگی بدون دیدگاه
واکاوی «تشریفات زائد در مراسم ترحیم»مراسم ترحیم در گذشته‌های نه چندان دور، بسیار ساده و بی‌آلایش برگزار می‌شد و عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی می‌کردند اما امروزه آن‌قدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم غرق شده‌ایم که اصل کار را فراموش کرده‌ایم این در حالی‌است که در گذشته اگر فردی در محله از دنیا می‌رفت همسایه‌ها در اجرای مراسم ختم مشارکت می‌کردند و معمولاً در منزل از مهمانان پذیرایی می‌شد، اما امروزه این مراسم‌ها حتی از مساجد هم فراتر رفته و باید در سالن‌ها و تالارها گرفته شود.
خرید قبر، هزینه غسل، تابلوی موقت بالای مزار، سنگ قبر، عرشه خوان و اکو، سالن سوگواری، اعلامیه ترحیم،‌ کارت دعوت، بنرهای اعلام هم‌دردی و… تنها بخشی از هزینه‌‌های هنگفت مردن است که ورثه را به‌ شدت آزار می‎‌دهد و مصیبت خانواده عزادار را دوچندان کرده است.امروزه ورود رسوم غلط در برگزاری مراسم ختم در لرستان و بسیاری از استان‌های کشور، سبب به انحراف کشیده شدن این مراسم و تحمیل هزینه‌های سنگین به خانواده عزادار شده در حالی‌که این رسوم تطابقی با سبک زندگی اسلامی ندارند.

تشریفات ترحیم صادقیه

اثرات و برکات مجالس ترحیم
برگزاری مراسمات ترحیم توسط بازماندگان برای مردگان خود از چند جهت دارای اثر و برکت است، اولین اثر برگزاری مراسمات اموات شادی روح آن میت است، این نوع حوادث کوهی از غم و اندوه را بر شانه‌های بازماندگان تحمیل می‌کند و حضور مردم یک مشارکت در سهیم بودن در غم و اندوه و تسلی‌بخشی صاحبان عزاست، همچنین این محافل باعث بصیرت‌افزایی و بیدار شدن از خواب غفلت و ذکر مرگ می‌شود و سازندگی بهتری در تربیت روحی و عملی انسان‌ها خواهد داشت کمااینکه یاد م

رگ یکی‌از مسائل موعظه‌گر است و در رفتار و کردار آدمی سهم به‌سزایی دارد این در حالی‎است که در حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) آمده است: «قلب‌ها زنگ می‌گیرد همان‌گونه که آهن زنگ‌زدگی بر آن عارض می‌شود»، یکی‌از اصحاب پرسید چه چیزی قلب‌های زنگ‌زده را صیقل می‌دهد. پیامبر جواب داد: «سر و کار داشتن با قرآن و یاد مرگ».
مرگ از نگاه قرآن
نزدیک به هزار آیه در قرآن‌کریم مربوط به معاد است که از لحظات مردن تا عالم برزخ و روز قیامت و بهشت و جهنم سخن گفته ازجمله این‌که در آیه ۲۶ سوره «الرحمن» فرموده است: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ؛ هر چه بر [زمين] است فانی‌ شونده است».آیات ۳۰ تا ۳۲ سوره زمر با مضمون «إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَيِّتُونَ ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَ كَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْكافِرِينَ» مسئله مرگ را به‌عنوان یک قانون عمومی ذکر کرده که هیچ‌کس از این قانون استثنا نیست لذا یاد مرگ برای بیداری از غفلت و توبه و عدم دلبستگی به دنیاست.
همچنین در آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران در این رابطه آمده است: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ؛ هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداش‌هايتان به‌طور كامل به شما داده می‌‏شود پس هر كه را از آتش به‌دور دارند و در بهشت درآورند قطعاً كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست» و در آیه سوم سوره ابراهیم(ع) نیز خدای متعال فرموده است: «الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ؛ همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح می‌دهند و مانع راه خدا می‌شوند و آن‌را كج می‌‏شمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند».
مرگ در کلام امام حسین(ع)/علامت مردن مؤمن و کافر
امام محمدباقر(ع) فرمود: «علامت مرگ مؤمن، آن است که در هنگام مرگ، صورتش سفید می‎شود و عرق از پیشانیش سرازیر می‎گردد و از چشمش، آبی مانند اشک، خارج می‎شود که علامت خروج روح است! ولی کافر، از دهانش کفی همانند کف شتر، خارج می‌گردد».رسول خدا(ص) فرمود: «هرگاه رحلت مسلمانی، فرا می‎‏رسد، اعضا و جوارحش به هم می‎گویند: سلام بر تو! تو از من جدا می‎شوی و من از تو جدا می‎شوم تا روز قیامت!» همچنین رسول خدا(ص) فرمود: «به خدایی که جان محمد(ص)، به دست اوست اگر مکان مرده را می‎دیدید و سخن او را می‎شنیدید، از گریه بر او دست برداشته و بر خودتان گریه می‎کردید! وقتی‌که جنازه‌ای را حمل می‎کنند، روحش بر بالای جنازه حرکت می‎کند و صدا می‎زند: ای خانواده‌ام! ای پسرم! دنیا شما را مثل من، به بازی نگیرد! که از راه حلال و غیر حلال، اموالی را جمع کردم، ولی همه را برای غیر خود گذاشتم لذتش برای وارث و تبعاتش برای من است! از این‌که مثل من باشید حذر کنید!».

بیشتر بخوانید: قالیشویی سبلان

غذا دادن را در مصیبت‌ها ترک کنیم

امیر علی‌حیدر امیری، تحلیل‌گر و نظریه‌پرداز لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به این کلام آیت‌الله بروجردی(ره) که کریه‌ترین غذا، تناول غذای بعد از تشییع جنازه است، گفت: متاسفانه در برخی از مناطق استان رسم است که بعد از تشییع جنازه، خانواده فرد متوفی اقدام به طبخ غذا برای افراد شرکت کننده در مراسم تشییع می‌کنند.

وی افزود: براساس دستورات دینی ما تا سه روز بعد از فوت افراد، همسایگان و اقوام بایستی غذا برای خانواده عزادار طبخ کرده و آن‌ها را اطعام کنند اما این بدعت غیرشرعی و غیرعرفی باعث شده است که خانواده متوفی برعکس به فکر غذا، مهمان‌داری، سفره‌چینی و پذیرایی از تشییع‌کنندگان باشند.

این کارشناس و تحلیل‌گر لرستانی با اشاره به تحمیل شدن هزینه‌های هنگفت و به‌وجود آمدن مشکلات مادی مترتب بر تشییع، تدفین و ترحیم بر خانواده فرد متوفی و عزادار، ادامه داد: لازم است این رسم و بدعت از بین برود.

امیری اضافه کرد: حال برای اعضای درجه یک خانواده اگر کسی از همسایگان و اقوام غذایی طبخ نماید در واقع ثواب اخروی دارد و خانواده متوفی فقط داغ عزیزی را تحمل می‌کند و به فکر اخذ قرض و پرداخت قرض‌های بعد از مصیبت نمی‌باشد.

این تئوریسین مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که از نخبگان، فرهیختگان، معتمدین، ریش‌سفیدان و افراد مورد وثوق خانواده‌ها، طایفه، ایل و قبیله انتطار می‌رود با این بدعت مبارزه کرده و آن‌را در جامعه کم‌رنگ و از بین ببرند، گفت: حال این سوال مطرح است که افرادی‌که در تشییع جنازه شرکت می‌کنند مبلغی را به‌عنوان پرسانه به خانواده مصیبت‌زده پرداخت می‌کنند آیا این هم اشکال دارد.

وی افزود: در این مورد ممکن است مبالغ غیرمتعارفی پرداخت شود بدین صورت که بعضا به‌خاطر چشم و هم‌چشمی و رقابت مبالغی پرداخت می‌شود که از توان بعضی از افراد فقیر و ضعیف بالاتر است به‌عنوان مثال در برخی طوایف هر کسی مبالغ پرسانه بالاتری می‌دهد دیگر افراد نباید از آن مبلغ کمتر پرداخت کنند لذا کارگری که در تامین معیشت خانواده در تنگنا قرار دارد چه‌طور می‌تواند مبلغ کلانی را به‌خاطر رقابت با دیگر اقوام پرداخت نماید.

امیری با اشاره به این‌که گاهی شاهد بوده‌ایم که افرادی در پرداخت پرسانه مصر بوده‌اند و برای این‌که در بین اقوام آبرو و حیثیت خود را حفظ کنند از دیگران پول قرض کرده و پرسانه گذاشته‌اند، گفت: همچنان که غذا دادن از طرف خانواده عزادار مکروه و منفور است پرداخت پرسانه از طرف افراد ضعیف و فقیر جامعه نیز منفور است لذا هم غذا دادن را در مصیبت‌ها ترک کنیم و هم دادن مبالغ پرسانه را و اگر اقوام درجه یک به‌صورت مخفیانه کمکی را به خانواده مصیبت‌دیده برای خرج کفن، دفن و مجالس و سنگ قبر بدهند کاری پسندیده است.

این تحلیل‌گر لرستانی افزود: از رسانه ملی و اصحاب رسانه استدعا داریم با کار فرهنگی و راه درست را نشان دادن با این بدعت نابجا مبارزه کرده و فرهنک اهل‌بیت( ع) و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را بر جامعه حاکم کنند تا هم مورد رضای خدا قرار بگیرد و هم افراد کمرشان در زیر مخارج مربوط به کفن و دفن و مجلس ترحیم خم نشود.

کیفیت وجود روح پس از خروج از بدن
حجت‌الاسلام سعید مهدوی‌امین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا لرستان در رابطه با کیفیت وجود روح پس‌از خروج از بدن مادی، گفت: بدون شک روح پس‌از جدایى از بدن، باقى و جاوید خواهد ماند به‌گونه‌اى که سخن را مى‌شنود و پاسخ سلام‌ها را مى‌دهد. لذت نعمت‌ها و درد نقمت‌ها و عذاب را مى‌چشد.
وی افزود: در این رابطه کتاب‌های زیادی نوشته شده است که به‌عنوان نمونه ابن‌قیم در کتاب «الروح» در پاسخ به این سؤال که آیا روح مانند بدن مرگ را می‌چشد و می‌میرد چنین می‌نویسد: «دیدگاه‌ها متفاوت است گروهی می‌گویند مرگ را می‌چشد زیرا قرآن در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛ هر نفسی طعم مرگ را می‌چشد»، گروهی دیگر می‌گویند ارواح بشری برای بقاء و دوام آفریده شده‌اند و هرگز طعم مرگ را نمی‌چشند. همچنین روایات مختلفی مؤید این نظر است از آن‌ها استفاده می‌شود که ارواح غیر مومنان در عذاب و ارواح مؤمنان در نعمت می‌باشد و حق همان است که مرگ نفوس همان جدایی از اجسادشان است و به‌معنای انعدام و نابودی نیست.
مهدوی با اشاره به این‌که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمودند: «هیچ مسلمانى نیست که بر قبر برادر مؤمنش که در دنیا او را مى‌شناخته گذر کند و بر او سلام و درود فرستد مگر این که خداوند متعال روح متوفى را برمى‌گرداند تا پاسخ سلام او را بدهد».
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان گفت: ابن‌قیم در ادامه کتاب خود مى‌نویسد: ارواح دو قسمند، یا در عذابند یا در نعمت؛ ارواحى که گرفتار عذاب و سختى هستند از زیارت و ملاقات یکدیگر محرومند لکن ارواحى که غرق در نعمت الهى مى‌باشند با یکدیگر ملاقات دارند و به زیارت همدیگر مى‌شتابند و در مواردى به مذاکره و یادآورى مسائلى مى‌پردازند.

مرگ؛ پایان زندگی
باید توجه داشت که پایان زندگی هر انسانی، مردن اوست.مرگ برای همه حتمی است و هیچ شخصی در هر پُست و مقامی که باشد نمی‎تواند خود را از مرگ نجات دهد اما لازم است در مراسمی که به یاد متوفیان و کسانی‎که دست‌شان از دنیا کوتاه است برگزار می‎شود به‌دنبال راه‌هایی باشیم که باعث خشنودی روح آن‌ها و تسلی بازماندگان باشد این در حالی‎است که در برخی از مراسمات ترحیم شاید نیم و یا بیشتر وقتی که در اختیار مداح و سخنران مراسم است صرف تشکر و قدردانی از شرکت‌کنندگان در مراسم و معرفی نام و سمت شرکت‌کنندگان مهم و شاخص در مراسم می‎شود و این باعث شده که مجالس ترحیم در برخی از استان‌ها به تریبونی برای کاندیداها و یا بالا بردن برخی از افراد تبدیل شود و آن‌چه در این وسط به دست فراموشی سپرده می‎شود خود مرده و صاحبان عزا است.
سالار شهیدان در روز عاشورا خطاب به اصحابش فرمود: «ای فرزندان خانواده‌های بزرگوار! مرگ فقط پُلی است که شما را از سختی و مشقت، به بهشت‌های وسیع و نعمت‌های دائمی، منتقل می‎کند.کدام‌یک از شما بدش می‎آید که از زندان به قصر و کاخ، منتقل گردد؟ ولی مرگ برای دشمنان شما، منتقل شدن از قصر و کاخ، به زندان است! پدرم از رسول خدا(ص) نقل کرد که: دنیا زندان مؤمن و بهشت کافر است! پس مرگ پُلی است که شما را به بهشت و ان‌ها را به جهنمف منتقل می‎کند.نه دروغ می‎گویم و نه به من دروغ گفته شده است!».



:: بازدید از این مطلب : 382
|
امتیاز مطلب : 264
|
تعداد امتیازدهندگان : 87
|
مجموع امتیاز : 87
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : onlinetabliq

خبر سرقت 300 دوز واکسن کرونا در تهران تکذیب شد.

تیتربرتر: حمیدرضا گودرزی در مورد صحت خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز ۷ شهریورماه اظهار داشت: خبر حمله دزدان به خودرو حمل واکسن کرونا در تهران مربوط به امروز یکشنبه صحت ندارد و هیچ گونه سرقتی امروز رخ نداده و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: سرقت محدودی به تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ رخ داده بود که دقایقی بعد از وقوع سرقت در همان تاریخ اطلاع رسانی شده است و پرونده سرقت در دست بررسی و پیگیری از سوی مراجع قضایی می باشد.

مقالات بیشتر:برگزاری مراسم ختم در ایام کرونا

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران تاکید کرد: رسانه ها با حفظ رسالت اصلی خود به ویژه در زمینه سلامت مردم از تشویش اذهان عمومی خودداری کنند.

توضیحات بیشتر پلیس درباره سرقت واکسن‌ کرونا

 مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت درباره این خبر اعلام کرد: در تاریخ ۲۶ مرداد ماه امسال، یعنی حدود سه هفته پیش، خبری در مورد سرقت واکسن کرونا از صندلی عقب یک خودرو به پلیس اطلاع داده شد که درپی آن ماموران برای رسیدگی به موضوع وارد عمل شده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

با آغاز تحقیقات ماموران پلیس مشخص شد که این سرقت به هیچ عنوان سرقت به عنف یا توام با تهدید و درگیری نبوده و سارقان تنها از غفلت فرد حمل کننده واکسن که این این واکسن ها را روی صندلی عقب خودرو قرارداده و از خودرو خارج شده بود، سواستفاده کرده و در فرصتی مناسب اقدام به سرقت این واکسن ها کرده و متواری شده‌اند.

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در ادامه توضیحات خود پیرامون این خبر با تاکید بر اینکه هیچ مورد اخلال در روند توزیع واکسن یا موارد سرقت در تهران گزارش نشده است، اعلام کرد که در همان تاریخ نسبت به رسیدگی و پیگیری پرونده این سرقت نیز اقدام و تاکید شده بود که حمل واکسن باید به اطلاع پلیس برسد تا تمهیدات مناسب برای جابجایی آن اتخاذ شود. در همین راستا نیز از رسانه ها می‌خواهیم که از انتساب وقوع این سرقت به روزهای اخیر خودداری کرده و از هر اقدامی که موجب تشویش اذهان عمومی یا شایعه سازی شود، پرهیز کنند.

مقالات دیگر:عروس سرا تهران



:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 234
|
تعداد امتیازدهندگان : 85
|
مجموع امتیاز : 85
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 شهريور 1400 | نظرات ()